Két fontosabb hír jutott a mai napra az F1-ben, az egyik Lance Stroll-lal kapcsolatos. Közleményben jelezte a Nemzetközi Automobil Szövetség, hogy vizsgálják és egyeztetnek a kanadai pilótával annak kapcsán, hogy több incidenssel is megsérthette az FIA szabályait, előírásait és procedúráit a Formula-1-es Katari Nagydíjon. Bár az FIA tájékoztatása nem tér ki rá, pontosan mit követett el vagy milyen szabály ellen vétett a kanadai, gyaníthatóan a pénteki kvalifikációt követő tombolását helyezték vizsgálat alá.
Mint arról írtunk, Stroll már a Q1-ben kiesett, ami után előbb a kormányát hajította el a garázsban, majd a bokszban arrébb lökte a személyi edzőjét, Henry Howe-ot. Később pedig az F1 hivatalos közvetítőjének adott kétszavas válaszokból álló interjút, amelyben a „szar” szó is elhagyta a száját. Az Aston Martin igyekezett most is megvédenie a pilótát, Mike Krack csapatfőnök az élsport nehéz pillanataival járó frusztrációt említette magyarázatként a versenyző viselkedésére. Maga Stroll pedig azt mondta, hogy rendben van a kapcsolata az edzőjével, akivel továbbra is „tesók”. A vasárnapi verseny után viszont az FIA stewardjainak szólt be a pilóta a pályaelhagyásos büntetések kapcsán.
A másik érdekes hír pedig az, hogy a Sky Sports F1 podcastműsorában egy F1-es személyi edző, a korábban Daniel Ricciardóval, Carlos Sainczal és Guanyu Zhouval is dolgozó Sam Village magyarázta el, min mentek keresztül a pilóták az ájulásközeli állapotokat, hányást, romló látást hozó katari versenyen. „Ez a meghatározott etaphosszok, az új aszfaltfelület és a hőség kombinációja volt” – tért rá a rosszullétek konkrét okaira Sam Village. „A katari pálya karakterisztikájához tartozik, hogy sok a nagy leszorítóerős gyors kanyar. Amikor átmennek ezeken a kanyarokon, a pilóták megfeszülnek és a lélegzetüket is kicsit visszatartják. Szóval a légzési ütemük hasonló, mint amikor alszanak, a pulzusuk viszont 150-180 közötti. Úgyhogy az belejátszik, hogy esetleg oxigénhiányos állapot lép fel az agyban. Ez jelenti a kihívást.” A részletes szakvélemény itt olvasható!
Több évre szóló megállapodást kötött a Puma ruha- és sportszermárkával a Williams - jelentette be az F1-es csapat szerda délután. A szerződés értelmében a hivatalos csapatruházatot és a pilóták versenyzői felszerelését is a Puma prezentálja majd 2024-től, de a közleményben az nem szerepel, hogy mennyi időre szól a megállapodás, csak annyi, hogy több évre.
Megválik két fiatal pilótájától a Red Bull – mondta a The Mirrornak a Rodin vezérigazgatója, David Dicker. Információi szerint Enzo Fittipaldi és Zan Maloney sem kap már támogatást az energiaitalosok juniorprogramjából. „Az információim alapján a srácok közel semmilyen támogatást nem kapnak ezekben a junior csapatokban. Nem fogja támogatni őket jövőre a Red Bull, amennyire én tudom. Lássuk be, a Red Bullnak már így is több jó pilótája van, mint ülése, szóval miért erőlködjön?” – mondta Dicker.
A nap másik fontos sztorija is a Red Bullhoz kötődik, dr. Helmut Marko ugyanis kimondta, hogy szerinte Sergio Pereznek csapatot kellene váltania a jó formája visszanyerésének érdekében. „Azt nem szabad elfelejteni, hogy annak idején én hoztam a csapathoz Perezt. De most ugyanúgy szenved, ahogy annak idején Gasly” – mondta Marko az OE24-nek adott interjújában. „Ebből a szempontból Gerhard Berger álláspontja a helyes. Pereznek klíma- és csapatváltozásra van szüksége. Most majd meglátjuk a következő két futamot Austinban és Mexikóban, de a csapat és ő is tisztában van vele, hogy krízishelyzetben van” – fogalmazott.
Marko egyébként arról is beszélt, hogy vajon segítik-e csapatutasítással Perezt abban, hogy elérje az egyéni második helyet a szezon végén. „Nem fogunk csapatutasítást kiadni. Láthattuk korábban, hogyan alakult ez Maxszal” – mondta.
Pereznek Lewis Hamilton is odaszúrt: a brit pilóta még utolérheti a mexikóit az egyéni második helyen, de elmondása szerint ez egyáltalán nem rajta múlik, csak Perezen. „Ez csak Checo teljesítményétől függ a későbbiekben, mert simán másodiknak kellene lennie. Büszke vagyok arra, ahol tartunk, ahova el tudtam jutni, nagyon elégedett vagyok a versenyteljesítményekkel eddig. Nyilván megpróbálom, ha második lehetek, az csodás lenne, de a lényeg most a csapat második helye” – értékelte a helyzetet Hamilton.
Szintén Hamilton: a hétszeres bajnok arról beszélt, hogy nem tervez másik sorozatban versenyezni az F1-es visszavonulása után. Mint mondta, nagyon szereti sok autóversenyt, imádja a motorozást, de ha visszavonul, akkor mással fog foglalkozni, mert a profi sport rengeteg időt igényel, amit a visszavonulása után már nem szeretne erre fordítani.
Bécsbe költözik jövő év elején az F1-es kiállítás. Óriási sikert aratott az év korábbi részében az első hivatalos Formula-1-es kiállítás Madridban, amely soha nem látott módon hozta közelebb az emberekhez a száguldó cirkusz világát. Ritkán látható felvételeket, tárgyakat és természetesen versenyautókat lehetett megtekinteni – köztük a kiállítás talán legtöbbet emlegetett elemét, Romain Grosjean 2020-as Bahreini Nagydíjon megégett Haasának maradványait. Nos, ez a kiállítás jövő februárban újranyit, de ezúttal már sokkal közelebb hozzánk: Bécs lesz az új házigazda. Egész pontosan az osztrák főváros METAStand nevű rendezvényközpontjában rendezik be az átmeneti kiállítást, amely február 2-án nyit és késő tavaszig lesz látogatható. A jegyek elővételben október 23-tól lesznek kaphatók.
Kerülni fogják a "paddock" kifejezést a versenyhétvége során a Las Vegas-i F1-es futam szervezői, bokszépületnek fogják majd hívni a létesítményt. A szokatlan és az autósporttól idegen lépésre egy hat évvel ezelőtti szomorú esemény miatt van szükség. 2017 októberében ugyanis egy Stephen Paddock nevű férfi kezdett lövöldözésbe a Stripen – amelyet az F1-es pálya nyomvonala is érinteni fog –, amelyben összesen 60-an haltak meg és további 867 ember megsérült.
Rally Hungary
Gobodics Tamás szedte össze a hétvégi magyar ERC-futam fontosabb beszédtémáit – mi történt Mixivel, mennyire volt jó Vincze, hogyan értékelhető Michelisz ralis debütálása? Formula+ rovatunk legújabb cikke a főszereplők megszólalásaival itt olvasható!