DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 19. csütörtök
F1

Gyári csapat kell-e az F1-ben a győzelemhez?

A McLarent erősítő Oscar Piastri úgy véli, bár vannak előnyei a gyári státusznak, a költségsapkának is köszönhetően ma már ügyfélcsapatok is lehetnek sikeresek.

Újra meg újra felmerülő téma a Formula-1-ben, hogy csak gyári csapattal lehet-e feljutni a sportág csúcsára vagy sem. Korábban határozottan az volt a vélekedés, hogy igen, és láthattuk is, hogy a legtöbbször olyan istállók voltak sikeresek, amelyek gyártói alakulatok vagy az adott motorgyártónak az első számú partnerei (mint ahogy a Red Bull munkáját még most is segítő Hondának az energiaitalosok).

Jelenleg azonban az a helyzet, hogy az energiaitalosok fő kihívójának az a McLaren számít – a konstruktőri vb-tabellán már csak 42 pont a wokingiak hátránya a címvédőkkel szemben –, amely úgy kap a Mercedestől erőforrásokat, hogy a németeknek saját gyári csapatuk is jelen van az F1-ben, és náluk pillanatnyilag sikeresebbek.

Éppen ezért Oscar Piastri, a McLaren pilótája úgy véli, ma már nem kell feltétlenül gyári státusz az eredményességhez – mindez pedig leginkább a költségplafon általi megkötéseknek tudható be:

f1-piastri-mclaren-2



„Nem gondolom, hogy gyári csapatnak kell lenned ahhoz, hogy győzz az F1-ben” – mondta el az ausztrál pilóta még a Magyar Nagydíjat megelőző sajtótájékoztatón. „Úgy gondolom, továbbra is vannak határozott előnyei annak, ha gyári csapat vagy, akár abból adódóan, hogy úgy fejleszted a motort és pontosan úgy helyezed be az autóba, ahogy szeretnéd, meg hasonlók.”

„Mindig lesznek előnyei a gyári csapatokban, de szerintem jelenleg a költségsapkás korszakában az F1-ben sokkal kisebb ennek a jelentősége, mint volt. Úgyhogy igen, úgy vélem, ügyfélcsapatként is képes lehetsz nagyon erősen teljesíteni.”

Tavaly év elején a McLarenhez hasonló, de azért kevésbé versenyképes szituációban találta magát idény elején az Aston Martin is, amely szintén a Mercedes ügyfele jelenleg – hogy aztán 2026-tól már a Honda révén kvázi gyári státuszba emelkedjen. A fejlesztési versenyben aztán lemaradó Astont erősítő Fernando Alonso is hasonlóan vélekedett, mint Piastri:

„Úgy gondolom, a gyári csapatoknak sem lehet már végtelen költségvetésük vagy tesztprogramjuk. Mostanság minden sokkal jobban szabályozott. De azért még mindig sok hátulütője van, ha nem vagy gyári csapat” – tette hozzá a kétszeres F1-es világbajnok.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: