Autóipari óriással gyarapodhat az F1-es mezőny, a Toyota ugyanis a visszatérésre készül – ezt jelentették a Formula.hu és a RacingNews365.com forrásai a silverstone-i paddockban, a Brit Nagydíj hétvégéjén.
A sportágban 2002 és 2009 között már megfordult japán gyártó állítólag a Haas alakulatával folytat tárgyalásokat a szerepvállalásról, amely kedvező esetben már 2025-től elkezdődhet.
Első lépés: branding!
Silverstone-i nyomozásunk során megtudtuk, hogy a jelenleg a Ferrarival szövetséges Haas a Toyota kiszemeltje, első lépésben pedig olyasmi szponzori megállapodás születhet, mint amilyet a Sauber és az Alfa Romeo működtetett az utóbbi években.
Érdemi esély mutatkozik arra, hogy a Toyota a következő szezontól kezdve megjelenik majd a Haasnál és a gyártó logói is feltűnnek majd Oliver Bearman autóján, valamint a másik versenygépen, amelyet – mint arról lapunk a Brit Nagydíj hétvégéjén beszámolt – előreláthatólag Esteban Ocon vezet majd.
A Toyota építi majd a Haas-autókat?
A Formula.hu a szigetországi futam óta eltelt napokban folytatott vizsgálódásai során arról is hallott, hogy az együttműködés első lépését technológiai kooperáció követheti.
A Haas versenygépeit a csapat 2016-os bemutatkozása óta a Dallara építi Olaszországban, azonban információink szerint megtörténhet, hogy ezt részben vagy egészben 2025-től a Toyota Gazoo Racing kölni főhadiszállása veszi át.
Ha a Haas 2026-os F1-es versenygépe már a japán gyártó közreműködésével készül, az erőforrás vélhetően továbbra is a Ferraritól érkezik majd, a felek együttműködése ugyanis 2028 végéig érvényes. Megtörténhet az is, hogy az amerikai csapat és a japán gyártó később még szorosabbra fűzi a szálakat, ami akár teljes átvételt is jelenthet.
Mint korábban kiszivárgott, a Toyotánál már legalább egy éve vizsgálják az F1-es szerepvállalás lehetőségét és egy esetleges motorprogram beindítását, azonban egészen a közelmúltig csend honolt az üggyel kapcsolatban.
Egyelőre nem tisztázott, hogy F1-es motorfejlesztési programot indítanak-e japánok, azonban – állítólag – ez sem elképzelhetetlen. Keveset tudni arról is, hogy a készülő F1-es szerepvállalás hogyan érinti a Toyota más motorsportbeli tevékenységét, például a rali-vb-s és az endurance-vb-s szerepvállalást, ahol gyári programmal vannak jelen.
Ez sok mindent megmagyaráz
Gene Haasról, az alakulat amerikai tulajdonosáról jó ideje pletykálják, hogy fontolgatja a csapat eladását. Az üzletember a közelmúltban személyesen volt jelen a Red Bull Ringen és Silverstone-ban: a Brit Nagydíj rajtrácsán a Formula.hu érdeklődésére optimistán beszélt a jövőről, arra azonban semmilyen utalást nem tett, hogy eladásra készülne.
Ha egy nagy gyártó csatlakozik a csapathoz komolyabb befektetéssel, azzal mérséklődnek a tulajdonos terhei és az alakulat részben vagy egészben történő megtartása is lehetővé válik.
Amikor Ocon és a Haas megállapodása kiszivárgott, többen is feltették a kérdést, hogy miért igazol az egyszeres nagydíjgyőztes a hátsó traktusba tartozó, azonban az évad kezdete óta Nico Hülkenberggel a volán mögött bravúrt bravúrra halmozó kiscsapathoz. A Toyota esetleges érkezése erre is magyarázatot adhat, hiszen a francia legalább félgyári háttérrel folytathatja az F1-es pályafutását.
Szakembervadászat
A paddockban azt beszélik, hogy a Haas készül a nagy lépésre és minden területen szeretnék megerősíteni a csapatot.
Lapunk egyik forrása szerint az alakulat több nagy formátumú szakemberrel is tárgyalásokat folytat, az egyeztetésekből pedig hamarosan szerződések lehetnek.
***
A Formula.hu állásfoglalást kért a Haastól és a Toyotától: amennyiben válasz érkezik az érintettektől, beszámolunk a fejleményekről!