A négyszeres világbajnok Sebastian Vettel a közelgő 2026-os Formula–1-es szabályváltozások kapcsán éles kritikát fogalmazott meg. Bár elismeri a környezetbarát törekvéseket, szerinte a tervezett rendszer drága, nehezen kivitelezhető és nem kínál valódi előrelépést. Vettel úgy véli, a sport ismét a 2014-es hibákat ismételheti meg, miközben a versenyautók túl nehezek, a nézők pedig elveszíthetik az élményt, amiért a Formula–1-et szeretik.

„Az új szabályok még nem győztek meg teljesen” – mondta Vettel az Auto Motor und Sportnak. – „Az energiavisszanyerés jó dolog, de annak, hogy csak a hátsó tengelyen valósítják meg, miközben az elsőt figyelmen kívül hagyják, számomra semmi értelme.”
Vettel a 2014-es hibridmotorok bevezetésével vont párhuzamot, amikor a költségek elszálltak, a technológiai hasznosítás pedig alig valósult meg. „A 2014-es szabályok alapvetően jók voltak, az ötlet helyes volt. De a kivitelezés rosszul sikerült: túl sok pénzbe került, és semmit nem hozott a sorozatnak” – emlékezett vissza.

Szerinte a 2026-os tervek is hasonló hibákat rejtenek, hiszen a költségcsökkentés érdekében olyan innovatív megoldásokat törölnek a jelenlegi motorokból, amelyek valóban előremutatóak voltak. „A jelenlegi motorok innovatív megoldásait elvetik, hogy olcsóbb legyen. Ez új gyártókat csábíthat ugyan, de az elektromos komponens ellenére a közúti közlekedésben már előrébb tartunk a teljesen elektromos mobilitással” – hangsúlyozta.
A teljesen elektromos irányt ugyanakkor Vettel sem tartja járható útnak a Formula–1 számára. „A motorsport követelményei különbözőek. Le Mans-ban teljesen másra van szükség, mint a Formula–1-ben vagy az utánpótlás-sorozatokban. Tisztán elektromos hajtással ez nem működne” – vélekedett Vettel, aki szerint a jelenlegi motorformula túl drága, ráadásul a közúti járművekre alig gyakorolt hatást. „A motor túl költséges. A hibridmegoldáson kívül semmi nem került át a sorozatgyártásba, mert túl bonyolult és túl drága volt” – jegyezte meg.

A német világbajnok egyik legnagyobb aggálya a versenyautók nagy súlya. „Mostanra már 800 kilogrammosak az autók. Jövőre ugyan 30 kilót faragnak, de ez csepp a tengerben. Valójában 200 kilogrammal könnyebbnek kellene lenniük” – mondta, s kiemelte a nézői élményt is: „Sportszakmai szempontból a versenynek minél szorosabbnak kell lennie, de úgy, hogy közben a Formula–1 szellemisége ne sérüljön. És az is fontos, hogy az emberek számára elérhető maradjon a sport.”
Amikor arról kérdezték, mi lenne számára az ideális motorformula, Vettel világos, mégis kissé kitérő választ adott fogalmazott: „Mindig az a kérdés, hogy mit akarsz elérni, hogyan éred el, és honnan van hozzá a pénz.”