DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 27. szombat
F1

Newey-ban felmerült az F1-es kiszállás Senna halála után

A tervezőzseni szerint önzőség lett volna zűrzavarban hagyni a Williamst. Egyik nagy bánata, hogy teljesen elszúrta az 1994-es F1-es autót.

Adrian Newey a Formula-1 történetének egyik legsikeresebb tervezője, futam- és világbajnoki győzelmeket szerző autók sokasága került ki a keze alól, csúcsra jutott többek között a Williamsnél, a McLarennél és az elmúlt szűk két évtizedben többször is a Red Bullnál.

Newey nevéhez fűződik viszont az az 1994-es Williams FW16-os is, amelyben Ayrton Senna a tragikus imolai hétvégén az életét vesztette. A baleset pontos okai hivatalosan máig tisztázatlanok, a szakember azonban ettől függetlenül is elismerte, hogy félresiklott az autó tervezése:

f1-newey-1994



„Az 1994-es autó az egyik nagy bánatom, függetlenül attól, mi okozta az imolai balesetet. Amit el lehet mondani az autóról, hogy aerodinamikailag instabil volt. Két évig volt aktív felfüggesztésünk, és az én hibám, teljesen elszúrtam az aerodinamikát a passzív felfüggesztéshez való visszatérésnél és a sokkal nagyobb hasmagasságot, amivel ezt kezelni kellett” – fogalmazott Newey az F1 Beyond the Grid című podcastjának adásában.

„Nagyon-nagyon nehezen vezethető volt az autó, és minél huplisabb volt a pálya, annál rosszabb volt a helyzet. És természetesen Imola roppant huplis volt, rendkívüli volt, amit azzal az autóval az időmérőn művelt. Brazíliában is sikerült kezelnie, de az utolsó kanyarban kiforgott a futam vége felé, miközben kipréselte a teljesítményt belőle. Damon [Hill] nem próbálta meg kihozni azt a teljesítményt belőle, ezért célba ért, de ő is tudta, hogy instabil a gép.”

„Ayrton az önbizalmával az autó irányítását illetően megpróbálta. Rendkívüli volt, ahogy kontroll alatt tartotta az autót és ahogy koncentrálni tudott.”

f1-senna-1994

Newey-nak feltették azt a kérdést is, hogy megfordult-e a fejében, hogy kiszálljon a Formula-1-ből a háromszoros világbajnok brazil legenda halálos balesete után:

„Gondoltam rá, azt kell mondanom, ostoba is lennél vagy valami nem stimmelne, ha nem kérdőjeleznéd meg magad és amit csinálsz. Mindenekelőtt meglehetősen önző lett volna, mert ha Patrick Head, én vagy mindketten úgy döntünk, hogy befejezzük, teljes zűrzavarban hagytuk volna a csapatot. Mint minden hiba esetén, függetlenül attól, mi okozta a balesetét, tanulni kell a lehetséges okokból, reagálnod és biztosra menned, hogy többé ne fordulhasson elő ugyanaz.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: