Podcast: Ismerd meg az F1 magyar főorvosát!
Egy különleges eseményen egy különleges vendéggel beszélgethettünk: Dr. Hetzman László főorvos, az FIA F1-es orvosi delegáltja mesélt nekünk pályájáról és a versenyhétvégéken zajló orvosi munkáról.
Palou-ügy: A McLaren más F1-es csapathoz sem engedte
Alex Palou bírósági vallomása szerint a McLaren egyrészt nem adta meg neki a szerinte megbeszélt lehetőséget, és a máshova szerződését is megvétózta.
„Több oka van” – miért érték utol a McLarent?
Mintha eltűnt volna a világbajnok F1-es istálló előnye, Andrea Stella szerint ez több tényezőre vezethető vissza.
„Van egy tendencia, miszerint már jó ideje leállítottuk az autó fejlesztését, mert teljes mértékben a 2026-os évre koncentráltunk, miközben látjuk, hogy egyes versenytársaink folyamatosan új fejlesztéseket vezettek be a pályán – a Red Bull biztosan így tett” – mondta Stella.

„És akkor van még egy mintázat is technikai szempontból. Az egyik a huplikon és rázóköveken való fékezés mintázata, a másik pedig az alacsony leszorítóerő, mint amit Monzában és Bakuban láttunk. Szóval több tényező is szerepet játszik. Természetesen az is, hogy már régóta nem fejlesztettük az autót, és vannak bizonyos pályaadottságok is” – idézi a szavait a The Race.
Stella reagált a McLarent érő kritikákra
Andrea Stella leszögezte, hogy a McLaren értékrendje nem változik: a csapat továbbra is a stabilitást és az egységet tartja elsődlegesnek, még akkor is, ha mások több szabad versenyt szeretnének látni Norris és Piastri között.
„A versenyhelyzeteket sokféleképpen lehet értelmezni” – magyarázta. „Ezért mi teljesen kényelmesen kezeljük a zajt és a véleményeket. Üdvözöljük a kommentárokat, amíg azok tiszteletteljesek. A tisztelet nagyon fontos érték a McLaren Racing számára, és biztos vagyok benne, hogy mindenki más számára is. Szóval nem lep meg minket ez a zaj.”
Stella szerint a kritikák természetesek egy ilyen népszerű sportágban, és nem tekinti őket negatívumnak. „A Formula–1 rendkívül népszerű sport, a vélemények sokfélék, ez teljesen természetes. Ami számunkra igazán számít, az nem a külső zaj, hanem az, amit belülről teszünk hozzá, hogyan dolgozunk tovább, hogyan versenyzünk.”
Norris: Gyorsabb a Red Bull, nem meglepő
A brit szerint eddig is sokkal jobb volt a Red Bull annál, mint amit az emberek mondtak róla, csak néhány gyengébb hétvégéjük volt Verstappenéknek.
„Sok területen javultak ebben a szezonban. Néhány fejlesztéssel Monzában is javultak. Idén amúgy sem voltak rosszak. Az emberek folyamatosan lehúzzák a Red Bullt, pedig az év nagy részében nagyon erősek voltak” – magyarázta Szingapúr után.
„Volt néhány nehezebb versenyük, de ők a Red Bull. Amint javítottak azon a kis területen, gyorsak lettek, szóval ez nem meglepetés. Senkinek sem meglepetés, nekünk sem. Őszintén szólva a tavalyi eredményeik alapján is arra számítottam, hogy most valószínűleg pole-pozícióban lesznek. A pole-ért küzdöttek tavaly, és ha én nem lettem volna, akkor megnyerték volna a versenyt. Nem lehet azt mondani, hogy küszködtek. Csak nem voltak olyan gyorsak, mint mi, de most gyorsabbak."
Antonelli úgy érezte, „állatként” vezetett
Kimi Antonelli saját bevallása szerint „állatként vezetett” a szingapúri időmérőn, ahol túlerőltette a dolgokat – a csapat mérnökigazgatója, Andrew Shovlin viszont dicsérte a fiatal olaszt, és tanulságos hétvégéről beszélt.
„Kimi kicsit frusztrált volt az időmérő után” – mondta Shovlin. „Ahogy ő fogalmazott, állatként vezetett. Látta, hogy az autóban ott a potenciál, egész hétvégén magabiztosnak érezte magát, és a Q3-ban mindenki próbál még egy kicsit többet kihozni magából, ha a pole-ért harcol.”
„Az időmérő után Kimi nagyon jól reagált, erős versenyt futott” – dicsérte Shovlin. „Az edzéseken és az időmérő elején látott tempója rendkívül biztató volt, és a versenyen is nagyon stabil teljesítményt nyújtott. Ez egy újabb fontos lépés volt a fejlődésében.”
Briatore: Fernando nyerhet még, az autón múlik
Flavio Briatore szerint Fernando Alonso jó csapattárs, aki jó autóval mindig versenyképes, úgyhogy kíváncsian várja, mire jut az Aston Martin új projektje.
„Persze, remélem. Remélem. Az Astonnak van a legjobb zsenije. Lássuk, hogyan teljesít a zseni. Nagyon kíváncsi vagyok” – fogalmazott Adrian Newey-ra utalva.
„De ha az Astonnak versenyképes autója van, meglátjuk. Amíg az autó versenyképes, Fernando ott van. Mindig ott van. Ha Fernando a McLarenben vagy a Red Bullban ülne ebben a szezonban, biztos, hogy még mindig versenyben lenne a bajnoki címért."
Wolff: Dél-Korea kihagyott lehetőség
Toto Wolff szerint Dél-Korea kihasználatlan lehetőséget jelent a Formula–1 számára, hiszen az ország fiatal, aktív rajongóbázisa tökéletesen illene a sport új közönségéhez. A Mercedes-főnök úgy véli, az ázsiai térségben még bőven van növekedési potenciál. Stefano Domenicali ugyanakkor figyelmeztetett: csak azok a pályák maradhatnak a versenynaptárban, amelyek hajlandók fejleszteni és megfelelni a modern elvárásoknak.
„A Formula–1 az utóbbi években nagyon megerősödött, különösen a fiatal célcsoportok körében. A leggyorsabban növekvő rajongói rétegünk a 15 és 24 év közötti fiatal nők, akik rendkívül aktívak a közösségi médiában.”
A Mercedes-főnök szerint épp ezért lenne logikus visszatérni a koreai piacra. „Dél-Koreában rendkívül erős a közösségi média jelenléte. Nagyszerű lenne, ha visszatérhetnénk, és megmutathatnánk, mennyit változott a Formula–1 az elmúlt tíz évben.”
Button szerint a félelem bénítja meg a Ferrarit
A Ferrari helyzete egyre feszültebb, miközben a csapat próbálja megtalálni a kiutat a gyenge teljesítményből. Bár Frederic Vasseur nyáron meghosszabbította szerződését, az istállón belül nő a nyomás, mivel sem Charles Leclerc, sem Lewis Hamilton, sem a mérnökök nem értik, hogyan hozhatnák ki a maximumot az autóból.
A 2009-es világbajnok, Jenson Button szerint a legnagyobb gond nem is feltétlenül a technikai oldalon keresendő, hanem a csapat légkörében. „Nem szabad félni a hibázástól, és jelenleg ez a legnagyobb baj a Ferrarinál” – mondta a Sky Sports F1 szakértője. „Úgy tűnik, mindenki attól tart, hogy könnyen kikerülhet a csapatból, és ez nagyon rossz érzés. Szükség van a stabilitásra, mert ez ad önbizalmat mindenkinek, a dolgozóknak és a versenyzőknek is.”
Válasz Sainznak: Az F1 szerint nincs gond a futamok közvetítésével
Carlos Sainz a Szingapúri Nagydíj után élesen bírálta az F1 televíziós közvetítéseit, amiért szerinte a nézők rengeteg izgalmas pillanatról lemaradnak. A Williams pilótája többek között arra panaszkodott, hogy a közvetítésből kimaradtak az ő előzései és Fernando Alonso hajrábeli csatája Lewis Hamiltonnal, miközben a rendezés inkább hírességekre és pilóták barátnőire fókuszált. Alonso is csatlakozott a kritikához, ironikusan megjegyezve: ideje lenne a pályán történő eseményekre koncentrálni.
A sportág azonban nem ért egyet a bírálattal. A Formula–1 közleményben reagált Sainz szavaira, és hangsúlyozta, hogy elégedettek a FOM (Formula One Management) produkciós csapatának munkájával. „Mindig arra törekszünk, hogy a rajongóknak a lehető legjobb felvételeket mutassuk a versenyből, és soha nem áldozzuk fel a legfontosabb célt, a pályán zajló küzdelmet” – áll a RaceFans által közzétett közleményben.
Jos Verstappen: Navigátornak még Max mellé sem ülnék be
Jos Verstappen, a négyszeres Formula–1-es világbajnok Max Verstappen édesapja, aki idén megnyerte a Belga Ralibajnokságot, úgy fogalmazott, hogy a navigátoroké a sportág legnehezebb feladata. A korábbi F1-es pilóta a Formula 1 Magazine-nak adott interjúban elárulta, hogy bár a raliban komoly sikereket ért el, a navigátor szerepét semmiképp sem vállalná.
„Minden nap, amikor felkelek, elmondok egy Üdvözlégyet” – mondta nevetve Verstappen. „Versenyzőként tudod, milyen kockázatokkal jár a sport, de őszintén, navigátornak lenni még több bátorságot igényel. Én soha nem ülnék be senki mellé, még Max mellé sem.”
A bajnoki címet Verstappen Renaud Jamoul társaságában szerezte meg, akit nagy elismeréssel illetett. Jamoul szerint a navigátor feladata nemcsak a jegyzetek olvasása, hanem a tempó és a ritmus irányítása is. „Nem ülök be bárki mellé, de Josszal nincs gond, teljesen megbízunk egymásban. A navigátor is irányít valamennyire, én mondom meg, mit tegyen Jos” – fogalmazott Jamoul.