DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 19. péntek
F1

Kemény kritikát kapott Massa a bíróságon

A 2008-as Crashgate-botrány a bíróság elé került, és az alperesek az első napon nem kímélték Massát: a brazil egykori F1-es pilóta teljesítményét, időzítését és szándékát is kritikával illették.

Ahogy arról ma korábban beszámoltunk, elkezdődött Felipe Massa kártérítési pere a Formula One Management, az FIA és Bernie Ecclestone ellen a 2008-as Szingapúri Nagydíjon történt botrány miatt: a brazil versenyző kártérítést követel azért, mert a futam kimenetele miatt vesztette el a világbajnoki címet.

A londoni legfelsőbb bíróságon megkezdődött eljárásban az alperesek hangsúlyozták, hogy a brazil pilóta keresete „túl későn” érkezett, „téves kísérlet” a múlt újranyitására, és figyelmen kívül hagyja a csapat saját hibáit – sőt azt is kiemelték, hogy Lewis Hamilton jobban teljesített nála.

massa-rbcp



A 2008-as szingapúri verseny a Formula–1 történetének egyik legvitatottabb futama volt. A Renault pilótája, Nelson Piquet szándékosan ütközött a falnak, hogy előnyhöz juttassa csapattársát, Fernando Alonsót. A baleset miatt beküldték a biztonsági autót, ami teljesen felforgatta a verseny addigi sorrendjét.

Alonso végül megnyerte a futamot, Massa viszont rengeteg időt veszített a bokszutcában csapata hibája miatt, és pont nélkül zárta a hétvégét – miközben legnagyobb riválisa, Lewis Hamilton harmadik lett. A világbajnoki pontversenyben ez a futam döntőnek bizonyult: Hamilton az idény utolsó körében, Timo Glock megelőzésével szerezte meg az ötödik helyet, és ezzel egyetlen ponttal Massa előtt bajnok lett.

A brazil expilóta azt követően döntött úgy, hogy jogi útra tereli az ügyet, hogy Bernie Ecclestone egy 2023-as interjúban elismerte, hogy ő és Max Mosley FIA-elnök tudtak a Renault manipulációjáról, de nem tettek semmit, hogy megvédjék a sportág imázsát. Massa azt állítja, hogy ha az FIA és a sport vezetői már akkor kivizsgálták volna az ügyet, a Szingapúri Nagydíjat törölhették volna, és ezzel ő lett volna a világbajnok.

ecclestone

A brazil pilóta 64 millió font kártérítést követel, valamint azt, hogy ismerjék el őt a 2008-as év „jogos” világbajnokának. Ugyanakkor nem kérte a bajnoki eredmény tényleges megváltoztatását, mivel az a bíróság hatáskörén kívül esik.

A per háromnapos meghallgatással indult, melynek első napján a védelem azonnal élesen támadta a brazil pilótát. Ecclestone ügyvédje, David Quest a BBC szerint úgy fogalmazott, hogy „Massa nagyon gyengén teljesített a 2008-as Szingapúri Nagydíjon”, és azt is aláhúzta, hogy a Piquet-baleset következményei Hamiltont is ugyanúgy érinthették volna.

Az ügyvéd szerint Massa a bíróságot egy vitaklubnak tekinti, ahol régi sporteseményeket lehet megvitatni, arra kérve a testületet, hogy foglalkozzon egy olyan alternatív helyzet vizsgálatával, amely egy 17 évvel ezelőtti sporteseményen lezajló „bíráskodásra” vonatkozik. A védelem az ominózus interjúról azt mondta, hogy Ecclestone „nem emlékszik, hogy ilyen interjút adott volna”, és valószínűleg „félrefordították a szavait”.

massa-2008-d

A FIA jogi képviselője, John Mehrzad sem kímélte Massát: a keresetet „túlzottan ambiciózus és kínkeserves próbálkozásnak” nevezte, amely szerinte „figyelmen kívül hagyja Massa saját hibáinak katalógusát.”

A Formula One Management oldaláról Anneliese Day írásos beadványában azt írta: „Valójában nem a biztonsági autó bevetése változtatta meg Mr. Massa történetét, hanem a verseny hátralévő 47 körében elkövetett hibák sora saját maga és csapata részéről. Az egyszerű tény az, hogy a Szingapúri Nagydíjon és a 2008-as szezon egészében Mr. Hamilton jobban teljesített, mint Mr. Massa vagy bárki más.”

„Mindezek fényében senkinek nem áll érdekében, a legkevésbé pedig Mr. Massának, hogy még tovább nyújtsák az afelett érzett csalódottságát, hogy egyetlen ponttal elveszítette a 2008-as világbajnoki címet Mr. Hamiltonnal szemben, és sosem lett világbajnok. A per nem fogja megadni neki azt, amire vágyik, egyedül a jogászok járnak majd jól a következő egy-másfél éves pereskedéssel.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: