DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Verstappen leiskolázta a mezőnyt az F1-es Japán Nagydíjon

Norris és Piastri révén két McLaren állhatott dobogóra, utóbbi először tette ezt meg az F1-ben. Sergio Perez nullázott, Leclerc és Hamilton a top ötben.

Egyetlen kanyarnyi izgalom jutott Max Verstappennek az F1-es Japán Nagydíjon: a Red Bull világbajnokát a rajtnál megtámadta a harmadik helyről induló Lando Norris, és az egyes kanyarban a külső íven átmenetileg elé is került, de a holland még a kanyar végéig visszaszerezte a pozíciót, és onnantól nem is adta ki a kezéből.

Egy VSC-fázis miatt egyszer három másodpercnyi távolságba került hozzá Oscar Piastri, de ezt leszámítva meg sem tudták közelíteni őt a riválisok, kényelmes, tíz másodperc feletti előnyben töltötte a napot, így a szingapúri kisiklás után domináns hétvégét zárt: minden szabadedzésen ő volt a leggyorsabb, brutális fölénnyel nyerte az időmérőt, és hasonló különbséggel küldte maga mögé a riválisokat a versenyen is: 19 másodperccel előzte meg a második, és 34 másodperccel a harmadik helyezettet.

f1-verstappen-redbull-japan



A dobogóra a két McLaren ért fel mögé Lando Norris, Oscar Piastri sorrendben: a brit a rajtnál átlépte csapattársát, és bár a futam során az említett VSC-fázis miatt az ausztrál előrébb került, de Norris hamar utolérte, majd a csapatutasítást is kihasználva visszavette tőle a második helyet. A Ferrarik ugyan próbáltak nyomást helyezni rájuk, de Charles Leclerc nem volt elég gyors ahhoz, hogy utolérje Piastrit, így a wokingiak kettős dobogót ünnepelhettek, és ismét jelentősen közelítettek a konstruktőri negyedik helyezett Aston Martinhoz. Nem mellesleg ez lett Piastri első F1-es dobogója.

A Ferrari végül tudta a „harmadik sort” behúzni, mert a Mercedes egy elévágással behozta Lewis Hamiltont Carlos Sainz elé az ötödik helyre – Sainz lett a hatodik, George Russell a hetedik, Fernando Alonso nyolcadikként zárt a versenyképtelen Aston Martinnal, az utolsó két pontszerző helyet pedig a két Alpine foglalta el Pierre Gasly, Esteban Ocon sorrendben.

Katasztrofális futama volt Sergio Pereznek: a Red Bull mexikóija a harmadik sorból rajtot a Red Bull-lal, de leszorította a pályáról Lewis Hamiltont, az esetben az ő szárnya sérült meg, visszaesett a mezőny végére, majd a biztonsági autó alatt előzött, amiért büntetést kapott, végül egy elkapkodott manőverrel kiforgatta Kevin Magnussent is. Ez újabb sérüléssel és újabb büntetéssel járt, így a Red Bull úgy döntött, hogy nincs tovább, a mexikói futama nullázással zárult.

Lance Stroll és Alexander Albon is kiesett műszak hiba miatt.

 

Így zajlott a Japán Nagydíj

Már a rajtnál több pozícióváltás is történt: Oscar Piastri nem tudott jól elrugaszkodni, nem hogy Max Verstappent nem tudta igazán megtámadni, de óriásit rajtoló csapattársa, Lando Norris is elment mellette, aki kis híján a Red Bullt is elkapta az egyes kanyarban – félig már előtte volt, de a holland a belső íven visszaszerezte a pizíciót. A lágy gumikat választó Fernando Alonso négy helyet fogott az első kanyarokban, Liam Lawson szép csatában utasította maga mögé csapattársát, Yuki Tsunodát, a két Ferrari, Sergio Perez és Lewis Hamilton egy ponton négyen haladtak egymás mellett, mögöttük pedig Valtteri Bottas csapódott neki Alex Albonnak.

f1-rajt

A baleset és a takarítás miatt bejött a biztonsági autó, amely után Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Sainz, Alonso, Hamilton, Russell, Lawson és Tsunoda volt az első tíz sorrendje – Perez kiment első szárnyat cserélni a Hamiltonnak csattanása után, és a két Williams közül, a 18. helyről kezdhette meg a felzárkózást. Ami nem tartott sokáig, kapott egy ötmásodperces büntetést, mert a biztonsági autós fázis alatt előzött a bokszból kifelé, majd nem tudta megelőzni az előtte haladó Magnussent, hanem kiforgatta – ezzel megint összetörte a szárnyát és megint kapott egy büntetést is, visszaesett az utolsó helyére. A Red Bull pedig úgy döntött, hogy ebből elég volt: leparkoltatták Perezzel az autót a bokszba, a futama ezen a ponton véget ért.

A balesett miatt VSC-fázis mellett döntött a versenyirányítás, amit az élmezőnyből Piastri használt ki egy „olcsóbb” kerékcserére, ezzel eltérő stratégiára került a többiekhez képest. Verstappennel reagált erre a Red Bull és hamarosan kihozták a világbajnokot, aki így három másodperccel Piastri elé jött vissza a pályára, az eseten pedig Norris vesztett rajta, aki így csapattársa mögé, a harmadik helyre sorolt be a maga cseréjét követően.

A 22. körben Stroll autóját is a bokszba hívta és ott is tartotta az Aston Martin egy szárnysérülés miatt, Bottas és Perez után ő lett a harmadik kieső, míg Russell kiharcolt egy eltolt stratégiát a Mercedestől: kint maradt a pályán és megpróbálta egy kiállással lehozni a versenyt azok után, hogy Hamiltonnal többször is szikrázó kerék a kerék elleni csatákat vívtak egymással.

Verstappen tempója az élen nem volt kérdéses, ahogy az első etapban, úgy most is rendkívül simán szakította le magáról a McLareneket, akiknél csapatutasításra a Piastrit utolérő Norris visszavette a második helyét – Russell (és Alonso második) kerékcseréje után, féltávon túl Verstappen, Norris, Piastri, Leclerc, Sainz, Hamilton, Russell, Gasly, Tsunoda és Alonso volt a top tíz, mivel Alonso közben már másodjára is járt a bokszban, de Verstappen már 13 másodperces előnyt autózott ki.

A második kiállásokig nem változott semmi érdemleges, ott viszont a Mercedes Hamiltonnal átugrotta Sainzot egy elévágásnak köszönhetően, míg Russell kint maradt, és megpróbálta kivédekezni a mögötte érkezők támadásait a kopott gumikon – a harmadik helyig jött előre a taktikával, de jött mögötte Piastri, Leclerc, Hamilton és Sainz is a frissebb abroncsokon.

Piastri és Leclerc nagyobb gond nélkül meg is oldotta a feladatot, így biztosították a harmadik-negyedik helyüket, azonban amire Hamilton utolérte Russellt, már őt is támadta a mögötte még frissebb gumikkal érkező Sainz – öt körrel a vége előtt teljesen együtt haladt ez a hármas az ötödik-hatodik-hetedik helyeken. A 49. körben Russell elengedte Hamiltont a csapat kérésére, egy körrel később pedig Sainz is megelőzte, így az eltolt taktika végül nem hozott eredményt, a hetedik helyre tudta behozni a Mercedest. 

Sainz viszont nem érte már utol Hamiltont, így a Ferrari kisebb taktikai bealvása elvette tőle az ötödik helyet, azt a brit szerezte meg – más pedig már nem történt, Verstappen közel 20 másodperccel nyerte a futamot Norris és szűk 35-tel a karrierje első F1-es dobogóját szerző Piastri előtt.

Az F1-es Japán Nagydíj végeredménye:

1. Max Verstappen Red Bull 53 kör
2. Lando Norris McLaren +19,387
3. Oscar Piastri McLaren +36,494
4. Charles Leclerc Ferrari +43,998
5. Lewis Hamilton Mercedes +49,376
6. Carlos Sainz Ferrari +50,221
7. George Russell Mercedes +57,659
8. Fernando Alonso Aston Martin +1:14,725
9. Esteban Ocon Alpine +1:19,678
10. Pierre Gasly Alpine +1:23,155
11. Liam Lawson AlphaTauri +1 kör
12. Yuki Tsunoda AlphaTauri +1 kör
13. Guanyu Zhou Alfa Romeo +1 kör
14. Nico Hülkenberg Haas +1 kör
15. Kevin Magnussen Haas +1 kör
  Alexander Albon Williams kiesett
  Logan Sargeant Williams kiesett
  Lance Stroll Aston Martin kiesett
  Sergio Perez Red Bull kiesett
  Valtteri Bottas Alfa Romeo kiesett
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: