A Formula.hu hírösszefoglalója október 17-éről, az F1-es USA Nagydíj csütörtöki napjáról:
Eltörlik a leggyorsabb körért járó pontot 2025-re
A Motorsport Világtanács ülése után az F1 elhagyja a leggyorsabb körért járó bónuszpontot a 2025-ös szezonban.
Az extra pontot 2019-ben vezették be újra azoknak a pilótáknak, akik megfutották a leggyorsabb kört és az első 10-ben végeztek, de öt idény után 2025-től kezdve elhagyják.
Kétszer annyi időt kapnak F1-es autóban az újoncok
Az FIA megerősítette, hogy az újonc pilóták jövőre több időt kapnak az F1-es autók volánja mögött.
A Motorsport Világtanács mai ülésén arról született döntés, hogy minden teljes munkaidő versenyzőnek szezononként két alkalommal kell átadnia az autóját egy-egy szabadedzésre egy újoncnak, nem pedig egyszer, ahogy az 2022 óta kötelező. Vagyis egy csapatnak négy szabadedzést kell újoncnak adnia egy idény során.
Trükköt észlelt az FIA? Máris jön a szigorítás!
Újabb trükknek a gyanúja merült fel technikai fronton a Formula-1-ben. Azok után, hogy néhány hete a McLaren mini-DRS-e keltett komoly hullámokat, most egy másik terület került a fókuszba – számolt be róla az Autosport.
A szaklap információi szerint az elmúlt hetekben az FIA és számos csapat közötti beszélgetések során felmerült annak a gyanúja, hogy egy meg nem nevezett alakulat talált egy ravasz trükköt arra, hogyan módosítsa a padlólemez elülső részének, az „előkének” vagy „T-tálcának” nevezett résznek a hasmagasságát a parc fermé hatálya alatt az időmérő és a futam között.
Az Autosport úgy tudja, a gyanú azok után merült fel, hogy az FIA kötelezi a csapatokat arra, hogy az autóik egyes meghatározott komponenseinek részleteit feltöltsék egy központi szerverre, amelyhez aztán bármely résztvevő hozzáfér – és itt szúrhatták ki a trükköt vagy legalábbis annak a lehetőségét.
Az FIA szóvivője a portálnak eljuttatott rövid közleményben hangsúlyozta: bármilyen hasonló megoldás illegális lenne, de nincsenek egyértelmű bizonyítékok arra, hogy bármely F1-es csapat élt volna egy ilyen trükkel.
Viszont annak érdekében, hogy ezt a jövőben is megakadályozzák, már a most hétvégi USA Nagydíjtól kezdődően szigorít az ellenőrzéseken a Nemzetközi Automobil Szövetség, ennek részeként pedig akár plombálhatnak is bármely olyan eszközt, amellyel módosítani lehetne a T-tálca beállítasin.
A Red Bull elismerte: róluk van szó, módosítanak
A nap vége felé a Red Bull szóvivője elismerte, hogy a kérdéses csapat a Red Bull volt, amely jelenleg szoros bajnoki csatában áll a McLarennel. A Milton Keynes-i székhelyű alakulat jelenleg a konstruktőri bajnokság második helyén áll, míg a pilótáknál Max Verstappen vezeti a tabellát, miközben negyedik világbajnoki címére hajt.
A Red Bull elmondta, hogy megbeszéléseket folytatott az FIA-val az eszközzel kapcsolatban, és kezdeményezett egy tervet a jövőre nézve, hogy a technikai szabályok keretein belül működjön.
„Igen, létezik, bár az autó teljes összeszerelése és üzemkész állapotba helyezése után hozzáférhetetlen” – mondta a Red Bull szóvivője a RacingNews365-nek.
„Az FIA-val folytatott számos levelezésünk során felmerült ez a rész, és megállapodtunk egy tervben a jövőre nézve.”
Verstappen szerint nem trükköztek
A világbajnok holland is azt hangsúlyozta a sajtónapon, hogy ez az eszköz nem arra szolgált, mint amit a riválisok és az FIA belelátott, egyszerűen könnyebb volt így elvégezni a beállításokat az autó szétszerelt állapotában.
„De ha egyszer az egész autó összeállt, nem lehet hozzányúlni. Szóval számunkra ez nem változik....mikor olvastam, arra gondoltam, hogy más csapatok csinálják ezt, aztán rájöttem, hogy a mi csapatunkkal kapcsolatos. De még csak nem is említettük az eligazításon. Szóval ez csak egy könnyebb eszköz arra, hogy ezt beállítsuk.”
„Fekete zóna, a határok átlépése” – Norris, Piastri a Red Bull eszközéről
Óvatosan, mégis határozottan fogalmaztak a rivális McLaren versenyzői a Red Bull trükkjéről: szerintük ez nem olyan határfeszegetés, mint volt a mini-DRS-ük.
A McLaren-versenyzők nyilatkozata itt olvasható!
Verstappen: Piastri túl jó ahhoz, hogy támogassa Norrist
Max Verstappen szerint ő sosem fogadná el Oscar Piastri helyében azt, hogy a csapattársát kell támogatnia. Az ausztrál túl jó ehhez.
„Számomra ő határozottan nem második számú versenyző, és ha én lennék a helyében, soha nem fogadnám el” – mondta Verstappen.
„Nekem persze könnyű beszélni, mert én már tíz éve vagyok az F1-ben, Oscarnak pedig ez a második szezonja, szóval természetesen nehezebb megvetnie a lábát. De ő egyszerűen egy kiváló F1-es versenyző, aki nem érdemli meg, hogy lemondjon győzelmekről és helyezésekről, és másodhegedűsködjön, csak mert megkérik rá.”
Marko: Max fejben erősebb Norrisnál
Amikor megkérdezték, miért érzi úgy, hogx Max Verstappen legyőzi majd Lando Norrist, dr. Helmut Marko a két pilóta közötti mentális különbséggel válaszolt.
„Mert mentálisan és versenyzőként Max a legjobb” – mondta.
„Norris a versenyek elején gyenge, és mentálisan sem ő a legerősebb, hallottam, hogy a versenynapokon rituálékat kell elvégeznie, hogy teljesíteni tudjon. A nyomás minden futammal nő, mert valójában minden alkalommal nyernie kell, hogy utolérje. Maxnak könnyebb védekezni, és Austin, valamint jövő héten Mexikó révén most két olyan pálya következik, ami nagyon fekszik neki.”
Red Bull: Nem engedhetjük meg a nagy különbséget a pilóták között
Újabb aggasztó nyilatkozat Sergio Perez jövője szempontjából: Christian Horner jelezte, hogy jövőre nem fér bele, hogy nagy legyen a különbség a versenyzőik között.
„Borzasztóan szükségünk van válaszokra” – nyilatkozta a pilótakérdés kapcsán Horner. „Ha megnézzük az ellenfeleinket, a Ferrari erős lesz jövőre Hamiltonnal és Leclerc-rel. Plusz a McLarennél is erős felállást jelent Norris és Piastri. Biztosra kell mennünk, hogy ne legyen nagy különbség a két versenyzőnk között, mert nem engedhetjük meg ezt magunknak.”