DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
F1

Az F1 a Formula–E-re hasonlít majd 2026-tól?

A 2026-os F1-es autókat nehezebb lesz vezetni, és a versenyek jobban hasonlíthatnak a Formula–E-re – állítja Gary Paffett egy szimulációs teszt után.

A hosszú évekig F1-es tesztpilótaként tevékenykedő Gary Paffett szerint a 2026-os szabályváltozások teljesen új dinamikát hozhatnak: a versenyek során az energiamenedzsment kulcsszerephez jut, hasonlóan a Formula–E-hez. A szimulációk alapján az autók nehezebben vezethetők, kevesebb leszorítóerővel és kisebb abroncsokkal, ami érzékenyebbé teszi őket a tapadás és a hőmérséklet ingadozásaira. Paffett szerint ez több kihívást jelent a versenyzőknek – és akár izgalmasabb futamokat is hozhat.

paffett



Gary Paffett, a korábbi F1-es tesztpilóta és Formula–E-versenyző érdekes párhuzamokat vont a 2026-os szabályrendszer alapján készülő Formula–1-es autók és az elektromos bajnokság gépei között. Miután egy harmadik fél által fejlesztett szimulációban kipróbálhatta az új specifikációjú autót, arra a következtetésre jutott, hogy a következő éra látványosan eltér majd a jelenlegi „ground effect” korszak gépeitől – és néhány szempontból a Formula–E versenyeire fog hasonlítani.

„Ha eljutunk oda, hogy a csapatok különböző módon használják fel az elérhető energiát a pálya különböző egyeneseiben, az nagy különbséget hozhat” – magyarázta Paffett a Canopy Simulations videójában.

formula-e-2025

„A Formula–E-ben is van olyan szakasz, ahol sok a gázelvétel és a gurulás, hogy energiát spóroljanak. Az, hogy hol és hogyan használják a teljesítményt, meghatározza az erősségeiket és gyengeségeiket. Ugyanez megtörténhet az F1-ben is, hiszen ha a csapatok különböző területeken adják le az energiát, az jobb előzési lehetőségeket teremthet.”

Ahogy a RaceFans cikkében kiemeli, a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner már korábban figyelmeztetett arra, hogy az új erőforrás-szabályok hatására előfordulhat, hogy a versenyzők hosszú egyenesekben visszaváltanak és lassítanak, hogy optimálisan töltsenek vissza energiát – ez a Formula–E-ben már ismerős stratégiai elem.

Gyors, de nehezen kezelhető autók jönnek

Paffett szerint a szimuláció alapján az új autók versenyképessége meglepően magas lehet, akár másodpercen belül is lehetnek a jelenlegi gépekhez képest, de a vezetési élmény radikálisan megváltozik: „A 2025-ös autó jó tapadással és stabilitással rendelkezik, de néha kissé lomhának tűnik a kanyarok bejáratán.”

„A 2026-os autó ezzel szemben kanyarbejáratnál valamivel közvetlenebbnek tűnik. Számomra a legnehezebben megszokható dolog az alacsony sebességű teljesítménye volt, különösen a kigyorsításoknál” – mondta Paffett, majd így folytatta:

2026-concept-4

„A legnagyobb gondot az új gumik és a kisebb leszorítóerő kombinációja jelentette. Valószínű, hogy a csapatok a tapadás javítására fognak törekedni a beállításoknál, mert ez lesz az egyik legnagyobb korlát. És ha nem sikerül megoldani, akkor a versenyzőknek jobban oda kell majd figyelniük a hőmérsékletre, különben túlmelegszik az abroncs.”

Paffett úgy véli, a kvalifikációkat is megnehezítheti, hogy az autók kiszámíthatatlanabbá válnak: „Nehezebb lesz összerakni egy tökéletes kört, a versenyen pedig a gumik túlmelegedése hatalmas tényező lesz, már csak azért is, mert a nagy sebességű kanyarokban is kevesebb lesz a leszorítóerő, és a terhelés sok problémát okozhat.”

2026-concept-2

„A gumik kisebbek lesznek, így kevesebb terhelést bírnak majd el. A gumikezelés, a kopás és a túlmelegedés még fontosabb tényezők lesznek 2026-ban” – fejtette ki a brit pilóta, aki szerint az, hogy az új éra komolyabb kihívások elé állítja majd a mezőnyt, akár jót is tehet a show-nak:

„Érdekes volt visszaváltani az idei autóra a 2026-osról, hiszen ez egy könnyen vezethető, élvezetes gép. Aztán jött újra a 2026-os, amit hirtelen újra kihívásnak éreztem. Szerintem a szurkolók is ezt szeretnék látni, hogy a versenyzőknek valóban meg kelljen dolgozniuk a teljesítményért. Ez izgalmasabb versenyeket hozhat.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: