Egyetlen kanyarnyi izgalom jutott Max Verstappennek az F1-es Japán Nagydíjon: a Red Bull világbajnokát a rajtnál megtámadta a harmadik helyről induló Lando Norris, és az egyes kanyarban a külső íven átmenetileg elé is került, de a holland még a kanyar végéig visszaszerezte a pozíciót, és onnantól nem is adta ki a kezéből.
Egy VSC-fázis miatt egyszer három másodpercnyi távolságba került hozzá Oscar Piastri, de ezt leszámítva meg sem tudták közelíteni őt a riválisok, kényelmes, tíz másodperc feletti előnyben töltötte a napot, így a szingapúri kisiklás után domináns hétvégét zárt: minden szabadedzésen ő volt a leggyorsabb, brutális fölénnyel nyerte az időmérőt, és hasonló különbséggel küldte maga mögé a riválisokat a versenyen is: 19 másodperccel előzte meg a második, és 34 másodperccel a harmadik helyezettet.
A dobogóra a két McLaren ért fel mögé Lando Norris, Oscar Piastri sorrendben: a brit a rajtnál átlépte csapattársát, és bár a futam során az említett VSC-fázis miatt az ausztrál előrébb került, de Norris hamar utolérte, majd a csapatutasítást is kihasználva visszavette tőle a második helyet. A Ferrarik ugyan próbáltak nyomást helyezni rájuk, de Charles Leclerc nem volt elég gyors ahhoz, hogy utolérje Piastrit, így a wokingiak kettős dobogót ünnepelhettek, és ismét jelentősen közelítettek a konstruktőri negyedik helyezett Aston Martinhoz. Nem mellesleg ez lett Piastri első F1-es dobogója.
A Ferrari végül tudta a „harmadik sort” behúzni, mert a Mercedes egy elévágással behozta Lewis Hamiltont Carlos Sainz elé az ötödik helyre – Sainz lett a hatodik, George Russell a hetedik, Fernando Alonso nyolcadikként zárt a versenyképtelen Aston Martinnal, az utolsó két pontszerző helyet pedig a két Alpine foglalta el Pierre Gasly, Esteban Ocon sorrendben.
Katasztrofális futama volt Sergio Pereznek: a Red Bull mexikóija a harmadik sorból rajtot a Red Bull-lal, de leszorította a pályáról Lewis Hamiltont, az esetben az ő szárnya sérült meg, visszaesett a mezőny végére, majd a biztonsági autó alatt előzött, amiért büntetést kapott, végül egy elkapkodott manőverrel kiforgatta Kevin Magnussent is. Ez újabb sérüléssel és újabb büntetéssel járt, így a Red Bull úgy döntött, hogy nincs tovább, a mexikói futama nullázással zárult.
Lance Stroll és Alexander Albon is kiesett műszak hiba miatt.
Így zajlott a Japán Nagydíj
Már a rajtnál több pozícióváltás is történt: Oscar Piastri nem tudott jól elrugaszkodni, nem hogy Max Verstappent nem tudta igazán megtámadni, de óriásit rajtoló csapattársa, Lando Norris is elment mellette, aki kis híján a Red Bullt is elkapta az egyes kanyarban – félig már előtte volt, de a holland a belső íven visszaszerezte a pizíciót. A lágy gumikat választó Fernando Alonso négy helyet fogott az első kanyarokban, Liam Lawson szép csatában utasította maga mögé csapattársát, Yuki Tsunodát, a két Ferrari, Sergio Perez és Lewis Hamilton egy ponton négyen haladtak egymás mellett, mögöttük pedig Valtteri Bottas csapódott neki Alex Albonnak.
A baleset és a takarítás miatt bejött a biztonsági autó, amely után Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Sainz, Alonso, Hamilton, Russell, Lawson és Tsunoda volt az első tíz sorrendje – Perez kiment első szárnyat cserélni a Hamiltonnak csattanása után, és a két Williams közül, a 18. helyről kezdhette meg a felzárkózást. Ami nem tartott sokáig, kapott egy ötmásodperces büntetést, mert a biztonsági autós fázis alatt előzött a bokszból kifelé, majd nem tudta megelőzni az előtte haladó Magnussent, hanem kiforgatta – ezzel megint összetörte a szárnyát és megint kapott egy büntetést is, visszaesett az utolsó helyére. A Red Bull pedig úgy döntött, hogy ebből elég volt: leparkoltatták Perezzel az autót a bokszba, a futama ezen a ponton véget ért.
A balesett miatt VSC-fázis mellett döntött a versenyirányítás, amit az élmezőnyből Piastri használt ki egy „olcsóbb” kerékcserére, ezzel eltérő stratégiára került a többiekhez képest. Verstappennel reagált erre a Red Bull és hamarosan kihozták a világbajnokot, aki így három másodperccel Piastri elé jött vissza a pályára, az eseten pedig Norris vesztett rajta, aki így csapattársa mögé, a harmadik helyre sorolt be a maga cseréjét követően.
A 22. körben Stroll autóját is a bokszba hívta és ott is tartotta az Aston Martin egy szárnysérülés miatt, Bottas és Perez után ő lett a harmadik kieső, míg Russell kiharcolt egy eltolt stratégiát a Mercedestől: kint maradt a pályán és megpróbálta egy kiállással lehozni a versenyt azok után, hogy Hamiltonnal többször is szikrázó kerék a kerék elleni csatákat vívtak egymással.
Verstappen tempója az élen nem volt kérdéses, ahogy az első etapban, úgy most is rendkívül simán szakította le magáról a McLareneket, akiknél csapatutasításra a Piastrit utolérő Norris visszavette a második helyét – Russell (és Alonso második) kerékcseréje után, féltávon túl Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Sainz, Hamilton, Russell, Gasly, Tsunoda és Alonso volt a top tíz, mivel Alonso közben már másodjára is járt a bokszban, de Verstappen már 13 másodperces előnyt autózott ki.
A második kiállásokig nem változott semmi érdemleges, ott viszont a Mercedes Hamiltonnal átugrotta Sainzot egy elévágásnak köszönhetően, míg Russell kint maradt, és megpróbálta kivédekezni a mögötte érkezők támadásait a kopott gumikon – a harmadik helyig jött előre a taktikával, de jött mögötte Piastri, Leclerc, Hamilton és Sainz is a frissebb abroncsokon.
Piastri és Leclerc nagyobb gond nélkül meg is oldotta a feladatot, így biztosították a harmadik-negyedik helyüket, azonban amire Hamilton utolérte Russellt, már őt is támadta a mögötte még frissebb gumikkal érkező Sainz – öt körrel a vége előtt teljesen együtt haladt ez a hármas az ötödik-hatodik-hetedik helyeken. A 49. körben Russell elengedte Hamiltont a csapat kérésére, egy körrel később pedig Sainz is megelőzte, így az eltolt taktika végül nem hozott eredményt, a hetedik helyre tudta behozni a Mercedest.
Sainz viszont nem érte már utol Hamiltont, így a Ferrari kisebb taktikai bealvása elvette tőle az ötödik helyet, azt a brit szerezte meg – más pedig már nem történt, Verstappen közel 20 másodperccel nyerte a futamot Norris és szűk 35-tel a karrierje első F1-es dobogóját szerző Piastri előtt.
Az F1-es Japán Nagydíj végeredménye:
1. | Max Verstappen | Red Bull | 53 kör |
2. | Lando Norris | McLaren | +19,387 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | +36,494 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | +43,998 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | +49,376 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | +50,221 |
7. | George Russell | Mercedes | +57,659 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1:14,725 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | +1:19,678 |
10. | Pierre Gasly | Alpine | +1:23,155 |
11. | Liam Lawson | AlphaTauri | +1 kör |
12. | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | +1 kör |
13. | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | +1 kör |
14. | Nico Hülkenberg | Haas | +1 kör |
15. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kör |
Alexander Albon | Williams | kiesett | |
Logan Sargeant | Williams | kiesett | |
Lance Stroll | Aston Martin | kiesett | |
Sergio Perez | Red Bull | kiesett | |
Valtteri Bottas | Alfa Romeo | kiesett |