DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 15. péntek
Gyorsasági (Gy)

A 2013-as év 5 legszebb magyar motorsport pillanata

A 2013-as szezon számos felejthetetlen élményt tartogatott a magyar motorsport szurkolói számára. Ezek közül szemezgettünk.

Kicsit nehezen indult be az év, hiszen Talmát és a többi nemzetközi színtéren szereplő motorosunkat hihetetlen balszerencse-áradat sújtotta év elején, kiemelkedő autóversenyzőink közül pedig Kiss Pál Tamás sokáig a partvonalon kívülről szemlélte az eseményeket, Michelisz Norbi pedig a Honda gyerekbetegségeit nyögte a WTCC-ben.

Aztán a Slovakiaringtől kezdve fordult a kocka, Norbi futószalagon gyártotta a dobogós helyezéseket, Kiss Pál Tomi hungaroringi remeklésével jegyet váltott magának az AutoGP további futamaira is, a Truck Race-ben pedig Kiss Norbi mellett az újonc Major Benedek is remekelt. Az Autocross Eb-n mindeközben Szabó Krisztián és Kárai Tamás is sorra szállították a jó eredményeket, és az év végén mindketten Európa-bajnokok lettek. Motorosaink közül elsősorban a European Junior Cupban szereplő két fiatal, Sebestyén Peti és Bódis Ricsi remekeltek, de Győrfi Alen monzai pontszerzése, Gyutai Adrián albecetei Eb-n elért 14. helye és Bitter Sanyi makaói bravúros helytállása is mindenképp a 2013-as év legszebben csillogó momentumai között szerepelt.

Egyszóval kevés, nagyon kevés a top5 ahhoz, hogy senkit ne hagyjunk le a listáról, de valahol mégiscsak meg kell húzni a határt. Íme, a 2013-as év 5 legszebb magyar motorsport pillanata - szerintem.



1. Szabó Krisztián nyirádi győzelme

Szabó Krisztián augusztus közepén az FIA Autocross Európa-bajnokság Buggy1600-as kategóriájának éllovasaként érkezett hazai, nyirádi Eb-futamára. Több mint 30 fős, hihetetlenül erős és kiegyensúlyozott nemzetközi mezőny, melynek első feléből szinte bármikor bárki oda tud érni az elejébe. A technikák között minimális a különbség, végig murván és végig durván megy a küzdelem, és minden kanyar egy új kaland, improvizáció improvizáció hátán. Itt minden a pilótán múlik, sportérték tekintetében valahol az autósport tetejére tenném az autocross buggy-s változatát, azon belül is a Buggy1600-at, ahol köztudottan a legerősebb a mezőny, telis tele kiváló versenyzőkkel. Nyirádon mindenki Krisz skalpjára vadászott, és a 21 éves pilóta a szombati első napot csak a 10. helyen zárta. Vasárnap pokolian nehéz feladat várt rá, hiszen az autocross-ban sosem könnyű a mezőny közepén viaskodni, csak tiszta előzésekkel lehet előrébb törni, mivel ütközésnél szinte egyből törik a futómű, és az előtted haladó közben folyamatosan küldi a salakot a szemedbe a hátsó kerekével. Krisz viszont a lehető legjobb választ adta a kihívásra, vasárnapi első előfutamában az év manőverével egy kanyarban két riválisát is megelőzte, és előfutam-győzelmének köszönhetően bejutott az A-döntőbe, ahol viszont csak a 2. sorban, a 4. helyre kapott besorolást. Aztán a csapattal közösen meghozta az év döntését: nem a 4., hanem az 5. rajtkockába állt fel a döntőben, majd az év rajtját véve az első kanyarban szépen körbeautózott kívülről mindenkit, és megnyerte hazai Eb-futamát. Ilyen rajtot utoljára Michelisz Norbitól láttam élőben még 2012-ben, a Hungaroringen, azt is hazai pályán vitte végbe egy magyar versenyző, és annak is győzelem lett a vége. Az autocross talán kevésbé van idehaza a figyelem középpontjában, mint a WTCC, de meggyőződésem, hogy ez a nyirádi győzelem csak Michelisz 2012-es hungaroringi győzelmével említheti egy lapon. Sőt, azt mondom: sőt, ha belegondolok, milyen mélyről, mennyire ésszel, milyen hibátlan és bravúros manőverekkel hozta vissza Krisz ezt a versenyt a sírból. 

 


2. Michelisz Norbi suzukai győzelme

Sportérték szempontjából Norbinak ez a győzelme valószínűleg még az egy évvel korábbi hungaroringi sikert is felülmúlta, hiszen ezt a győzelmet a Hondával már az első futamon, a pole pozícióból, erőből a legjobbnak bizonyulva nyerte meg. Ráadásul, mindezt az év talán legfontosabb futamán (a Honda szempontjából mindenképp), a Honda abszolút hazai versenyén érte el, a japán gyártó fejeseinek szeme láttára és nyilván nagy örömére, a gyári pilótákat, Gabriele Tarquinit és Tiago Monteirót megelőzve. Maga a verseny nem volt emlékezetes, szinte unalmas volt, amit a magyar szurkolók persze kevésbé érzékeltek, hiszen számukra minden kör felért egy örökkévalósággal, és nem győzték visszaszámolni a köröket, mire végre egyszer elfogytak, és Norbit leintették az 1. helyen a kockás zászlóval. Nagyon profi, nagyon magabiztos, nagyon letisztult győzelem volt ez, és Norbi megint bizonyította, hogy a legfontosabb versenyeken tud a legjobban teljesíteni, ami csak a legnagyobb pilótákra jellemző. Másrészről Japán messze van, és valljuk meg, ez a rövidke East Curcuit fel sem érhet a nagy suzukai 8-assal, amit a Forma-1-es mezőny használ (az idei év előtt Norbiék is kimondottan utálták a WTCC-s nyomvonalat"). Egyszóval, a szurkolók többsége számára valószínűleg a tavalyi hungaroringi győzelem okozott euforikusabb élményt, mivel abban többen voltak érintve személyesen, ott a helyszínen. Hasonlóan Szabó Krisztián idei nyirádi győzelméhez.

3. Kiss Pál Tamás hungaroringi szárnyalása

Ha WTCC-hétvége és Hungaroring, akkor minden Michelisz Norbiról szól. Nincs ezzel baj, elvégre kiérdemelte ezt 2012- es felejthetetlen győzelmével. Idén viszont ott volt a Hungaroringen egy másik magyar versenyző is, aki véleményem szerint legalább ugyanakkora tettet vitt végbe ezen a hétvégén, mint Norbi a Hondával. Hazánk legeredményesebb aktív formulaautó-versenyzője, Kiss Pál Tamás GP3-as futamgyőztes létére idén szégyenszemre állandó pilótaülés nélkül találta magát, és egészen április végéig teljesen kilátástalannak tűnt a helyzete. Többször beszéltem vele a tél folyamán is, és eléggé lehangolóak voltak a kilátások. Mindenhol horror árakat kértek volna el tőle a versenyzésért, és az elmúlt évek szokásával ellentétben már extrém gyorsaságát és tehetségét sem akarták beszámítani kedvezményként az árba sehol. Aztán egyszer csak április 28-án csörgött a mobilom, Tomi volt az, és kitörő örömmel újságolta, hogy rajthoz áll a hungaroringi AutoGP-futamon, amit ugyanakkor rendeznek, mint a WTCC-t. Ez egy vasárnapi nap volt, négy és fél nap múlva már az AutoGP-s versenygép volánjánál kellett bizonyítania, amit akkor vezetett életében először. Ez a lehetőség sem volt a legjobbnak mondható, hiszen az MLR71 istálló a legutolsó helyen állt a csapatpontversenyben, és Tomitól várták a csodát, a kiutat a mezőny végén történő reménytelen kullogásból. Aztán jött Tomi, mondta, hogy ezt tekerjük ide, azt tekerjük oda, kiment a pályára, és egyből egy 2. időt repesztett az első szabadedzésen, élete legelső etapján az autóval. A csapattagok szeme felcsillant, hirtelen értelmet nyert a munkájuk, volt értelme foglalkozni a beállításokkal, és olyat láttak, amit még soha: az élmezőnyben ment az autójuk. Tomi a második szabadedzésen is 2. lett és az időmérőn is, így az első futamnak egyértelmű dobogós esélyekkel vágott neki. A futamok sajnos már balszerencsésen alakultak számára. Csapata a bokszmunkában nem tudott felnőni a feladathoz, hibáztak, így ugrottak a dobogós remények, és Tominak be kellett érnie két 5. hellyel. 18 pontot szerzett egyetlen hétvége alatt az olasz csapatnak, amely egész év alatt (8 versenyhétvége) összesen 27 pontot gyűjtött (Tomi 18-ával együtt). Utána szinte versenyeztek Tomiért a csapatok, mindenki azt szerette volna, ha az ő autójával indul, és valakitől ez után mindig kapott lehetőséget a bizonyításra. A szezont az 5. helyen zárta. Magyar versenyző ilyen rangos formulaautós bajnokságban ennyire elöl még sosem végzett.

4. Major Benedek első győzelme

Major Benedek idén újoncként debütált az FIA Kamion Európa-bajnokság mezőnyében, és a harmadik versenyhétvégén, Nogaróban egyből nyerni tudott a fordított rajtrácsos második futamon, amivel a sorozat történetének legfiatalabb futamgyőztese lett a maga 16 évével. Az OXXO Truck Race Team versenyzője a pole-ból indulva, magabiztos előnyt kiautózva nyerte a versenyt, miközben csapattársa, Kiss Norbert is remek munkát végzett, hiszen tökéletes védekezéssel tartotta maga mögött a mezőny leggyorsabb pilótáit, Antonio Albacetét és Jochen Hahnt, amivel értelemszerűen hozzájárult ifjú csapattársa sikeréhez. Év elején sokan szkeptikusak voltak azt illetően, hogy jó ötlet-e Benit beültetni egy ilyen bivalyerős kamionba, és el lehet-e biztonságosan vezetni egy ilyen monstrumot 16 évesen, hiszen nem véletlen, hogy javarészt rutinos öreg rókák vezetnek ebben a sorozatban. Beni csattanós választ adott mindenkinek, és hihetetlenül gyorsan tanult.

5. Kiss Norbi szmloenszki első futamos győzelme

Kiss Norbert számtalan futamot nyert már a Truck Race-ben, de első első futamos győzelmére az idei szmolenszki futamig kellett várnia. Egy versenyző életében mindig komoly áttörést jelent, amikor egy adott versenysorozat adott versenyhétvégéjén ő jelenti az abszolút mércét a többi pilóta számára, és nyers erőből ő tud lenni a leggyorsabb a pályán. Ez Norbi esetében azért is volt különösen nagy szó, mert három MAN-es versenyző is erősebb motorral ment idén, mint ő (Hahn, Albacete és österreich), így némi technikai hendikeppel is számolnia kellett. Ennek ellenére az orosz pályán ő volt az abszolút leggyorsabb a mezőnyben, és Albacetét nagy csatában maga mögött tartva behúzta az első futam 1. helyét.  

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: