DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 1. szerda
Hírösszefoglaló

Az Alonso-ügy és Sainz tárgyalása: a mai F1-es hírek

Egy cikkbe gyűjtöttük az F1-es Japán Nagydíj sajtónapjának legfontosabb híreit, érdekességeit, nyilatkozatait: ezzel nem maradtok le semmi lényegesről!

Ma tartották az F1-es Japán Nagydíj sajtónapját, amelynek egyik központi témája természetesen a két héttel ezelőtti Ausztrál Nagydíj végén történt baleset és Fernando Alonso büntetése volt.

Maga a spanyol úgy fogalmazott, hogy nem fog változtatni a stílusán és a felfogásán a kapott büntetés miatt, és hozzátette azt is, hogy szerinte ha George Russell nem hibázik és nem esik ki, nem borul fel, akkor egyáltalán nem is lett volna ügy az egészből. „Nincs olyan kötelezettség, hogy 57 körön át ugyanúgy vezessünk. Néha lassabb tempót futunk, hogy spóroljunk az üzemanyaggal, a gumikkal, az akkumulátorral. És olykor lassan megyünk be egy kanyarba vagy a pálya bizonyos szektoraiba, hogy DRS-t adjunk a mögöttünk érkezőnek, ami hasznos lehet a második autóval szemben, aki gyorsabb lehet” – elevenítette fel Carlos Sainz tavalyi szingapúri taktikáját példaként. „Ezek a dolgok mind teljesen normálisak. Azok voltak, most is azok és örökké azok is maradnak az autósportban. Úgyhogy kaptunk egy büntetést, valószínűleg egy egyedülit, amelyet talán soha többé nem fognak kiosztani.”

Russell viszont azt mondta, hogy Alonso tettét szankcionálni kellett, hogy megelőzzék a későbbi esetleges piszkos húzásokat: „Azt gondolom, ha ezt nem büntették volna, az kinyitotta volna Pandora szelencéjét a szezon további részére, valamint a junior kategóriákban, ha azt mondjuk: szabad-e fékezned az egyenesben, szabad-e lelassítanod, fokozatot váltanod, rágyorsítanod vagy valami olyasmit tenned, ami félig kiszámíthatatlan? Nem veszem személyesnek, ami Fernandóval történt. Valószínűleg komolyabb következményei lettek, mint kellett volna. De ahogy mondtam: ha büntetlenül maradt volna, akkor onnantól fékezhetsz az egyenes közepén?” – mondta a brit mercedeses.

f1-alonso-astonmartin-2024



A nap során természetesen másokat is megkérdeztek a témáról, íme az erről készített összegzésünk:

Nem meglepő módon Alonso astonos kollégája, Lance Stroll kiállt a spanyol mellett: „Nem hiszem, hogy bármi ostobaságot csinált volna. Csak rákészült a kanyar kijáratára, és nevetséges volt, hogy áthajtásos büntetést kapott egy olyan incidensért, amelyben még ütközés sem történt az autók között. Nagyon nem értettem ezt.”

Szintén a kétszeres világbajnok mellé állt a McLaren párosa. Oscar Piastrit meglepte, hogy valakit azért büntettek, mert „piszkos levegőt” okozott egy vetélytársának, Lando Norris pedig részletesebben is kifejtette, miért nem volt jogos Alonso szankcionálása: „Furcsa és extrém volt, amit Fernando csinált, de szerintem még közel sem jár ahhoz, amit féktesztelésnek lehetne tekinteni. Fékezett és leváltott-e? Nem tudom a pontos idővonalát mindennek. De büntetni kellett-e volna? Nem. Szerintem George-nak számítania kellett volna rá. Mindig nehezebb az adott helyzetben lenni, ezért nem szeretem ezeket kommentálni. De az ilyesminek nem kellett volna büntetést kiváltania. Világos a helyzet, ő volt elöl. Ami Max és Hamilton között történt anno Szaúd-Arábiában, az féktesztelés volt. Ez nem volt fékteszt.”

„Itt próbált nagyon okosan játszani, azaz Fernando Fernando volt, és ez kifogott rajta. Nem volt agresszív, nem volt arról szó, hogy egy méterrel haladt egy autó előtt és úgy állt meg. 100 méterrel járt előtte és lelassított, a közeledés tempója pedig kifogott George-on. De ez közel sem volt büntetést érő.”

Persze voltak, akik viszont kritikát fogalmaztak meg Alonso kapcsán – a legkeményebbet talán Nico Hülkenberg: „Nem nyűgözött le túlságosan Fernando taktikája. Melbourne bizonyos tekintetben utcai pálya, eléggé szűk ott, és 260-270 km/h-val közelítjük meg azt a kanyart, amelynek nem látjuk a kijáratát, és ha valamilyen okból a zászlórendszer vagy valaki későn kapcsol és telibe találja George-ot… Szóval bár ez a taktika eléggé szokványos a Formula-1-ben, ebben a konkrét kanyarban, vak kijárattal és ilyen tempónál szerintem rossz kanyar ilyesmire, és eléggé veszélyes helyzetet eredményezett” – vélekedett a Haas németje. Hozzátette: az is érdekes volt számára, hogy a rádióban és az első nyilatkozatában említett gázproblémákról később már nem tett említést Alonso.

Charles Leclerc szerint is átlépte a határt Alonso: „Ez olyasmi, amit versenyzőként szoktunk csinálni, bár nem ilyen mértékben. Amit Fernando csinált Ausztráliában, túl sok volt, és meg kellett büntetni. Úgy gondolom, van viszont valami, amit meg kell vizsgálnunk a büntetés kapcsán. Ha olyan helyzetben vagy, mint Fernando volt, csak két helyezést veszítesz. Mindig azt gondoltam, hogy a pozíciót érintő büntetések igazságosabbak, mert bármilyen versenyhelyzetben vagy, úgy büntetnek, ahogy meg akarnak büntetni. Időbüntetések esetén viszont lehetnek következetlenségek a versenyhelyzettől függően.”

Szintén a következetlen büntetések problémáját vetette fel az ügy kapcsán a Red Bull-os Sergio Perez: „Úgy vélem, egyértelműen túllépte a határokat. Azt mondanám, szükségtelen volt. De a legnagyobb félelmem, hogy újra egy ilyen incidenst láthatunk majd ezen vagy a következő hétvégén, aztán nem történik semmi. Mert eléggé nehezen tartjuk a következetességet a büntetésekkel.”

 

Sainz már mindenkivel tárgyal

Természetesen más téma is felmerült a sajtónapon, az egyik például az, hogy hova igazolhat az Ausztrál Nagydíjat megnyerő Carlos Sainz, aki év végén távozik a Ferraritól. A spanyol állítólag ultimátumot kapott az Auditól, de egyelőre több lehetősége is van: „Beszélek néhányakkal, mivel ezt is kell tennie a menedzsmentcsapatomnak akkor, ha még nincs munkám a következő évre. Gyakorlatilag mindegyikükkel beszélünk. Ez csak annak a kérdése, hogy jobban belemenjünk a részletekbe, hogy melyek a reális lehetőségek és mik a legjobb opciók nekem és a jövőm szempontjából. Nincs hírem vagy mondandóm számotokra ennek kapcsán. Csak annyit mondhatok, hogy itt az ideje mindent felgyorsítanunk, és remélhetőleg inkább előbb, mint utóbb sikerül ezt megoldanunk” – fogalmazott a Formula.hu virtuális jelenlétében Sainz.

Ha már Ferrari: a kettős győzelem után nem számít hasonlóra a Scuderia, Suzukában egyértelmű Red Bull-fölényt várnak az olaszok. „Úgy vélem, egyelőre az alapján, amit tudunk, arra számítok, hogy a Red Bull lesz előnyben ezen a hétvégén” – mondta Charles Leclerc és Sainz is egyetértett vele: „Tény, hogy Ausztráliában nagyon erősnek tűntünk, de úgy vélem, alapesetben az átlagát kell vennünk az első néhány futamnak, és szerintem átlagban még mindig néhány tized hátrányban vagyunk a Red Bullhoz képest. Valószínűleg egy fejlesztésre van szükségünk, főleg az ilyen pályákon, mint Suzuka, hogy felvegyük velük a harcot” – mondta el a spanyol.

 

Az összetört autót kapja meg Sargeant, kiálltak az FIA-elnök mellett

Egyéb híreink a nap eseményeiről:

Miután Alexander Albon úgy összetörte a Formula-1-es Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén a Williamst, hogy nem lehetett a helyszínen megjavítani a karosszériát, és mivel a tél során jelentős változtatást eszközöltek a gárdánál az alváz építésével kapcsolatban, még nem készült tartalék belőle, ezért az istálló átadta a thai-brit pilótának a csapattárs Logan Sargeant autóját, így az amerikai önhibáján kívül volt kénytelen kihagyni a melbourne-i hétvége további részét. Sargeant a Japán Nagydíj csütörtöki sajtónapján elárulta: nem cserélték vissza a karosszériákat, így Albon összeszerelt autójával folytatja az idényt, míg társa megtartja az ő korábbi kasztniját. „Ez a szerelt autó, pusztán azért, mert az autók visszacserélésével járó munka túl sok lenne a szerelőknek. A karosszéria kijavítása jobban ment, mint vártuk. Azt hiszem, csak száz grammal lett nehezebb, az gyakorlatilag semmi” – tette hozzá a másodéves amerikai.

Az előző hetekben két vizsgálat kapcsán is fókuszba került Mohammed ben Sulayem, a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöke. Az FIA első embere kapcsán egyfelől olyan panasz érkezett egy névtelen bejelentetőtől, hogy be akart avatkozni a tavalyi Szaúd-arábiai Nagydíj végeredményébe Fernando Alonso büntetésének eltöröltetésével. Emellett egy másik ügyben pedig az volt a vád, hogy arra utasította az illetékeseket, hogy akár nem létező hibák feltárásával meggátolják, hogy homologizációs engedélyt kapjon a Las Vegas-i pálya. Az FIA végül a vizsgálata során felmentette a vádak alól Ben Sulayemet.

Ezzel azonban még nincs vége az ügynek, szerda este ugyanis észak- és dél-amerikai FIA-klubok és sportszövetségek példátlan összefogást mutatva nyílt levélben arról írtak, hogy azt fogják javasolni a Szövetségnek, hogy tegyenek jogi lépéseket azok ellen, akik „ok nélkül rágalmazták” a szervezetet és annak vezetését. A levél hangsúlyozza, hogy az FIA Etikai Bizottsága felmentette Ben Sulayemet, és egyúttal megerősítik bizalmukat az elnökben. Azt is hozzátették, hogy „a nyomtatott és digitális sajtó egyes képviselői által terjesztett” vádak egyetlen célja az volt, hogy lejárassák az FIA-t és annak vezetőségét.

Újabb fontos ember hagyja el a McLarent azok után, hogy néhány napja a csapat bejelentette, hogy újabb strukturális átalakításokat eszközöltek műszaki fronton és ennek részeként David Sanchez mindössze három hónap után távozott a gárdától. Most Emanuele Pirro jelentette be az Instagramon, hogy távozik a McLaren pilótafejlesztő programjának éléről. Pirro szűk három szezont húzott le annak idején az F1-ben, fő sikereit viszont a Le Mans-i 24 óráson aratta, amely versenyt háromszor is megnyerte.

Az olasz exversenyző egy éve irányította a McLaren idő közben egyre népesebbé váló versenyzőfejlesztői programját: ide tartozott az IndyCarban szereplő Pato O’Ward, az F3-as bajnok Gabriel Bortoleto, a Toyota WEC-csapatában induló Ryo Hirakawa, az F1 Academyben versenyző hölgypilóta, Bianca Bustamente, valamint a rendkívül fiatal Ugo Ugochukwu és Brando Badoer is. A RacingNews365.com szakportál értesülései szerint nem kirúgásról vagy menesztésről van szó, szimplán Pirro szerződése egy évre szólt, amelyet most nem hosszabbítottak meg.

Szóba került még Max Verstappen jövője, aki azt mondta, hogy egyelőre nem gondolkodik semmilyen csapatváltáson, azt kell kitalálnia, hogy egyáltalán folytatni akarja-e az F1-ben, de a 2026-os szabályokról is elmondta a véleményét: nem túlságosan lelkesedik értük, szerinte nem biztos, hogy ez a megfelelő irány, amerre a sportágnak haladnia kellene. Verstappen esetleges csapatváltásáról egyébként Fernando Alonsót is megkérdezték, aki azt mondta, hogy zéró esélyt lát arra, hogy ez megtörténjen.

Zárásként pedig ajánljuk figyelmetekbe a YouTube-csatornánkon található videós beharangozónkat: ha nem akartok lemaradni semmilyen műsorunkról és egyéb videós anyagainkról, akkor iratkozzatok fel a csatornára!

Folytatás péntek hajnalban 4:30-kor az első, majd 8:00-kor a második F1-es szabadedzéssel!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: