A mérnöki háttérrel rendelkező Ayao Komatsu a Haas Formula-1-es csatlakozásától, 2016-tól fogva a csapat tagja: vezető műszaki pozíciókat töltött be, majd Günther Steiner távozását követően, 2024-ben lett csapatfőnök.
Első szezonja a Haas vezetőjeként a számok alapján a csapat fennállásának második legeredményesebb éveként ért véget: az istálló 58 ponttal hetedik lett a konstruktőri összetettben, ezt mindkét tekintetben csak a 2018-as szezon múlta felül 93 egységgel és ötödik helyezéssel.
„Günther sokat tett ezért a csapatért, fontos szerepe volt a csapat felállításában. Günther nélkül ez a csapat nem létezne, ezért pedig óriási tisztelettel tartozom” – emelte ki az Epartrade YouTube-csatornájának adott interjúban Günther Steiner szerepét Komatsu: bár a 2024-es szezon fényében több irányból érte kritika az elődöt, a japán hangsúlyozta, nem szabad elfeledkezni érdemeiről.
„Én 2016, a szezon első napja óta a csapattal vagyok. Günther természetesen már korábban ott volt, elindította a csapatot, én viszont 2016 januárjában csatlakoztam, szóval elég jól ismerem a csapatot, az embereket, a szervezet erősségeit és gyengeségeit. Az utolsó öt évben nem teljesítettünk. Vannak bizonyos frusztrációk, úgy gondoltam, jobban teljesíthetnénk, ha egyes dolgokat itt és ott megvalósítottunk volna.”
„Lehetőség nyílt számomra, hogy megvalósítsam ezeket a dolgokat, és ellenőrizzem, hogy a feltevésem helyes vagy téves volt. Őszintén hittem az embereinkben és ők bebizonyították, igazam van. Igyekeztem a legjobb környezetet biztosítani számukra, hogy teljesítsenek, működő fejlesztések kerüljenek az autóra, és le a kalappal előttük, mert jöttek az eredmények” – beszélt arról, milyen szemlélettel dolgozott friss csapatfőnökként.
A mélypontok mélypontja: 2023 Austin
Fontos, hogy Komatsu kiemelte, működő fejlesztésekre van szükség. Az ötéves ínséges időszak egyik mélypontja 2023 végén érkezett el. Az évad során korlátozottan fejlesztő Haas csak a szezonhajrára, az USA-ra készült el nagy fejlesztési csomagjával.
„Az előző évben Austin volt a mélypont, a csapat egyik legmélyebb pontja. A 18. versenyen fejlesztést hozni értelmetlen. Ezt tettük, és persze az autó nem lett gyorsabb, sőt valójában lassult” – beszélt arról, hogy a pontszerzésekkel induló, de egyre gyengébb 2023-as szezon lejtmenet volt a csapat számára, amely végül konstruktőri utolsóként zárt. Erről a pontról állt fel a Haas 2024-ben.
„Erről a mélypontról, a mélypontok mélypontjáról jutottunk el addig, hogy pozitív bizsergés jellemzi a csapatot, jól működünk. Szerintem hosszú utat jártunk be, és mindenki előre tekint, ami nagyszerű.”