A nap főbb F1-es hírei összefoglalva a Formula.hu cikkében.
Hivatalos: Doohan váltja Ocont Abu Dhabiban
Az Alpine megerősítette, amire már vasárnap fény derült: az F1-es szezonzárón már nem francia pilótájuk, hanem a 2025-re helyére igazolt ausztrál ül az egyik autójukba.
Az Alpine közleménye hozzáteszi: Doohan a tartalékpilótájuknak járó #61-es rajtszámmal fog versenyezni az Abu Dhabi Nagydíjon (egyébként az újonc ausztrál a #7-est fogja majd használni jövőre az F1-ben).
A francia istálló Ocontól is elköszönt egyúttal: „A csapat szeretne köszönetet mondani Estebannak az együtt töltött időért, és részese marad a történelmünknek, hiszen ő szerezte az Alpine első Formula-1-es győzelmét. A legjobbakat kívánjuk neki a jövőre nézve” – olvasható a közleményben.
Magyarázatot adott a Norris-büntetésre és a safety carra az FIA
Több döntéssel is a kritikák kereszttüzébe került az FIA az F1-es Katari Nagydíjon: most pontokba szedve adott magyarázatot a Szövetség.
A részletes magyarázat ezen a linken olvasható!
Ryo Hirakawa kapja meg Piastri McLarenjét Abu Dhabiban egy edzésre
A McLaren megerősítette, hogy Ryo Hirakawa fogja vezetni az MCL38-at a hétvégi első szabadedzésen Abu Dhabiban. A japán pilótának ez lesz az első éles bevetése F1-es autóval.
Hirakawa tavaly csatlakozott a McLaren F1-es programjához, mint fejlesztőpilóta, és jelentős szerepet játszott a szimulátoros feladatok ellátásában. A 30 éves versenyző már korábban is vezetett McLaren F1-es gépeket – nevezetesen az MCL35M-et 2023-ban és az MCL36-ot 2024-ben, méghozzá privát teszteken.
Abu Dhabiban Oscar Piastri autóját kapja majd meg a szabadedzésre. A szezon utáni teszten Pato O’Ward kap majd lehetőséget.
„Lewis sosem lesz lassú” – Verstappen megvédte Hamiltont
Max Verstappen szerint szó sincs arról, hogy lelassult volna Lewis Hamilton, csak nincs meg a motivációja, de a Ferrarinál 2025-ben újra rátalálhat erre.
„Nem hiszem, hogy valaha is elveszítené” – mondta Verstappen a PA hírügynökségnek. „Annyi mindent elért már. Jövőre egy új kihívás vár rá. Nagyon-nagyon motivált lesz, hogy megmutassa, hétszeres világbajnok. De ez attól függ majd, hogy milyen autót kap.”
„Nehéz volt neki (Hamiltonnak) idén teljesen motiváltnak lennie, mert tudja, hogy elhagyja a csapatot. Úgy éreztem, amint versenyképes autója lett, és esélye volt a győzelemre, láthattuk, hogy igazán felpörgött. Aztán voltak olyan versenyek, ahol versenyképtelenebb volt az autó, és úgy volt vele, hogy ’akkor mindegy.’”
Wolffot hidegen hagyják a Hamiltonnal kapcsolatos összeesküvés-elméletek
Alaposan beleszállt a kommentelőkbe a Katari Nagydíj után a Mercedes F1-es főnöke, aki arra is próbált magyarázattal szolgálni, miért küszködik a hétszeres világbajnok.
„Soha nem olvasok kommenteket, csak hallom, hogy megjelennek ezek a hülyeségek. Beszélhetnénk hosszabban a közösségi média teremtette mérgező környezetről, de mindig mondtam, hogy ha egy képernyő mögé bújva létrehozol egy felhasználó fiókot, akkor leírhatod ezeket a kommenteket” – idézi Wolffot a Crash.net. „De kíváncsi lennék, kinek van egyáltalán ideje kommentelni? Imádjuk a rajongóinkat, hozzájárulnak ahhoz, amik mi vagyunk, és vannak a többiek, akik azt hiszik, ki kell találniuk ezeket az őrült, légből kapott összeesküvéseket, de ez egyáltalán nem zavar. Ők csak idióták, akik nem értenek semmit. Valószínűleg soha közelébe sem kerültek egy versenyautónak, talán egy rendes autónak sem. Azt üzenem nekik, hogy senki sem olvassa, amiket irkálnak.”
Wolff arra is próbált magyarázattal szolgálni, miért van láthatóan hátrányban Hamilton Russellhez képest:
„Úgy vélem, az egyik erőssége, hogy mindig képes későn fékezni és támadni a kanyart. Ez az autó ezt nem bírja. Aztán amikor vannak olyan napok, mint a mai, amikor megjön a tapadás, ez a jelenség még jobban előtérbe kerül és még rosszabbá teszi ezt számára. Ahogy George számára is. Amikor az autó jobban csúszkál és hiányzik a tapadás, akkor életre kel. Ez egy kirajzolódó mintája és jellemzője ennek az autónak, és ez is hozzájárul ahhoz, hogy valószínűleg jobban küszködik vele, mint George.”
Russell ütközésre számított Verstappennel
A pole-ból induló brit tartott tőle, hogy összeérnek a startnál a szombaton felbőszített F1-es világbajnokkal. Meglepte a Mercedes eltűnő katari tempója.
„Hogy őszinte legyek, ütközésre számítottam. De végső soron megkönnyítettük a dolgot, mert Lewis és én is borzalmasan rajtoltunk. Úgyhogy ez egy eléggé könnyű előzés volt számára, ami kissé frusztráló számunkra” – nyilatkozta Russell a Formula.hu jelenlétében.
„Soha senki nem próbált ennyire keményen kiszúrni valakivel” – Verstappen Russellről
A négyszeres F1-es világbajnok a katari sajtótájékoztatón újfent elmondta, mennyire megdöbbentette a brit rivális viselkedése és az, hogy büntetést kapott az időmérő után.
„Ami pedig a kérdés második felét illeti: igen, eléggé meglepődtem, amikor ott ültem a felügyelők szobájában azon, ami zajlott. Rendkívül csalódáskeltő, hiszen szerintem itt mindannyian nagyon tiszteljük egymást, és persze sokszor jártam már abban a teremben különböző emberekkel, akikkel versenyeztem, és még soha nem láttam senkit, aki ennyire keményen próbált volna kiszúrni valakivel. És ezzel minden tiszteletemet elvesztette” – tette hozzá Russell kapcsán Verstappen.
Alonso: Akkor Abu Dhabiban rágyorsítok a másik lassú autóra, hogy büntetést kapjon?
Fernando Alonso is Max Verstappen mellé állt a holland szombati büntetése kapcsán: mint ismert, a stewardok szerint a világbajnok indokolatlanul lassan vezetett a levezető körén, amivel feltartotta George Russellt. Verstappen vasárnap este fakadt ki a büntetés miatt, amivel elveszítette a pole-pozíciót, ugyanis szerinte soha senki nem kampányolt még úgy egy riválisa büntetéséért, mint Russell ebben az esetben. Magával az ítélettel pedig Alonso sem értett egyet.
„Max büntetése, nem tudom… egy rajthelyet kapott, nem tudom, miért. Lassú volt, de George is lassú körön járt” – fogalmazott a spanyol. „Most akkor ha Abu Dhabiban lassú körön leszek, rágyorsítok őrült módon az előttem lévő autóra, és akkor büntetést kap, mert feltart. Gondolom. Ez az egyetlen dolog, amivel vigyáznunk kell” – formált véleményt Alonso.
„Hagyjuk, hogy Checo maga vonja le a következtetést” – Horner
„Elég bölcs ahhoz, hogy megértse a helyzetet” – fogalmazott a Red Bull F1-es főnöke, aki jelezte: az Abu Dhabi Nagydíj leintéséig minden támogatást megadnak Pereznek.
„Minden tőlünk telhető támogatást meg fogunk neki adni a jövő hétvégi Abu Dhabi Nagydíj kockás zászlójáig. És ahogy dönt arról, hogy mit fog csinálni, az végső soron a saját döntése lesz. Eléggé idős és bölcs ahhoz, hogy tudja, mi a helyzet.”
Amikor rákérdeztek, hogy ez azt jelenti-e, hogy a Red Bull Perezre bízza a döntést, Horner így felelt: „Hagyom, hogy saját maga levonja a következtetéseket. Senki sem erőlteti ebbe vagy abba az irányba. De van még egy verseny, fejezzük be Abu Dhabit, aztán utána meglátjuk, hol állunk.”
Mókás félrehallás zavarta össze Tsunodát az F1-es Katari Nagydíjon
A tempóhiánnyal küzdve eleve nehéz versenye volt az egész Visa Cash App RB csapatnak Katarban, beleértve Yuki Tsunodát is. Viszont még egy érdekes-mókás félrehallás is megnehezítette a japán életét a vasárnapi futamon. Történt ugyanis, hogy amikor mérnöke Alexander Albon leszakadó visszapillantójára és a törmelékre figyelmeztette, Tsunoda a „tükör” szót „hódnak” értette (angolban: „mirror” és „beaver”):
„Tükör volt? Én hódnak hallottam” – árulta el a verseny után a pilóta. „A mérnököm mondta, hogy ’van ott egy hód’. De mit keresne egy hód a Közel-Keleten? Mármint hogyan lehetséges egyáltalán, hogy itt egy hód a Közel-Keleten? De oké, talán okoz meglepetéseket a globális felmelegedés, elég sok érdekes dolog történik a Földön.”
A legtöbbünk reakcióját a „mirror” és „beaver” szavak közötti viszonylag jelentős eltérés kapcsán alighanem Christian Horner Red Bull-csapatfőnök foglalta össze, amikor viccesen reagált Tsunoda félrehallására: „Ez azért elég nagy változtatás…”.