DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

Az önkritika hiánya miatt szenvedett a Mercedes

James Allison, a csapat F1-es technikai igazgatója elismerte: túl lassan eszméltek rá, hogy ami a régi szabályrendszerben jó volt, az már nem működik.

A Mercedes 2014-től 2021-ig nyolc szezonon át uralta kisebb vagy nagyobb mértékben a Formula-1-et, egyedül a legutolsó idényben nem húzták be mindkét világbajnoki címet. A 2022-ben bevezetett új szabályrendszerben azonban egy-két villanástól eltekintve jobbára csak szenvedtek, nehezen ismerték ki az autójukat, és csak mostanra tűnik úgy, hogy tényleg megértették annak viselkedését, és így előre tudtak lépni.

James Allison, az Ezüst Nyilak F1-es technikai igazgatója a Beyond the Grid podcast adásában arról beszélt, hogy túl lassan eszméltek rá, hogy bizonyos munkamódszerek, amelyek beváltak a korábbi érában, már nem működnek jól az új szabályrendszerben:

f1-mercedes-silverstone-2



„A legfontosabb, amit mondanék, és egyúttal magunkra mutathatunk kritikaként, hogy az a módszer, ahogyan az előző szabályrendszerben dolgoztunk, roppant hatékony volt abban a szabályrendszerben.”

„Nem csak arra gondolok, ahogy az első szárnyat terveztük vagy ahogy a gumi viselkedését kezeltük az autó hátulján. Arra gondolok, ahogy a fontosabb mérnöki csoportok kapcsolatba léptek egymással a csapaton belül. Például az aerodinamikai részleg a járműdinamikával, ők a pályán lévőkkel, azok pedig ezzel a két csoporttal.”

„Ahogyan berendezkedtünk, az a régi világban remekül működött, sőt nyolc szezonon át kiválóan: olyasmit értünk el, amit senki más korábban, eléggé lenyűgöző volt.”

„De nagy mértékben továbbvittük az új körülmények között is azt, ahogyan dolgoztunk, és nem voltunk kellőképpen önkritikusak ahhoz, hogy felismerjük, hogy olyan gyengeségek rejlenek ebben az új szabályrendszerben, amelyek a régi világban nem számítottak. Határozottan megfizettük ennek az árát.”

f1-mercedes-silverstone-1

Allison azt is elmagyarázta, hogy műszaki szempontból miért vált fontossá a ground-effect autók és szabályrendszer esetén, hogy a különböző területek szorosabban együtt dolgozzanak a csapaton belül:

„Az autók annyira kényelmetlenül közel vannak az aszfalthoz ebben a szabályrendszerben, hogy a futóműnek és az aerodinamikának nagyon-nagyon szorosan össze kell kapcsolódniuk. A régi rendszerben nagyjából ’unokatestvérek’ voltak, de nem kellett igazán nagyon egymásba fonódniuk.”

„Valójában az előző világban nem lett volna hatékony azzal tölteni az időt, hogy különösebben intenzíven együttműködjenek a csoportok, mert bizonyos mértékig „merőlegesek voltak” ezek egymásra. Most viszont teljesen együtt kell működniük, így nagyon szorosnak kell lennie az interakcióknak.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: