DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 24. péntek
Hírösszefoglaló

Lesújtott az FIA, bejelentett a McLaren: a nap F1-es hírei

A nap F1-es hírei a Formula.hu szokásos esti összefoglalójában.

A nap legfontosabb híre igazából még szerda késő este érkezett, amikor közzétett egy módosítást az FIA.

 

Pontlevonással és eltiltással büntetheti az F1-es pilótákat az FIA

Új iránymutatásokat adott ki az F1-es (és nem F1-es) stewardok számára az FIA: a szerdán megjelent, frissített sportkódexben egy sor olyan tétel szerepel, amely szabályozza, hogy a pilóták helytelen viselkedésért pénzbírságot, majd ismétlődő esetben akár pontlevonást is kaphatnak büntetésként. Ebben benne van a káromkodás is, de az FIA úgy határozta meg a helytelen viselkedést, hogy „olyan nyelvhasználat (írásban vagy  szóban), gesztus és/vagy jel, ami támadó, sértő, goromba, durva, gyalázó és értelmezhető ezek valamelyikének, megalázónak, helytelennek, valamint támadás (könyöklés, rúgás, ütés, stb.), illetve a fentiek elkövetésére való felbujtás.”

Ezekben az iránymutatásokban pedig megfogalmazták a bírságokat is, amelyeket négyszeres szorzóval alkalmaznak az F1-es versenyzők esetében.

f1-bensulayem-hungaroring



Ehhez pedig hozzákapcsolták, hogy hasonló büntetések várhatóak akkor, ha a pilóták úgy beszélnek az FIA-ról, az alkalmazottairól, képviselőiről, hogy az „morális sérülést” okoz az irányító testületnek – vagyis ha valaki sértően fogalmaz az FIA döntéseivel kapcsolatban, szintén kaphat eltiltást és pontlevonást.

A büntetések mértéke itt olvasható!

 

Forrong a pilóták chatcsoportja a döntés miatt

A holland De Telegraaf beszámolója szerint, amit azóta több F1-es lap átvett, forrong az F1-es pilóták zárt chatcsoportja azt követően, hogy nyilvánosságra hozták új szankciólistát, melynek értelmében eltiltással és pontlevonással is sújtható, aki ismétlődően úgy és/vagy olyan témában szólal meg, ami káros lehet a szövetségre, illetve a sportág vezetésére. Azt egyelőre nem tudni, hogy a felháborodott versenyzők készülnek-e közös állásfoglalásra.

Egy F2-es pilóta, az idei szezonban a Rodin színeiben induló Christian Mansell viszont már megszólalt a témában. A fiatal ausztrál, aki csak névrokona az 1992-es világbajnoknak, rendszeresen kiáll az LMBTQ+ közösség mellett, s mint posztjában leszögezte, ezen a jövőben sem fog változtatni: „Soha nem hagyom abba a harcot azért, amiben hiszek. Ez csak megnehezíti, de egy pillanatra se gondolják, hogy meghátrálok” – írta az X-en. Mansell ezt azért hangsúlyozta, mert a szabályozás nem csupán a tavaly sok vitát generáló csúnya beszédet érinti, hanem a „politikai, vallási és személyes megnyilvánulásokat” is. A Red Bull szintén reagált a hírre egy szűkszavú, de mégis beszédes posztban: Ha megszólalunk… – írták egy „csend” jelentésű emoji kíséretében.

A BBC egy forrása szerint a büntetési tételeket tartalmazó függeléket „egy gyors online szavazáson” fogadták el ahelyett, hogy a Motorsport Világtanács következő ülésén tárgyalták volna meg.

 

Alessandro Alunni Bravi a McLaren új fogása

Csütörtökre is jutott egy fontosabb bejelentés: a McLaren késő délután közölte, hogy leigazolta a Sauber csapatképviselői pozíciójából távozó Alessandro Alunni Bravit. Az olasz számára egy teljesen új pozíciót hoztak létre Wokingban, mostantól (illetve egészen pontosan február 1-jétől) ő lesz az új üzleti ügyekért felelős vezető, aki közvetlenül Zak Brownnak jelent majd.

Bravi pozícijáról azt mondta a McLaren, hogy "ez egy újonnan létrehozott pozíció, amelyben Alessandro a McLaren Racing számos üzleti ügyének vezetői feladatait látja el, beleértve a jogi, versenyzőfejlesztési, kereskedelmi, versenyzői szerződésekkel kapcsolatos ügyeket, valamint a jogtulajdonosok/irányító testület irányítását."

Az olasz emellett a versenyzők fejlesztésével foglalkozó program vezetését is átveszi Stephanie Carlintól.

 

Haas: Marad a Ferrari 2024-es felfüggesztése

A Ferrari várhatóan vonórudas első felfüggesztést alkalmaz majd 2025-ös autóján, amit utoljára 2015-ben használt a maranellói csapat. Az új koncepciótól aerodinamikai előnyöket remélnek, azonban a Haas ennek ellenére úgy döntött, hogy megtartja a Ferrari 2024-es első felfüggesztését ahelyett, hogy az új dizájnt alkalmazná.

A döntés hátterében a csapat saját értékelései és gyakorlati szempontok állnak. Ayao Komatsu, a Haas csapatfőnöke a minap ezt jelentős mérföldkőnek nevezte, mivel eddig mindig a Ferrari legújabb alkatrészeit vették át, pusztán azért, mert az volt a legegyszerűbb és legbiztonságosabb megoldás. Mint elmondta, a döntés meghozatala alapos mérlegelést igényelt, amelyben a csapat több kulcsembere részt vett.

 

Doohan vs. Colapinto: A csapat álláspontja

Miközben Franco Colapinto szerződtetése, s ezáltal az Alpine pilótaállományának megerősítése a csapat hosszú távú ambícióit hangsúlyozza, Oliver Oakes csapatfőnök világossá tette, hogy a Pierre Gasly csapattársaként szerződtetett Jack Doohan fejlesztése továbbra is prioritást élvez a csapat számára, mely a rövid- és középtávú tervekre is figyelmet fordít.

„Kicsit durva Jackkel szemben, amit a billentyűzetharcosok írtak, de meg fogja kapni az esélyét” – mondta, ám amit ezt követően mondott, nem töltheti el újoncát túl nagy nyugalommal:

„Nem az a szándékunk, hogy nyomást helyezzünk a vállára, hanem hogy a csapat számára a későbbiekben lehetőségeket biztosítsunk ezzel. Számomra az F1 az apró különbségekről szól, rengeteg ember függ attól, hogy egy versenyző hogy teljesít minden egyes hétvégén, nekünk pedig biztosítanunk kell, hogy a legjobbakat ültessük autóba, méghozzá nem csak most, hanem a jövőben is.”

 

„Max 2026-ban is Red Bull-pilóta lesz, méghozzá ötszörös világbajnokként” – Marko

A folyamatos találgatások ellenére Helmut Marko, a Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója meg van győződve róla, hogy Max Verstappen 2026-ban is az energiaitalosokat fogja erősíteni – és nem is csak a szerződése okán, hanem amiatt is, mert jó autót fognak adni alá.

„Ez mind szép és jó, de Maxnak szerződése van velünk 2028 végéig. Különösen azért, mert azt is tudom, mennyire hűséges és hálás a Red Bull irányába. Ezért lesz 2026-ban is Red Bull-pilóta, méghozzá ötszörös világbajnokként” – jelentette ki a Red Bull-tanácsadó a Sport Bildnek.

 

Norris már érezte a bajnoki cím illatát

Lando Norris elismerte, hogy tavaly reális esélye volt a világbajnoki cím megszerzésére Max Verstappen ellen. Bár az Abu-Dzabiban aratott győzelmével segítette a McLarent a konstruktőri címhez, a brit versenyző egyéni bajnoki címre is vágyik. Szerinte a csapat nem dőlt hátra a siker után, hanem még keményebben dolgozik, hogy a győzelmeket könnyebben elérjék.

Bár Norris korábban úgy nyilatkozott 73 pontos vereségéről Max Verstappennel szemben, hogy akkor sem lett volna esélye a bajnoki címre, ha tökéletesen versenyez, most már másként látja a helyzetet, ahogy azt elárulta egy davosi eseményen:

„Közel jártam. Idén néhány dolgot ki kell javítanom, dolgoznom kell bizonyos területeken, és erősebben kell visszatérnem, amire teljesen készen állok” – mondta Norris, aki tavaly Verstappen után a legtöbb futamot nyerte meg, és a szezonzárón aratott győzelme révén megszerezte a konstruktőri bajnoki címet a McLaren számára.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: