DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Hírösszefoglaló

Módosíthatják a szabályokat, nagy a kár a Williamsnél: a keddi F1-es hírek

A Formula.hu napi hírösszefoglalójával nem maradtok le semmi fontos, érdekes, lényeges információról a nap eseményeivel kapcsolatban.

A nap fő híre az, hogy sajtóértesülések szerint gond lehet a 2026-ra kitalált teljesen új F1-es aerodinamikai szabályokkal, a mozgó aerodinamikával, ugyanis aggasztó jelenséget tapasztaltak az első tesztek során, ezért változtatni kell az eredeti koncepción, mert az nem fog működni. A beszámoló ezen a linken olvasható!

Szintén sajtóinformáció, hogy kétmillió dollárra rúg a Williams anyagi kára az utóbbi két hétvége autótörései miatt, amit az is súlyosbít, hogy nagyon messziről kell szállítani az alkatrészeket, hiszen Ausztráliában és Japánban történt a két (illetve inkább három) incidens. A helyzet abból fakadóan különösen kritikus a Williamsnél, hogy mint azt korábban írtuk, a télen jelentős változtatást eszközöltek a karosszériák építésével kapcsolatban, utolérve a többiek módszerét. Ez viszont azt eredményezte, hogy a gyártással megkéstek, így az első nagydíjakat tartalék karosszéria nélkül volt kénytelen teljesíteni az istálló, amit maga James Vowles is „elfogadhatatlannak” nevezett. Ez egyébként még a soron következő Kínai Nagydíjon is így lesz, jelen állás szerint Miamira érkezhet meg a harmadik karosszéria.

ATP_F1_59802_20240407_SUZUKA-JAPAN_Peterson_resize



Még soha nem volt ilyen jó a Ferrari gumikezelése Charles Leclerc szerint. A Scuderia idén eddig egyértelműen jól teljesít ezen a téren, pedig az elmúlt években rendre ez számított a csapat egyik fő gyengeségének. „Amióta megérkeztem a Ferrarihoz, mindig megvolt nálunk az a tendencia, hogy nagyon gyorsak vagyunk az időmérőn, aztán viszont sokat küszködünk a gumikezeléssel a futamon. Viszont ez most a legbiztatóbb évkezdet a gumimenedzselés tekintetében, valamint amiatt, mert egyszerűen könnyebb vezetni az autót” – nyilatkozta Leclerc.

Lando Norris megkérdőjelezte a McLaren suzukai stratégiáját, de Andrea Stella csapatfőnök megvédte azt, szerinte maximum Leclerc-t előzhették volna meg, ha mást választanák, de azzal elengedték volna a dobogó esélyét.  „Nem gondolom, hogy ma sokkal többet tehettünk volna, hogy konkrétan a dobogón végezzünk. Talán ha Landóval leteszünk arról, hogy megpróbálunk pódiumra állni, akkor esetleg Leclerc előtt végezhettünk volna. Így visszatekintve ez az egyetlen lehetőség, ami esetleg megtörténhetett volna, de ez azt jelentette volna, hogy feladjuk a dobogóesélyt, amit nem akartunk megtenni.”

Félbeszakította a Lewis Hamiltonnal kapcsolatos újságírói kérdést Fred Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke. Ugyanis mikor Carlos Sainz suzukai dobogós helyezése után az egyik újságíró úgy kezdte a kérdését, hogy „egy alternatív valóságban, ahol nem igazoltátok le Lewist…”, Vasseur félbeszakította őt: „Minden hétvégén megkapjuk ugyanazokat a kérdéseket. Másold és illeszd be ide a válaszomat a múlt hétről. Kérem a következőt!” – zárta rövidre a témát a Ferrari-főnök.

Nagyon magasra értékeli Yuki Tsunoda formáját dr. Helmut Marko: a Red Bull tanácsadója összességében az egész szezonra jó osztályzatot ad a japánnak, most pedig megfogalmazott egy olyan összehasonlítást, amelyre talán minden F1-es pilóta vágyik: „Yuki hétvégéje szemmagasságban volt Maxéval, Alonsóéval. Hibátlan volt, szuper teljesítményt nyújtott nyomás alatt a hazai futamán. Szenzációsan jól rajtolt, az előzései voltak a nap manőverei. A nézők a föld felett jártak ettől” – örvendezett Tsunodának Marko.

A Canal Plus kamerái előtt a francia autósport élő legendája, Jean Alesi arról kérdezte Stefano Domenicalit, az F1 első emberét, hogy milyen esélyei lehetnek a sportág őshazájának visszakerülni a száguldó cirkusz versenynaptárába. Az olasz sportvezető válaszában hangsúlyozta, hogy nem elegendő, ha az F1 szeretné újra feléleszteni a Francia Nagydíjat, ehhez arra is szükség van, hogy az ország vezetése megtegye az ehhez szükséges lépéseket: „Egy házassághoz legalább két ember egyetértése szükséges. Épp ezért arra van szükségünk, hogy meglegyen az érdeklődés Franciaország részéről, és hogy az ország megértse, hogy ha ma F1-es nagydíjat akarsz rendezni, akkor jelentős befektetésre van szükséged” – mondta Domenicali, aki a hétvégi futam helyszínét, Japánt hozta fel pozitív példaként:

„Úgy gondolom, hogy ezt központi szinten, a kormánnyal közösen meg lehet szervezni. Amikor például ide jövünk, itt van a miniszterelnök, aztán az összes többi ember, akik részt vesznek az F1-es projektben. Mert az F1 egy lehetőség arra, hogy egy ország az egész világnak megmutathassa magát.”

Komoly bejelentést tett kedden a Prema Racing: 2025-től rajthoz állnak az IndyCarban is! Az elsősorban az utánpótlás-sorozatokban elért eredményeiről ismert alakulat a bejelentés értelmében kétautós istállóként érkezik meg a tengerentúli bajnokságba, autóikat pedig Chevrolet-motor hajtja majd. Rene Rosin csapatfőnök a The Race szaklapnak amúgy elmondta, hogy az IndyCar-gárda külön független entitásként fog működni – a központjuk is Indianában lesz –, de arra nyitottak, hogy ha egy versenyző megfelel az ottani elvárásoknak, akár az F2-ből átemeljék az amerikai sorozatba. A Racer információi szerint amúgy egy IndyCar-veteránnal és egy fiatal tehetséggel képzelik el a 2025-ös felállásukat.

A hétvégén MotoGP, ERC és Formula-E szerepel a programban, a következő napok menetrendje a tv-közvetítésekkel együtt itt található!

Végezetül pedig hadd ajánljuk két ma megjelent műsorunkat is: egyrészt megérkezett a Formula Podcast futamértékelő adása a hétvégi F1-es Japán Nagydíjról, másrészt a Formula Shakedownban Csomós Miklóssal vezettük fel az ERC-szezonnyitó Rally Hungaryt.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: