DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Hírösszefoglaló

Távozó mérnök és Norris segítsége: a nap F1-es hírei

Egy cikkbe gyűjtöttük a nap F1-es híreit és érdekességeit: közeledik a brazíliai F1-es hétvége!

 

Mi vár ránk az F1-es Sao Pauló-i Nagydíjon?

Jön a 2025-ös F1-es szezon 21. versenyhétvégéje: menetrend, tudnivalók, várakozások a brazíliai futammal kapcsolatban.

Mercedes: Brazíliában visszavághatunk

A Mercedes csapata a nehéz austini és mexikói hétvégék után teljes elszántsággal és egy világos üzenettel készül a Sao Pauló-i versenyhétvégére: még nem mondtak le a harcról. Toto Wolff, a csapat vezetője hangsúlyozta, hogy a konstruktőrök között zajló második helyért vívott csata még korántsem dőlt el.

„Még négy verseny van hátra, és csak egy pont választ el minket a Ferraritól, miközben a Red Bull kilenc ponttal mögöttünk van” – mondta Wolff a csapat Sao Pauló-i versenyhétvégi előzetesében. „Az utóbbi két versenyünk nehéz volt, de még mindig harcban vagyunk a második helyért. Minden egyes hétvége kulcsfontosságú lesz a második helyért folyó küzdelemben.”

„Az utóbbi két versenyen kissé elvesztettük a fonalat, de a csapatunknak még mindig van ereje ahhoz, hogy a szezon végén meghatározó szereplővé váljon” – tette hozzá Wolff. „Brazília nem csupán egy újabb verseny. Ez a lehetőség számunkra arra, hogy megmutassuk, képesek vagyunk visszazárkózni, újra felvenni a versenyt a riválisokkal, és visszaszerezni a második helyet a konstruktőrök között.”

 

A Ferraritól és az F1-től is elköszön Hamilton egyik fontos mérnöke

Lewis Hamilton teljesítménymérnöke, Riccardo Corte elhagyja az F1-es Ferrarit, hogy új karriert kezdjen a sportautók világában. 

Corte korábban Charles Leclerc-kel és Carlos Sainzcal is dolgozott a Scuderiánál, mielőtt Hamilton Mercedesből való távozása után a pilóta belső körének tagja lett. 

A Belga Nagydíj előtt azonban Corte új pozícióba került, és most arra készül, hogy elhagyja a Scuderiát, és az ausztrál supercarokkal versenyző Grove Racinghez csatlakozzon. 

 

Ferrari-vezér: Máshol minden simábban működik

Vannak más csapatok, ahol simábban mennek a dolgok – ismerte el a Ferrari vezérigazgatója, Benedetto Vigna, aki ugyanakkor jelezte: továbbra is egységesen és összefogva dolgoznak az F1-es alakulatnál.

„A mexikói dobogó boldoggá tesz minket, de továbbra is két lábbal a földön kell állnunk. Sajnos nem úgy alakult a szezonunk, ahogy arra számítottunk. Továbbra is egységesen és összefogva fogunk dolgozni, hiszen négy verseny még hátra van, és a legjobbunkat kell nyújtanunk, hogy lássuk, hogyan végződnek a dolgok” – hangsúlyozta a Ferrari-vezér.

 

Ez segített összerakni Norrisnak az időmérős köreit?

A Monacói Nagydíj óta nem jelzi a kormánya a gyorskör során a legjobb időhöz képesti különbséget – árulta el az F1-es Mexikóvárosi Nagydíj során Lando Norris. Az idény elején a brit számos alkalommal elrontotta a kvalifikációit, különösen annak Q3-as utolsó szakaszát. Egy ideje azonban összekapta magát a McLaren versenyzője, Monza óta csak Szingapúrban végzett a csapattárs Oscar Piastri mögött, akit a legutóbbi futamon egy ponttal meg is előzött a Formula-1-es világbajnoki tabella élén. Norris szerint segíthetett neki, hogy nem látja a deltaidőt az időmérős körei során:

„Azóta nem használtam a deltaidőt az időmérőkön” – mondta Monacóról, ahol amúgy szintén pole-t szerzett. „Nem tudom… ki tudja, hogy segített-e nekem vagy rosszabbította a helyzetet? Úgy gondolom, a lényeg, amikor nem látom az időt, akkor mindentől függetlenül nyomom: nem számít, hogyan kezdtem a körömet vagy hogyan sikerült bármelyik kanyar. Azt hiszem, mivel nincs referenciám a legjobb köridőhöz képest, mindig próbálom minden kanyarból kihozni a maximumot. És igen, máskülönben olykor túlságosan is azt bámulatos, és az sosem a legjobb. És amikor jól megy, akkor kellemes meglepetés, hogy egy ilyen jó köridő ugrik fel a végén.”

 

Ecclestone: Norris vb-címe jobb lenne a McLarennek

Bernie Ecclestone úgy érzi, Lando Norris sikere jobb lenne a McLaren számára, mivel jobban sztáralkatnak tekinthető, mint Oscar Piastri, akiről pedig azt gyanítja, hogy valami – akár maga a csapat – kissé visszatartja.

„Amikor elkezdődött a szezon, azt gondoltam, az ausztrál versenyzőnk lesz a világbajnok. Azt gondoltam, könnyedén nyerni fog, de valami visszatartja. Nem tudom, mi az. Nem tudom, hogy a McLaren fogja-e vissza, vagy mi történik. Volt egy kis probléma a csapaton belül, úgy tudom, ahol nagyon úgy tűnt, a brit pilótájukat részesítik előnyben.”

A Formula-1 egykori első embere szerint Norris vb-címe bizonyos tekintetben jobban jönne a McLarennek: „Azt hiszem, ő jobban sztáralkatnak tekinthető. Ebből a szempontból úgy vélem, jobban megfelelne. Szerintem szereti a tv-t, szereti a kamerát és minden ilyesmit. Gyanítom, az újságírók is kedvelik. Azt gyanítom, hogy ez jobb a McLarennek.”

 

Tsunoda: Attól függ, milyen párost akarnak

Yuki Tsunoda úgy érzi, hogy az utóbbi futamokon jó irányba indult és folyamatosan fejlődik, de tisztában van vele, hogy a Red Bull vezetőinek döntésétől függ, hogy 2026-ban is maradhat-e a nagycsapatnál.

„Mint mondtam, magabiztos vagyok annak kapcsán, amit csináltam és amilyen helyzetben vagyok. Nyilvánvalóan igyekszem a tőlem telhető legjobbat nyújtani, hogy a lehető leghamarabb javuljak és pontokat szerezzek. Úgyhogy igen, csak folytatom, amit eddig csináltam. Ez igazából tőlük függ, hogy milyen csapatfelállást akarnak.”

 

Összkerékmeghajtás és legerősebb autó: bemutatta Gen4-es versenygépét a Formula-E

Renderelt fotókon leleplezte a 2026/2027-es szezonban, azaz bő egy év múlva debütáló negyedik generációs autóját a Formula-E. A Gen4-es versenygépek lesznek az elektromos széria történetében a legerősebbek: a jelenlegi Gen3 Evo autók 400 kW-ra képesek, a negyedik generációs autó esetében viszont 600 kW – ami több mint 800 lóerőnek felel meg – ez az érték, sőt még a futamok során elérendő 450 kW-os csúcsteljesítmény is magasabb a mostani maximumnál (és egészen megközelíti a Formula-2 620 lóerős teljesítményét).

fe-gen4-1



Megmarad az összkerékmeghajtás is, sőt immáron folyamatosan elérhető lesz, ellentétben a mostani helyzettel, amikor csak az időmérős párharcoknál, a futamok rajtjánál és a támadó mód felvételekor használják. Ami az aerodinamikát illeti, kétféle konfiguráció lesz: egy nagy leszorítóerős az időmérőkre, s egy alacsony leszorítóerős a versenyekre optimalizálva. A közlemény emellett külön kiemeli a hatékonyságot és a fenntarthatóságot: szinte 100 százalékos motorhatékonyságot, 40 százalékos energia-visszanyerést említenek, valamint a gyártáshoz teljes mértékben újrahasznosítható anyagokat használnak majd.

 

A világbajnok szíve is leállt a Moto3-as balesetben, megműtötték a kezét

Friss fejlemények láttak napvilágot a Moto3-as Malajziai Nagydíj kivezető körében történt ijesztő baleset egyik érintettje kapcsán. A súlyosabb sérülést szenvedő Noah Dettwiler kapcsán néhány napja már beszámoltunk róla, hogy immár stabil és nem kritikus az állapota, most pedig az ő motorját hátulról eltaláló José Antonio Ruedáról adott ki közleményt csapata, az Ajo KTM.

Eddig úgy lehetett tudni, hogy a világbajnoki címet néhány héttel korábban bebiztosító spanyol sokkal könnyebben megúszta az ütközést, az Ajo közleményéből azonban most kiderült, hogy Ruedának is leállt a szíve a pályán a balesetet követően, őt is sürgősségi ellátásban kellett részesíteni. Ezután szállították kórházba Kuala Lumpurban, ahol alaposabban is megvizsgálták a jobb kéztörését, valamint a borda- és tüdőzúzódásait. Négy nappal később, csütörtökön utazhatott haza Spanyolországba, viszont a tervezett kézműtétjére csak hétfőn került sor kezének duzzanata miatt. A műtét az istálló közlése szerint jól sikerült, de a barcelonai kórházban kiderült, hogy egy kis törés a lapockáján is található – igaz, ez nem igényel operációt. Az Ajo szerint Ruedát hamarosan kiengedhetik a kórházból, ezt követően Sevillában, a családja és a barátai mellett folytatja majd a gyógyulást.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: