DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Folyamatosan változnak majd az F1-es irányelvek

Először publikálta az FIA az F1-es sportfelügyelői döntések alapjául szolgáló útmutatókat – Garry Connelly elmagyarázta, miért nem szabad ezeket kőbe vésett szabályként kezelni.

Az FIA először hozta nyilvánosságra azokat az útmutatókat, amelyek alapján az F1-es sportfelügyelők a versenyhelyzeteket értelmezik és a büntetéseket kiszabják. A dokumentumok azonban nem minősülnek hivatalos szabályzatnak – Garry Connelly, a sportfelügyelői testület vezetője szerint ezek „élő dokumentumok”, amelyek folyamatosan frissülnek, és csak segédletként szolgálnak a következetes ítéletekhez.

fia-f1-flag



„Mindkét dokumentum élő, folyamatosan frissülő anyag” – fogalmazott Connelly. „Rendszeres felülvizsgálat alatt állnak, és folyamatosan finomítjuk őket” – tette hozzá, majd külön kiemelte, hogy a versenyzők konstruktív szellemben vettek részt a munkában: „A katari egyeztetés rendkívül hasznos volt. A pilóták remek hozzáállást tanúsítottak, és mindenki profitált az együttműködésből.”

A dokumentumok célja, hogy segédletként szolgáljanak a sportfelügyelőknek a döntések következetes és igazságos meghozatalához. „Fontos megjegyezni, ezek nem szabályok, nincs szabályzati értékük. Az a céljuk, hogy tájékoztassák és segítsék a stewardokat az ítéletekben” – hangsúlyozta Connelly.

norris-piastri-imola

A büntetési irányelvek ugyan javaslatokat tesznek bizonyos helyzetek kezelésére, de ezek nem kötelező érvényűek. A stewardok döntését számos más adat is befolyásolhatja: „Mi hozzáférünk olyan kamerafelvételekhez, telemetriához és rádióforgalomhoz, amelyek a nyilvánosság előtt nem elérhetők. Ez alapján lehet, hogy más ítélet születik, mint amit az irányelv önmagában sugall.”

Hozzátette: a javasolt büntetések gyakran egy tartományon belül mozognak, és az enyhítő vagy súlyosbító körülményeket is figyelembe veszik. Rendkívüli esetekben még a javasolt intervallumon kívüli döntés is születhet. A versenyzési normák dokumentuma azért született meg, mert a 2021-es szezon több vitatott döntése után a pilóták egyértelműbb irányelveket kértek. Connelly szerint az irat nemcsak a szakmának, hanem a közönségnek is segít jobban megérteni a stewardok döntéseit.

verstappen-incidens-barcelona-2

„Húsz éve a döntések két sorban elfértek. Ma már sokszor egy oldalnál is hosszabb magyarázatot adunk, mert úgy érezzük, felelősséggel tartozunk a sport és a közönség felé is. Szeretnénk világossá tenni, miért döntünk úgy, ahogy.”

A sportfelügyelők elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy látszólag hasonló esetek között is lehetnek lényeges különbségek. „Két baleset ugyanúgy nézhet ki a tévében, de a háttéradatok alapján teljesen eltérő elbírálást kaphatnak. Különösen a verseny elején, többszereplős incidenseknél nagyobb toleranciát alkalmazunk.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: