DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
Gyorsasági (Gy)

Matics Zsolt: Hosszú távon a Forma-1 a cél

Ahogy az elmúlt években megszokhattuk, idén is a Hungexpo adott otthont Magyarország egyik legjelentősebb technikai sport rendezvényének, az Autó+Motor+Sport Expo kiállításnak. A hétvége folyamán alkalmam nyílt a Fit4Race alapítójával, Matics Zsolttal egy hosszabb interjút készíteni az idei évről, eddigi tapasztalatairól és jövőbeni terveiről.



- Zsolti, bár sokan csak úgy ismernek, mint Michelisz Norbert és többek között Kiss Pál Tamás felkészítőjét, a Fit4Race-ről kevés szó esik megjelenéseid kapcsán. Mesélnél egy kicsit a kezdetekről, hogyan léptél végül erre a pályára, és mi is valójában a Fit 4 Race lényege?
Matics Zsolt: - Minden az egyetem befejezése után kezdődött, 2009-ben. A TF-en ismerkedtem meg Dr. Petrekanits Máté professzorral, akivel azóta is szoros munkakapcsolatban állok. Együtt vizsgáljuk a versenyzőket egy adott versenyen, vagy labor körülmények között. Ezeken a vizsgálatokon számadatokkal tudjuk kontrollálni a versenyző teljesítményét, mivel úgy gondolom, a mai sportban erre is szükség van. Ilyen vizsgálatok során pl. mérni szoktuk a versenyző agyhullámait, így megtudhatjuk, hogy mennyire jó egy adott pilóta információfeldolgozó képessége. A vizsgálati dolgokon kívül sikerült egy olyan edzéstervet is összeállítanom az évek során, ami tényleg csak az autó- és motorsportra készít fel.

- Úgy tudom, idén bővült a csapat a gyorsasági motoros Sebestyén Péterrel. Hogyan jött ez a kapcsolat létre?
- Rájöttem, hogy egyedül kevés vagyok, hiszen az elmúlt évek nagy részében személyesen követtem pilótáimat egy nagydíjhétvége során, így itthon hosszabb távon nem tudtam volna megoldani egyedül pilótáim felkészülését. Ezért elhatároztam, hogy az idei évtől megpróbálom tapasztalataimat átadni valakinek, aki tényleg átlátja a versenyzés mentális részét. Így jött a képbe Sebestyén Peti, aki szerintem tökéletesen alkalmas a feladatra.

- Bár sokan csak a fizikai oldalát látják a felkészítésnek, a te programod mentálisan is kellő erőt ad a pilótáidnak. Tudnál erre példát mondani, mennyire fontos a szellemi felkészítés egy versenyhétvége során?
- Persze, több ilyen is van, de a legérdekesebb nemrég történt velem. Egy gyári csapatnál jobban támogatták az egyik versenyzőt, mint az enyémet, ami erősen kihatott a teljesítményére is. Fizikálisan, az élettani adatokból megállapítható volt, hogy baj van, mintha beteg lenne, pedig nem volt semmi szervi baja. Ekkor támadt egy ötletem, javasoltam a csapat főnökének, hogy válasszuk szét a két pilótát a csapaton belül, külön térségbe. Végül így is tett. Ezzel elértem, hogy a versenyzőm csak magára, a saját felkészítésére fókuszált. És bár nemcsak ennek köszönhetően, de sikerült megnyernie a világbajnokságot. Ebből is látható, milyen kis apró dolgokon múlhat egy sportoló sikere. Az egész kulcsát abban látom, hogy lehet akármilyen fitt egy pilóta, ha mentálisan nincs rendben, akkor hosszú távon nem érhet el sikereket.

- Említetted, hogy a mentális felkészültség az egyik kulcsa pilótáid sikereinek. Gondolom, nem lehetett könnyű megélni olyan versenyeket sem, mint a WTCC itthoni első fordulója.
- Jó, hogy említed, azaz év volt a legnehezebb a munkásságom szempontjából. Norbin a hazai pálya, az óriási nézőszám miatt nagy volt a nyomás a nagydíj alatt, ami véleményem szerint később csapódott le benne. Abban az évben a további versenyeken voltak nagyobb hibák is Norbi versenyzésében, például Oscherslebenben, vagy Valenciában. Mindezt úgy fogom fel, hogy ezek a hibák kellettek ahhoz, hogy a következő évben itthon nyerjen. Norbi tudatosan mindig fejlődni szeretne, ezért is tudja a mentális kapacitását folyton javítani. Mivel eléggé maximalista, ezért ezeket a hibákat kezdetben nehezen élte meg, manapság viszont azt gondolom, jól fel tudja használni tapasztalatként.

- Mint a pilótáknak általában, mindenkinek vannak jövőbeni céljai. Te hogy látod magad, mik a terveid a közeljövőt tekintve?
- Nagyon szeretnék egy komolyabb formulaautós széria csapatnál dolgozni, úgy, ahogy azt idén a Pragánál tettem a gokart világbajnokságon. Megkeresések vannak, a WSR sorozat részéről, biztosat azonban csak később tudok mondani. Idén közel 20 pilótának segédkeztem a felkészítésében, szerintem ez a szám a maximum, amit vállalni tudok. Természetesen hosszú távon a Forma-1 a cél, de addig még nagyon sokat kell a Fit4Race-nek fejlődni, hogy ez reális céllá válhasson.

- Végezetül beszéljünk néhány szót Robert Kubica állapotáról, aki a raliban már egész komoly sikereket ért el. Mit gondolsz, mennyi az esélye annak, hogy a jövőben újra a Forma-1-ben láthassuk őt?   
- Megmondom őszintén, semennyi. Sajnos pont az a finom érzékelés hiányzik belőle, ami a Forma-1-hez elengedhetetlen, és fizikálisan sem áll rá készen. A WTCC-ben viszont abszolút el tudnám képzelni, mivel arra a szintre el lehet jutni fizikális téren, viszont a Forma-1-hez szükséges ideg-izom kapcsolatot már soha nem tudja elérni.

P1Race.hu

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: