DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 2. szombat
F1

Miért változnak ilyen gyorsan az erőviszonyok az F1-ben?

A fejlesztési verseny, illetve a pályaspecifikus tulajdonságok az egyébként szoros küzdelemmel együtt nagy fordulatokat hoznak hétvégéről hétvégére.

Andrew Shovlin, a Mercedes vezető pályamérnöke szerint a rendkívül agresszív és folyamatos fejlesztési verseny mellett azért változik ilyen jelentősen az F1-es erősorrend a Red Bull mögött, mert nagy a különbség az autók viselkedése között: az egyik pályán ez, a másikon az érzi magát otthonosan.

Mivel a különbségek a teljesítmény terén viszont rendkívül kicsik, ezért ha valaki beletalál egy pályába, vagy fekszenek neki az adott körülmények, míg egy riválisnak nem, azonnal fordul köztük a kocka, ezt látjuk már sok-sok versenyhétvége óta.

m380214_resize



„Ebben vannak pályaspecifikus elemek, például a nagy leszorítóerős csomaggal elég jól néztünk ki Barcelonában, de az a helyzet, hogy nem lehet minden pályára egyformán megtervezni egy autót.”

Láthatjuk a kanyarsebességek természetét, a hasmagasság is egy jelentős faktor (hogy az adott pályán mennyire lehet a földhöz szögezni az autót, és így az a konstrukció hogyan működik – hiszen van, hogy minimálisan feljebb már az autó többi része sem jó, mert nem úgy áramlik rá a levegő, nem megfelelőek a nyomások, stb.), hogy egy pálya túlmelegíti-e a gumikat, vagy éppen nehéz megfelelő hőmérsékletre hozni őket, az autó egyensúlya azon a pályán inkább túlkormányzott vagy sem, ezek a dolgok folyamatosan változtatják az autók egymáshoz viszonyított teljesítményét” – idézi Shovlin szavait a Racingnews365.com.

„Ráadásul ezen felül ott van az a nagyon agresszív fejlesztési verseny, ami folyamatosan zajlik: látható, hogy milyen előrelépéseket tett a Williams vagy éppen a McLaren. A csapatok jelentős teljesítményt találnak, és ezeknek az időzítése is felforgatja kicsit az erőviszonyokat” – tette hozzá.

A Mercedes ezzel együtt kezdi megszilárdítani a második helyét a tabellán, a nyári szünetben 50 ponttal vezet az Aston Martin és 55-tel a Ferrari előtt – igaz, csak a harmadik legtöbb dobogót és pole-pozíciót szerezte az istálló, de Lewis Hamilton és George Russell kiegyensúlyozott teljesítménye összességében elég ahhoz, hogy hosszabb távon vizsgálva második erő legyen az istálló.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: