DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. július 4. csütörtök
Hírösszefoglaló

Jöjjön-e az Andretti, változtat az FIA: a csütörtöki F1-es hírek

A Formula.hu napi hírösszefoglalója a fontosabb hírekkel, eseményekkel, információkkal, nyilatkozatokkal.

A mai napon elkezdődött az F1-es Katari Nagydíj hétvégéje, a csütörtök szokás szerint a sajtóbeszélgetésekről, a médianapról szólt. A legfontosabb téma talán az Andretti esetleges érkezése volt, hiszen az FIA megadta az engedélyt a csapatnak és elfogadta a jelentkezését az F1-be, de a FOM és a meglévő csapatok továbbra sem akarják befogadni az amerikaiakat.

Lawrence Stroll, az Aston Martin vezére fogalmazott meg először véleményt: „Úgy vélem, az F1 jelenleg egy remekül futó üzlet. Sosem volt jobb helyzetben a sport. Úgy hiszem, ha valami nem romlott el, azt nem kell megjavítani. Úgyhogy erősen hiszek abban, hogy remekül működik jelenleg tíz csapattal – és azt gondolom, hogy ennek így is kell maradnia” – fogalmazott idősebb Stroll.

Emiatt kissé kényelmetlen helyzetbe került a sajtótájékoztatón Fernando Alonso, aki kedveli Andrettit, de nem akart ellenkezni a főnökével: „Kedvelem Michaelt, kedvelem a szervezetet, de közben más dolgokat is megértek. Támogatni fogom az Aston Martint, bármilyen pozícióba is helyezkedik – bármivel ki tudok egyezni” – mondta a spanyol.

Lewis Hamiltonnak viszont nem volt mitől tartania, ő kerek-perec kimondta, hogy mit gondol: „Szerintem ez nagyszerű. Mindig úgy éreztem, hogy nincs elég autó a rajtrácson. Biztosan vannak emberek, akik nem lesznek boldogok amiatt, hogy én támogatóan lépek fel. De szerintem ez remek, új munkalehetőségeket jelent, két új pilótaülést talán egy női versenyző számára is, több lehetőséget nyit meg. És szerintem izgalmasabb lenne a verseny.”

f1-andretti_1



Ha már Hamilton: elárverezik a brit 2013-as W04-04-es F1-es autóját: Hamilton ezzel a (négyes számú karosszériába épített) Mercedesszel nyerte első futamát a csapatnál, méghozzá a 2013-as Magyar Nagydíjat. Az autóra az RM Sotheby árverésén lehet majd licitálni, és 10-15 millió dollárt várnak érte – az árverésre pedig érdekes módon a Las Vegas-i Nagydíj szombati napján kerül majd sor.

Változnak az eddig érvényben lévő F1-es tesztszabályok: az eddigi 200 helyett 400 kilométernyi filmezést engedélyez a csapatok számára az FIA. Az utóbbi években egyértelművé vált, hogy az ilyen, úgynevezett promóciós eseményeket, filmnapokat a csapatok arra használták, hogy leginkább az előszezoni teszteket megelőzően már előzetes adatokat gyűjtsenek az autóikról, és a filmezés, a marketingtevékenység inkább csak álcaként szolgált. Az FIA az eddigi 200 kilométert így most 400-ra emeli fel, vagyis több lehetőséget ad a csapatoknak erre a tevékenységre, viszont két külön napra bontja ezt: naponta csak 200 kilométert tehetnek meg a csapatok, így legalább két napot kell rászánni a programra. 

A Haas bejelentette, hogy a Mexikóvárosi és az Abu Dhabi Nagydíjak első szabadedzésén Oliver Bearman fogja vezetni az egyik autójukat a Formula-1-ben. Ezzel az amerikai istálló eleget tesz a szabályokban foglalt kötelezettségének, miszerint a csapatoknak a szezon során két FP1-en egy újoncot kell az autójukba ültetniük. Bearman a Ferrari-akadémia egyik üdvöskéje, és nem ő az első, aki ebben a minőségében a Haasnál ejtheti meg az F1-es debütálását nagydíjhétvégén: korábban Charles Leclerc és Mick Schumacher is vezethette Günther Steinerék versenygépét.

f1-lawson-alphatauri-ricciardo-qatar

Szóljunk még Liam Lawsonról, aki a mai sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy hogyan tudta meg: Katarban is ő vezetheti az AlphaTauri F1-es autóját. „Ebédeltem, és egy ismeretlen szám hívott FaceTime-on. Kicsit megzavarodtam, mert az emberek csak úgy nem szoktak ismeretlenül FaceTime-ozni, úgyhogy felvettem, és Daniel feje volt ott! Alapvetően azt mondta, hogy úgy gondolta, enged nekem még egy hétvégét. Nyilván jó megint itt lenni, az autóban ülni a hétvégén. Izgatott vagyok” – mondta Lawson.

A pilótával kapcsolatban Dr. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója közben mondott egy meredeket: „Tartalékpilótaként nagy feladata lesz jövőre, de legkésőbb 2025-re amúgy is F1-es autóban lesz. Lawsonban egyértelműen megvan a potenciál ahhoz, hogy futamgyőztes legyen, eddig minden feladatát megoldotta a legnehezebb helyzetekben” – mondta Marko a Kleine Zeitungnak.

Ami a hétvégét illeti, Max Verstappen világbajnok lehet a szombati nap folyamán, ebben a posztban összeszedtük, hogy minek kell ehhez történnie.

Verstappen pedig a mai sajtótájékoztatón úgy fogalmazott a várható bajnokavatással kapcsolatban, hogy „Ha szombaton sikerülne bebiztosítani a vb-t, nehéz lenne győzelmi bulit tartani. Persze, biztosan megtaláljuk a módját!”

A holland csapattársa, Sergio Perez jobban fogadkozott, ő világbajnoki teljesítményt ígért a maga részéről erre a hétvégére. „A pálya trükkös lehet, ahogy azt 2021-ben megtapasztaltuk, a tapadást befolyásolja az aszfalton lévő homok, szóval ébernek kell lenned. Egy esti verseny ugyanakkor mindig jó móka, és ez lehet a legforróbb eseményünk egész szezonban, úgyhogy rengeteget kell menedzselni a három nap során, hogy a legjobbat hozzuk ki az autóból. Világbajnokként érkezünk erre a versenyre, és személy szerint ezt szeretném megmutatni a pályán” – mondta.

A Formula.hu helyszínen dolgozó újságírója, Mészáros Sándor egyébként természetesen már megérkezett Katarba, ahol ma 45 Celsius-fokot mértek. Sanyi videós összefoglalóval jelentkezik majd a hétvége minden napján az F1-es paddockból, érdemes követni YouTube-csatornánkat!

A végére pedig egy F1-en kívüli hír: Marc Marquez megszólalt a Repsol Hondától való távozása kapcsán, és azt mondta, hogy ez a fej döntése volt, nem pedig a szívé. Marquez szavai ezen a linken olvashatók!

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: