DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
Hírösszefoglaló

Verstappen, Ferrari, teszt: a nap F1-es hírei

Verstappen és a Nordschleife, Norris szerint nincsenek papaja szabályok, távozó Ferrari-mérnökök, Tsunoda lusta: egy helyen a nap hírei a Formula.hu összefoglalójában.

 

Négy csapat is Monzában tesztelt a futam után

Újabb kétnapos tesztet teljesített a Pirelli a 2026-os Formula-1-es szezonra készülve, ebben pedig most nem kevesebb, mint négy csapat segítette a gyártót: a Red Bull, a Racing Bulls, a Williams és az Aston Martin is Monzában maradt a vasárnapi Olasz Nagydíj után.

Mivel a jövő évi abroncsok – amelyek ugyan továbbra is 18 colosak, de némileg keskenyebbek lesznek – szerkezetének homologizációja szeptember 1-jén lezárult, a mostani gyakorlás a különböző 2026-os keverékek próbálgatásáról szólt. Mindenekelőtt a lágyabb opciókéról: a Racing Bulls és a Williams a C4-es, C5-ös és C6-os gumikat próbálgatta, míg a Red Bull és az Aston a C3-ast is pályára vitte.

Ami az autókat illeti: a Williams és az Aston Martin az idei modelljét alakította át úgy, hogy hasonló terhelést jelentsenek a gumik számára, mint majd a jövő évi versenygépek fognak, míg a Red Bull a 2023-as, a Racing Bulls pedig a 2024-es masinájából gyártott öszvérautót. A Red Bull és az Aston csak kedden, a másik két istálló viszont csütörtökön is pályára gurult.

 

Sajtó: Két kulcsmérnök távozhat a Ferraritól

Két a motorrészlegen dolgozó kulcsfiguráját veszítheti el a Ferrari Formula-1-es alakulata – számoltak be róla olasz lapok.

Az Autoracer és a Corriere dello Sport írt arról a Scuderia hazai nagydíját követő napokban, hogy Wolff Zimmermann és Lars Schmidt távozhat Maranellóból. Arról nem szólnak a riportok, hogy ez pontosan mikor történhet meg, ugyanakkor mindkét szakember az F1-be a Stake/Sauber átvételével jövőre megérkező Audihoz tarthat.

Zimmermann a Ferrari motorprojektjének vezetőjeként tevékenykedik, és esetleges távozása kritikus veszteség lehet a vörösöknek, hiszen elismert szakemberről és innovátorról van szó. Igaz, azért jegyezzük meg, hogy a motorrészleg nem tőle függ teljes egészében, hiszen Enrico Gualtieri vezeti a 2026-os motorprojektet az erőforrásokért felelős technikai igazgatóként.

Schmidt eközben a belsőégésű motorok teljesítményének fejlesztéséért felelős vezető mérnökként dolgozik a Ferrarival. Amennyiben valóban az Audinál köt ki a két szakember, úgy mindketten újra egyesíthetik erőiket a korábban Maranellóban dolgozó, jelenleg a német gyártó projektjét vezető Mattia Binottóval.

 

Norris: Soha nem is voltak papaja szabályok

Lando Norris szerint valójában ténylegesen nem is igazán léteznek a sokat emlegetett „papaja szabályok” a McLaren: ezek csupán a tisztességes versenyzést írják elő a két versenyző között, és egyetlen oldalon elférnek.

A brit bajnokaspiráns a DAZN kamerái előtt pedig eloszlatta a papaja szabályokat érintő mítoszt is: „Nincsenek már papaja szabályok. Soha nem is voltak” – fogalmazott Norris, aki szerint csupán a tisztességes versengést írják elő ezek a belső elvek:

„Igazából nincs még egyetlen oldalnyi hosszúságú sem. A fontos dolog, amit kimond, hogy fairek legyünk. És ez sok mindent lefed, tisztességet nekem és Oscarnak egyaránt. Nem én döntök arról, hogy ezek történjenek. Nem foglalkozunk azzal, mi történt a múltban, de azt tesszük, amiről azt gondoljuk, hogy helyes számunkra.”

Ami konkrétan a monzai esetet illeti, Norris hozzátette: „Nem ezt akarom sem én, sem a csapat. Ez csak bonyolítja a dolgokat, és bonyolítja a pozíciókat. De ez az, amiről mi csapatként, beleértve mindkét pilótát úgy döntöttünk, hogy a helyes lépés, ha ez megtörténik. Korrigálni kellett ezt. Ha Oscarral történt volna, pontosan ugyanezt tettük volna.”

 

Így juthat „Nordschleife-jogosítványhoz” Verstappen

Mi is írtunk arról az Auto Motor und Sport értesülései alapján, hogy a GT-versenyzéshez és a Nordschleiféhez is köztudottan vonzódó Max Verstappen hamarosan élesben is rajthoz állhat a legendás 25 kilométeres pályán. Ám hiába egy négyszeres Formula-1-es világbajnokról beszélünk, Verstappennek is eleget kell tenni a helyszín speciális előírásainak ahhoz, hogy indulhasson a helyi endurance-széria, az NLS versenyein.

f1-redbull-verstappen



Ehhez mindenekelőtt egy „vizsgát” kell teljesítenie a hollandnak a RacingNews365.com cikke szerint, amelyen bizonyítja a képességeit a német motorsport szövetség számára. Ezzel Verstappen egy „B-licenszet” kaphat, amellyel B kategóriás versenygépekkel állhat rajthoz a Zöld Pokolban. Verstappenék elképzelései szerint ez egy Porsche Cayman GT4 lenne a Lionspeed GP csapatánál. Egy ilyen típusú autóval normál esetben legalább két versenyt és minimum 14 kört kell teljesítenie az adott pilótának, miközben az ideje mellett a forgalomban való mozgását is figyelik.

Viszont egyedi esetekben a döntéshozók akár egyetlen futam alapján is ítélhetik úgy, hogy a szóban forgó versenyző alkalmas az A-licenszre – de a szabályok azt is lehetővé teszik, hogy a pilóta egyetlen verseny alatt két különböző csapattal induljon és úgy teljesítse az előírt körszámot. Mindenesetre az A-licensszel Verstappen már GT3-as autóval is indulhatna a Nürburgringen: a végcél az, hogy a Verstappen.com Racinggel együttműködő Emil Frey Racing Ferrari 296 GT3-asával versenyezhessen a Nordschleifén.

 

„Max a legtehetségesebb a világon” – Rosberg

A legmélyebb tisztelet hangján beszélt Max Verstappenről Nico Rosberg, amikor a holland klasszis GT-autós Nordschleife-versenyéről kérdezték.

„Nem, soha nem csináltam ilyet, és nincs is engedélyem rá” – mondta Rosberg a Sky Sportsnak.

„Mindazonáltal fantasztikusnak tartom, hogy ő ezt megcsinálja; hihetetlen. Mint mindannyian, a többi versenyző is, 24 versennyel teljesen kimerülünk, és csak arra tudunk gondolni, hogy végre otthon lehessünk.”

„Otthon egy kis edzésprogrammal, a gyerekekkel... ő pedig elindul az iskolába, hogy megszerezze a jogosítványt, hogy szombaton a B osztályban versenyezzen, és remélhetőleg vasárnapra bejusson az A osztályba. Hihetetlen. Ez olyan menő. Az egész világ ezt fogja nézni. Még én is bekapcsolom vasárnap, hogy lássam, hogy megy neki, mert annyit beszéltek az öt hónappal ezelőtti körrekordjáról...” – magyarázta 2016 F1-es világbajnoka.

„Persze, hogy megdönti a körrekordot” – tett jóslatot a volt Williams- és Mercedes-pilóta. „

„Ő a legtehetségesebb autóversenyző az egész világon, és nem számít, milyen autóba ül, gyorsabban fog vezetni, mint bárki más a világon. Szóval persze, hogy hihetetlenül jól fog teljesíteni.”

 

Verstappen figyelmeztet: Nem tértünk hirtelen vissza!

Max Verstappen szerint kedvez a Red Bull autójának az alacsony leszorítóerőt igénylő pálya, ennek volt betudható az F1-es Olasz Nagydíjon aratott győzelme, de nem számít rá, hogy mostantól minden helyszínen ennyire ütőképesek lesznek.

„Úgy gondolom, ez még mindig kicsit pályafüggő” – fogalmazott a regnáló világbajnok. „Itt alacsony leszorítóerős csomaggal megyünk. Mindig úgy fest, hogy az autónk valamelyest versenyképesebb, amikor alacsony vagy közepes szintű a leszorítóerő.”

„Szóval nem arról van szó, hogy hirtelen visszatértünk. Nem arról van szó, hogy így harcolhatunk majd minden egyes hétvégén.”

„De ami biztató, hogy úgy tűnik, kicsit jobban értjük, mit kell tennünk az autóval, hogy az versenyképesebb legyen. Szóval remélem, ezt át tudjuk vinni a következő fordulókra, és néhány pálya majd jobb lesz, mint a többi.”

 

Kevésbé látványosan, de folytatódott a Hungaroring fejlesztése

Amint lezajlott augusztus elején a jubileumi 40. Formula-1-es Magyar Nagydíja, máris folytatódtak a fejlesztési munkálatok a Hungaroringen. Mint az a pálya által megosztott lenti fotós posztból kiderül, a korábbi fázishoz képest ezek kevésbé látványos változások, „hiszen többnyire belső munkálatok zajlanak a főépületben és a főlelátón, de ezek a végső simítások szükségesek ahhoz, hogy a Hungaroring jövő tavasszal F1-színvonalon fogadhassa az első látogatókat”. Íme, a Hungaroring képes bejegyzése minderről:

Kevésbé látványosan, de folytatódott a Hungaroring fejlesztése – fotók! Amint lezajlott augusztus elején a jubileumi 40. Formula-1-es Magyar Nagydíja, máris folytatódtak a fejlesztési munkálatok a Hungaroringen. Mint az a pálya által megosztott lenti fotós posztból kiderül, a korábbi fázishoz képest ezek kevésbé látványos változások, „hiszen többnyire belső munkálatok zajlanak a főépületben és a főlelátón, de ezek a végső simítások szükségesek ahhoz, hogy a Hungaroring jövő tavasszal F1-színvonalon fogadhassa az első látogatókat”. Íme, a Hungaroring képes bejegyzése minderről:

 

Volt főnöke szerint Tsunoda gyors és tehetséges, de nem elég szorgalmas

Franz Tost véleménye szerint hiába gyors és tehetséges Yuki Tsunoda, hiányzik belőle az F1-hez szükséges szorgalom és munkamorál. Tost anno több éven át volt a japán pilóta csapatvezetője az AlphaTaurinál, így alaposan ismerheti a versenyzőt, akit hiába léptetett elő idén év közben a Red Bull az anyacsapatához, Liam Lawsonhoz hasonlóan jórészt csak küszködik Max Verstappen oldalán. Tost a Servus TV-nek nyilatkozva fejtette ki a véleményét Tsunodáról:

„Yuki nagyon jó a nyers tempó tekintetében, de lehet, hogy ez a probléma. Mindig lenyűgözött a kisebb kategóriákban nyújtott nagyon jó teljesítményével a Formula-3-ban és a Formula-2-ben egyaránt. Minden az ölébe hullt. Mindig mondtam neki, hogy ’Yuki, a Formula-1-ben dolgoznod kell’. Ha fél-egy másodperccel lassabb vagyok a csapattársamnál, akkor éjt nappallá téve maradnák a paddockban, hogy tanulmányozzam az adatokat, miért vagyok lassabb. És Yukit mégis rá kell venni erre. Tehetséges, de sajnos nem elég lelkes és szorgalmas ahhoz, hogy kompenzálja a hiányosságait.”

 

Lawson: Hadjar készen áll a Red Bullra

Liam Lawson úgy véli, Isack Hadjar minden szempontból felkészült arra, hogy megkapja a lehetőséget a Red Bullnál Max Verstappen csapattársaként.

„Nagyon jó munkát végzett idén. A dobogós helyezés kiemelkedő eredmény, de összességében is mindent jól csinál. Bizonyos szempontból minden versenyző mindig a következő lépésre készül. Isack most tényleg mindenben helyesen cselekszik” – fogalmazott Lawson.

„Ez leginkább attól függ majd, milyen lesz az autó jövőre, és hogyan tud vele versenyezni. Sok a változó, de versenyzőként készen áll. Ha valaki kész az F1-re, akkor kész lehet egy Red Bull-ülésre is.”

 

MotoGP: Bemutatták a V4-es Yamahát

A hétvégi San Marinó-i GP csütörtöki napján lerántotta a leplet a Yamaha a bő egy éve fejlesztés alatt álló, a hétvégén a szabadkártyás Augusto Fernandez révén Misanóban élesben is debütáló új V4-es motorjáról.

motogp-yamaha

A hangvillások célja, hogy a várható konfigurációváltással (a Suzuki kiválása óta egyedüliként mennek sornégyes elrendezéssel) végre fel tudják venni a versenyt a rivális gyártókkal, amelyekkel szemben nem feltétlenül nyers tempóban, hanem a csaták közbeni versenyképesség terén maradtak alul az utóbbi években.

Hétfőn egy privát teszten Fabio Quartararóék is kipróbálták az újítást, idén azonban versenyen biztosan nem használják majd a V4-est – további részletek a Formula MotoGP Facebook-csoportunkban!

 

Hét szezon után „szünetre vonul” az elektromos MotoE világbajnokság

Csütörtökön közleményben jelentette be a FIM és a Dorna, hogy a 2025-ös szezon végeztével „szünetre vonul” a MotoE világbajnokság. A kommüniké és benne Jorge Viegas, a Nemzetközi Motorsport Szövetség elnöke nem kertel: az elektromos sorozat nem nyerte el eléggé a rajongóbázisuk tetszését az eddigi hét szezon során, emellett a motorkerékpár-ipar is más irányt vett az elmúlt években, a hangsúly áthelyeződött a hatékonyabb belsőégésű erőforrások és a nemfosszilis üzemanyag használata irányába. A FIM és a Dorna szerint a későbbiekben megfontolhatják a MotoE újraélesztését, amennyiben „nő az elektromos motorok vagy bármilyen más fenntartható technológia relevanciája”.

A MotoE 2019-ben indult útjára, eleinte világkupaként futott a MotoGP és a többi géposztály mellett, majd 2023-tól kapta meg a világbajnoki státuszt. A bajnokok sorban: Matteo Ferrari, Jordi Torres (kétszer), Dominique Aegerter, Mattia Casadei és Hector Garzo, míg idén jelenleg pontazonossággal áll Casadei és Lorenzo Baldassarri két fordulóval a szezon zárása előtt. Az idei szezonban már magyar indulója is volt a sorozatnak Varga Tibor személyében, akinek a spielbergi negyedik hely eddig a legjobb eredménye.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: