DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 25. csütörtök
F1

Légkulcsok - Gyorsan, de biztonságosan!

Mindannyian tanúi vagyunk napjaink meghökkentően gyors kerékcseréinek. Idén, a malajziai versenyen a Red Bull istálló beállította az új rekordot, ami mindössze 2.05 másodperc. Természetesen a szerelők napokat töltenek el gyakorlással, és lassan kialakul a már-már automatikus mozdulatsor. A sporttechnika.hu jóvoltából most megtudhatjuk, hogyan is működnek a légkulcsok az F1-ben...

A gépek közelsem annyira megbízhatóak mint az ember (Vagy néhol sokkal megbízhatóbbak? Mindenki döntse el maga.), ezért a Progressive Motorsport cég kifejlesztette a légkulcsok különböző változatait, amik nem csak biztonságosabbá, de sokkal gyorsabbá is teszik a kerékcserét.

A rendszernek számos attribútuma létezik, amiket a különböző bajnoki szériákhoz lehet igazítani. Példának okáért, vannak olyanok, amik nem teszik lehetővé a szerelőnek az elektronikus segítséget. Nincs jelzőfény, és nincs a nyomást elzáró elektronikus szelep. Néhány bajnokságnak és rendszernek ki kell térnie a forgalmi lámpa rendszerre is, amit a nyalókás ember figyel. Ezeket a rendszereket automatikusan átváltják a légkulcsok.

Red Bull kerékcsere edzés:

Bármelyik légkulcsos rendszert is választják, mindegyiknek három közös része van: az ún. ECU, maga a kulcs és a szabályozó szelep. Az ECU a megfelelő 15 colos TFT monitorral együtt a garázsban van elhelyezve. Ez rögzíti mind a négy keréknél a csere idejét (ez az az idő ameddig a légkulcs forog, nem az, amíg a szerelő elvégzi a komplett cserét), a kerékanyákhoz számított nyomatékot és a légnyomást. Ezeket az adatokat analizálják a verseny alatt, ezáltal gyorsabb és hatékonyabb kerékcserét érhetnek el. Az ECU emellett még fel van szerelve egy tartalék akkumulátorral, ami áramkimaradás esetén működtetni tudja az egész rendszert.

Az ECU minden szükséges adatot CAN bus rendszeren továbbít a légkulcsokhoz. Minden légkulcs el van látva egy LED kijelzővel ami mutatja a kezelőjének a nyomatékot és a rendszer beállításait. Ez legfeljebb négy darab kulcson érhető el.

Becslések szerint egy légkulcs akár 3000 Nm nyomatékot is generálhat, ezért be van építve minden légkulcsba egy vezérlő szelep. Így elkerülhető a túlpörgés. Ez a szelep a pisztoly és a levegő között van elhelyezve, és szintén elektronikus úton az ECU-hoz van kapcsolva. Amíg a szelep inaktív, a levegő működteti a pisztolyt. Azonban, amikor az ECU érzékeli hogy elérték a megfelelő nyomatékot, aktiválja a szelepet, ami elzárja a levegőt a pisztolytól. Ez a folyamat párhuzamosan történik az optikai visszajelzéssel, amikor is a szerelőnek felvillan egy zöld LED.

Ferrari kerékcsere edzés:

Egy másik új fejlesztés az "anya a kerékben", ami azt akadályozza meg, hogy a kerékanya kirepüljön a kulcsból levétel közben. Ez jelentette a legnagyobb biztonsági kockázatot. Most az anya benne van magába a felnibe, ami időt takarít meg a szerelőnek. Eggyel kevesebb munkát kell végeznie. Azonban ha az anya nem illeszkedik tökéletesen, akkor nagy a veszélye hogy keresztbe fog felmenni. Ezt nem lehet egyszerűen eltávolítani vagy lecserélni egy pajszerral. Ennek az az oka, hogy így az egész kereket le kellene cserélni. Azonban szabályellenes csupán egy kereket cserélni, mind a négy kereket le kellene cserélni újból. A teljesen biztonságos boxkiállást bármely bajnokságban csak akkor lehet elérni, ha be vannak rendesen gyakorolva. Nem számít milyen elektromos vagy pneumatikus szerkezet van, mindig szükséges egy katonai pontosságú művelet. A berendezések működését, a légnyomást, a csatlakozók működését mind figyelemmel kell kísérni és a rendszer segíthet az egész folyamat sikeres végkimenetelében, de csak egy bizonyos mértékig. Az F1-ben egy boxkiállás mára már olyan gyors, hogy sok biztonsági felszerelést, hálókat már elvetettek, mivel az emberi beavatkozás szinte csak egy jó memória. Nincs ideje a szerelőnek reagálni bármilyen problémára. A kiállás vagy megy négy másodperc alatt, vagy nem. Szóval, a kiállás elemzése elengedhetetlen fontosságú és a WGS (az egész rendszer neve WGS, azaz Wheel Gun System) egy jó eszköz erre a folyamatra.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: