DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. június 19. szerda
F1

A bejáratás is elmaradt – miért nem láttuk még az új Williamst?

Egyedüli csapatként a Williams nem járt még 2024-es F1-esével a pályán. James Vowles döntése volt a silverstone-i próbafutás elhalasztása, a csapatfőnök azt is elismeri: késésben vannak.

A Williams a csapatok közül másodikként tartotta meg 2024-es bemutató eseményét február 5-én, de a New Yorkban FW46-ként prezentált versenygép valójában csak fényezésében volt idei, az esemény az új szponzorokról szólt, nem a technikai újdonságokról: a Williams még műszaki részleteket sem tett közzé, ami megszokott elem a csapatbemutatókon.

Még egy szinte kötelező lépéssel adós maradt a Williams. Most már menetrendszerűnek nevezhető a Formula-1-ben, hogy a csapatok a minimális tesztlehetőség okán a bemutatót követően egy filmforgatási napot használnak fel a célra, hogy megtegyék az új modell első köreit, kiszűrjenek esetleges hibákat, hogy ne a csupán háromnapos hivatalos teszten bukjanak miatta értékes pályaidőt. Kilenc csapat autója járt is már pályán a kollektív bahreini gyakorlás előtt: a többség Silverstone-ban, a Ferrari természetesen Fioranóban, míg a Stake Barcelonában, a VCARB pedig Misanóban.



A Williams FW46 az egyetlen autó, amelynek debütálása még nem történt meg ilyen formában. Pedig a csapat szokásainak megfelelően tervezett egy silverstone-i shakedownt, melyet azonban végül lefújtak és elhalasztottak: az autó Bahreinben, a teszt előtti napon, kedden gördül ki először.

James Vowles döntése volt

„Simán mehettünk volna ott, de a virtuális pályateszt és Silverstone között kellett egyensúlyozni. Én inkább a virtuális tesztre szavaztam, és a bejáratást megtartjuk majd Bahreinben” – idézi a PlanetF1.com James Vowles csapatfőnököt.

Pedig a versenypálya csupán egy órára található a Williams grove-i központjától, nem lett volna logisztikai kihívás összehozni a próbafutást. Vowles arra hivatkozik, hogy a hagyományos shakedown néha haszontalannak bizonyul, mivel Angliáról beszélünk, az időjárás is könnyen keresztülhúzhatja a számításokat.

„Különféle érzéseim vannak Silverstone irányába. Éveken keresztül mentünk a pályára, néha jó dolgok sültek ki belőle, néha viszont pocsék körülmények közt, esőgumin kellett menni és semmit nem tanultunk. Az említett egyensúly miatt inkább a virtuális pályatesztre voksolok, Bahreinben pedig rendesen tudunk majd körözni az autóval. Ezt a filmes napot eltesszük az év későbbi részére” – magyarázta Vowles.

Az elmondottak alapján a brit szakember – aki új csapatfőnöknek számít, 2024-es második szezonja lesz – újszerű taktikaként döntött a silverstone-i bejáratás ellen, a praktikusságot tartotta szem előtt, a tradicionális formával szemben a virtuális adatgyűjtésre szavazatt. Döntésében nyilvánvalóan van kockázat, ha Bahreinben szembesülnek egy nagyobb problémával, amit a virtuális szimuláció nem mutatott ki, de ha az elgondolás beválik, nem kizárt, hogy Vowles új trendet kezdett az F1-ben, és a következő években még inkább visszaszorulnak a bejáratások.

A csapatfőnök elismeri: Késésben vannak

A fentiek ellenére Vowles bevallotta, nem arról van szó, hogy egy teljesen elkészült FW46-ot rejtegetnek a nyilvánosság szeme elől: ahogy sejthető, a bejáratás hiányában az is szerepet játszik, hogy a Williams nem áll úgy, ahogy a szezonkezdethez ilyen közel kellene. Nyilatkozatában Vowles elmondott egy monológot a Williamsnél zajló technológia változásokról, a határok feszegetéséről, amelynek lényege: a csapat késésben van.

„Ezzel az autóval mindent a határig tolunk ki. Hogy jobban elképzelhető legyen: a karosszéria technológiája különbözik, egyéb technológiák is eltérnek a korábban alkalmazottól. Ezek a változások abszolút óriási léptékűek egy szervezet számára. Némelyikük kihívást teremtett, ha ahhoz viszonyítjuk, hol akartunk most állni, de összességében nagyon elégedett vagyok azzal, ami történt.”

„Egyszerűen nem lehet mindent egyszerre megcsinálni, a technológiai ciklusokat nem lehet megbolygatni egy sokkal jobb teljesítményhelyzet reményében óriási kockázat vállalása nélkül. Nem kétség, hogy az autónk mostani állapota, amit Bahreinben látnak majd, késésben van” – ismerte el James Vowles, hogy csapata lemaradt az ütemtervhez képest.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: