DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 30. kedd
F1

„Pinokkió-orra nő annak, aki szerint nem fontos az oldaldoboz”

Andrea Stella, a McLaren F1-es főnöke szerint nagyon is lényeges eleme az autóknak az oldalszekrény és az, ahogy az interakcióba lép a padlólemezzel.

Amikor 2022-ben megjelentek az új szabályrendszer szerint tervezett és épített Formula-1-es autók, váratlanul eltérő koncepciókat láthattunk a csapatoknál, mindenekelőtt az oldalszekrény kialakítását illetően. Aztán ahogy egyértelművé vált, hogy a Red Bull talált bele a leginkább az új előírásokba, az istállók egyre inkább az energiaitalosok koncepciójának irányába mozdultak el: Monacóban még a Mercedes is szakított a „zéró oldaldobozos” megoldással, Barcelonában pedig a Ferrari mozdult el a „medencés” kialakítástól.

Ugyanakkor a változtató istállók többsége rendre igyekezett kisebbíteni az oldaldobozok formájának fontosságát: a Ferrari szerint például a módosítás nem jelent egyúttal koncepcióváltást is, s a Mercedes is többször is hangoztatta, hogy nem az oldalszekrény a lényeg a ground-effect autóknál, hanem a padlólemez és az, ahogy az autó alatt áramlik a levegő.

f1-redbull-mclaren



S bár ez utóbbi kétségtelenül így van, azért azt sokan vitatják, hogy ne lenne jelentősége az oldaldobozoknak. Az Aston Martin technikai igazgatója, Dan Fallows is beszélt már erről korábban, nemrég pedig Andrea Stella, a szintén a Red Bull-koncepcióhoz hasonlító megoldással előrukkoló McLaren csapatfőnöke hozta ezt szóba:

„Amelyik csapat azt mondja, hogy a karosszériának és az oldaldobozoknak nincs hatásuk a mostani szabályrendszerben, annak hosszú Pinokkió-orra nő” – idézi Stellát a Motorsport.com. „Minden aerodinamikai szakember a szimulációktól a szélcsatornán át a pályán mért adatokig tisztában van vele, hogy ez a két tényező valójában együtt fejti ki a hatását.”

„Ez újabb dimenzió, ami még érdekesebbé teszi mindezt, hiszen láthattuk, milyen változatosságot tapasztalhattunk az oldaldobozok formáját illetően és ahogy az hatott egymásra a padlólemezzel. Most úgy fest, minden csapat nagyjából egy irányba halad, és szerintem ez a folyamat a jövőben még inkább folytatódni fog.”

Stella azt is elmondta, hogy szerinte a Red Bull koncepciójának sikerességét nemcsak a „downwash”, azaz a légáramlatok lefelé irányító kialakítás adja, hanem az is, hogy pusztán szélesebb oldaldobozokkal rendelkeznek. A McLaren-vezér korábban is beszélt már arról, hogy szerinte például ezért nem működhetett a Mercedes korábbi zéró-podos megoldása, Stella szerint ugyanis az oldalszekrények egyfajta „mini szoknyaként” is funkcionálnak, így minél szélesebbek, annál jobban segítik a légáramlatok lent tartását, ami több leszorítóerőt eredményez.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: