DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

„Nem nagyobb leszorítóerő kell” – Ferrari

Furcsán működnek a mostani F1-es autók Fred Vasseur szerint, az viszont világos, hogy a hasmagasság jelenti a Ferrari korlátait 2025-ben.

Bevallotta Fred Vasseur, hogy a kínai kizárás kicsit megtörte a Ferrarit az év elején – ott jöttek rá, hogy alapvető problémáik vannak az autóval, és ennek köszönhetően nem tudtak a legfontosabb tényezőkre koncentrálni.

„Ezek az autók nagyon érzékenyek a hasmagasságra, minden milliméter egy helyet jelent a rajtrácson, és ha ráhagyással kell dolgoznunk ezen a téren, az jelentősen befolyásolja az autó teljesítményét” – mondta a Ferrari csapatfőnöke a The Race-nek.

f1-ferrari-hamilton-hungaroring



„Ha ilyenekre figyelsz, akkor nem tudsz a legapróbb részletekkel foglalkozni, márpedig ma már ezek is számítanak az F1-ben, ha azokat nem csinálod jól, akkor öt helyet veszítesz. Így nehéz jól teljesíteni, ha a kizárások elkerülésére figyelsz.”

Az autó haspáncélja túl sokszor ér le főleg a kerékvetőkön és különösen a gyors kanyarokban, ezért vagy emelni kell rajta, vagy a pilótáknak kell begurulniuk az ilyen részekre, hogy ne termeljenek akkora leszorítóerőt, de egyik sem túl hatékony megoldás, sőt.

 

Miért kopik el a Ferrari hasa?

Fred Vasseur nem akart belemenni a részletekbe, nem magyarázta el igazán, hogy mit rontott el a csapat, de utalást tett arra, hogy a jelenlegi autógenerációknál meglehetősen furcsán zajlik a fejlesztés.

„Minden a platform stabilitásáról szól, ezekkel az autókkal inkább a kiegyensúlyozottság és a vezethetőség a lényeg, nem a nyers leszorítóerő. Az utóbbi három évben ahányszor csak fejlődni tudtunk, mindig a vezethetőség terén tettünk előrelépést” – fogalmazott.

„Ez azt jelenti, hogy a leszorítóerőt lineárisabbá és kiszámíthatóbbá akarjuk tenni, így lehet elkerülni azokat az átfordulásokat, amikor mondjuk a szél vagy valami változás miatt leszorítóerőt veszít a pilóta, mert innentől lehetetlen számára a feladat” – mutatott rá.

f1-ferrari-hungaroring

„2023 elején úgy fejlődtünk, hogy konkrétan elvettünk a leszorítóerőből két futam között, így laposabb lett ez a görbe, és a pilóták többet tudtak kihozni az autóból, mint előtte, amikor az ugráló leszorítóerő miatt meg sem tudták közelíteni a határokat. Aztán tavaly Monzában is egy hasonlóan nagy lépésünk volt ugyanebben az irányban és azóta is ezt célozzuk.”

Vasseur szerint egyébként a Spában hozott új futómű előrelépést hozott ismét, sajnálja, hogy nem tudtak előrukkolni vele előbb.

Mindezzel viszont nem magyarázta meg sem azt, hogy miért alakítottak ki teljesen új hátsó futóművet idénre, és azt sem, hogy miért nem tudják kontrollálni a pontos hasmagasságot 2025-ben – az mindenesetre világos, hogy ez jelenti a korlátozó erőt ebben a szezonban.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: