Ugyan Mike Krack csapatfőnök és Tom McCullough teljesítményért felelős igazgató szerint a fejlesztéseik mellékhatásai miatt esett vissza a 2023-as F1-es szezon közben az Aston Martin teljesítménye, sajtóértesülés szerint más állhat a háttérben.
Az idényt sorozatos dobogókkal és a bajnokság második helyén kezdő társaság az elmúlt időszakban leginkább az ötödik helyre csúszott vissza az erősorrendben, a Mercedes, a Ferrari és a McLaren fejlesztései mind eredményesebbnek bizonyultak.
Lawrence Stroll csapata azt hangoztatta, hogy bizonyos fejlesztések hatására az autó másképp kezdett el viselkedni, de már dolgoznak a megoldáson, maga Alonso a Silverstone-ban debütált megerősített Pirelli-gumikra mutogatott, az Autosport információi szerint azonban egy FIA-direktíva okozhatta a visszaesést, legalábbis a paddockban több F1-es csapat is így véli.
Az Autosport szerint az FIA nagyítóval vizsgálta át az első szárnyak hajlékonyságát ebben a szezonban, és a témában folyamatosak az egyeztetések a csapatok és a szövetség között: az nyilvánvaló, hogy egyetlen szárny sem lehet teljesen merev, az FIA tesztjein viszont meg kell felelnie, nem lehet túlságosan hajlékony sem.
Sajtóértesülés szerint az FIA azonban az elemzései során arra jutott, hogy több istálló első szárnya is hajlékonyabb az ideálisnál, bár nem szabálytalan, mert a szükséges teszteken átment. Ezzel együtt több belsőkamerás felvételen is jól látható volt a szezon első szakaszában az, hogy az Astonok magasabb első szárnyat használtak, majd az nagy tempónál láthatóan elhajlott, amivel jobb légellenálláshoz jutott a csapat az egyenesekben.
Az Autosport úgy tudja, hogy az FIA az Azerbajdzsáni Nagydíj körül/után figyelmeztette a szerinte érintett csapatokat arra, hogy milyen változtatásokat szeretne látni az első szárnyon annak érdekében, hogy a későbbiekben ebből ne legyenek probléma – gyakorlatilag egy egyértelműsítő direktívával festette világosra a szürke zónát.
Hogy pontosan ki érintett, és hogy pontosan mi is állt ebben az iránymutatásban, azt nem tudni, az adatokból viszont az látszik, hogy Barcelonától kezdve az Aston elvesztette a korábbi erősségét, a lassú és közepes kanyarokban látott tapadását, egyúttal jelentősen visszaesett a versenyképessége.
Az Aston egy látható megoldást egyébként utoljára Monacóban alkalmazott az első szárnyán, és bár a csapat sem megerősíteni, sem cáfolni nem volt hajlandó az értesülést, az Autosport forrásai szerint a silverstone-iaknak valóban módosítani kellett az alkatrészen.
Egyúttal a sajtóértesülések szerint az európai szezon után, Szingapúrra érkezik egy új első szárny a csapatnál.