DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 8. vasárnap
F1

Ezért döntött mindenki a nagyobb leszorítóerő mellett Spában

A Red Bull már így is kezdett, de a McLaren és a Mercedes is ebbe az irányba mozdult a Belga Nagydíj első napján. Az okok egyszerűek.

Spában mindig az a kérdés, hogy a pálya melyik részén akar valaki gyors lenni, és milyen kompromisszumot tud találni – az első és a harmadik szektor a végsebességről szól, oda minél kisebb leszorítóerő és minél kedvezőbb légellenállás szükséges, a középső szektor nyújtott kanyarjaiban viszont a nagy leszorítóerő a kívánt beállítás, amellyel rengeteget lehet nyerni.

Sok mindentől függ az, hogy melyik csapat melyiket választja, milyen rajtpozícióra számít, miben jó alapvetően az autója, mi a célja – és hogy milyen az időjárás. Esőben egyértelműen a nagyobb leszorítóerős csomag a kedvező, szárazban már nem ennyire egyértelmű a helyzet, illetve az is fontos, hogy a nagyobb leszorítóerős verzió jobban bánik az abroncsokkal, az egyenesekre optimalizált setup ellenben hamarabb elkoptatja őket.

Most is ezek a faktorok számítanak: szombaton esős időmérőre, vasárnap viszont száraz futamra van kilátás, ráadásul az új aszfalt a vártnál jobban koptatja a gumikat, így ez is fontos tényezővé válik.

f1-verstappen-redbull-spa



A Red Bull és Verstappen már az első edzésen is a magasabb szárnyat és a nagyobb leszorítóerőt választotta, a középső szektorban ízekre szedte a többieket, az egyenesekben pedig nem veszített annyit, hogy ez problémát okozzon. A második gyakorlásra azonban a riválisok is változtattak, a McLarenek is efelé tendáltak, és javultak is a köridők – Verstappen elé kerültek, bár tegyük hozzá, hogy a Red Bull is változtatott, és a holland elmondása szerint nem jó irányba mentek a beállításokkal.

A Mercedes is a nagy leszorítóerőre szavazott, de a pilóták szerint kicsit túllőttek a célon, közel egy másodpercet veszítenek az egyenesekben – kérdés, hogy ebből mennyit lehet visszahozni ma/holnap.

 

A gumikopás is fontos lesz

Fontos faktor még, hogy a vártnál nagyobb gumikopás miatt a lágy keverékekre aligha lesz szükség vasárnap – a kemény és a közepes gumik azok, amelyeket láthatunk majd. Az élcsapatok közül érdekes módon csak a Red Bull próbálta ki a szabadedzésen a keményet, Verstappen  három kör erejéig „versenyszimulált” vele, ez viszont azt is jelenti, hogy a többieknek több új szettjük van ebből a keverékből.

Ami a versenytempót illeti, Oscar Piastri négy tizedmásodperccel jobb körátlagot futott Verstappennél a közepeseken, és Lando Norris is jó tempót futott – igaz, a pilóták kicsit eltérően kezelték az abroncsokat, láthatóan kipróbálták, hogy mi történik akkor, ha az első körtől „ütik-vágják” őket, és mi akkor, ha óvatosan kezdik az etapot.

Az mindenesetre világos, hogy ezen a hétvégén a fent említett faktorok (vártnál nagyobb gumikopás, eső) miatt a nagyobb leszorítóerős verzió tűnik gyorsabbnak minden autón, azt viszont nem szabad elfelejteni, hogy ezzel a kopólemezek is jobban fogynak – tavaly Verstappen és Perez is küszködött ezzel a futamon, és egy idő után az Eau  Rouge-ban már óvatosabban kellett átmenniük, el kellett venniük a gázt annak érdekében, hogy ne zárják ki őket utólag.

A McLarenek és a Mercedesek is keményen leértek az aszfaltra, a Red Bullok kevésbé – kérdés, hogy előbbi két istálló hogyan tudja ezt majd menedzselni vasárnap a tegnap látott beállításokkal, vagy ha változtatnak a biztonság érdekében, akkor megmarad-e ez a tempó, főleg a wokingiaknál.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: