DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

Miért volt ilyen jó a McLaren a Brit Nagydíjon?

A brit F1-es hétvége sztárja egyértelműen a McLaren volt, hiszen a wokingiak autói szombaton és vasárnap is parádéztak. De hogyan történt mindez?

Amikor Mika Hakkinen nemrég azt írta egy véleménycikkében, hogy a McLarenben óriási potenciált lát, és szerinte a fejlesztéseikkel rögtön a Red Bullt tudják majd támadni, sokan mosolyogva legyintettek a kétszeres világbajnok legenda szavaira.

Akár komolyan gondolta ezt Hakkinen, akár csak megpróbálta bevonzani volt csapata sikerét, bejött neki: Lando Norris már Spielbergben is remekelt az új autóval, Silverstone-ban, egy teljesen más jellegű pályán pedig ezúttal már mindkét McLaren ott volt az élmezőnyben.

A kettős dobogót végül csak a biztonsági autós fázis vette el tőlük, így Oscar Piastri negyedik lett, Norris viszont bejött másodiknak, és a csapat ezen az egy hétvégén több pontot szerzett, mint eddig a szezon során összesen.

A riválisok már tartanak is a wokingiaktól, de hogyan alakulhatott ennyire jól ez a hétvége?

f1-mclaren-norris_1



„Az adatainkból azt láthatjuk, hogy minden sebességtartományban gyorsult az autónk a fejlesztéseink hatására. Fejlődött az aerodinamikai hatékonyságunk” – idézi Andrea Stella csapatfőnök szavait az Auto Motor und Sport. Emiatt rögtön szélesebb tartományban dolgozott az autó, egyszerűbb volt ideálisan beállítani, és sokat tett hozzá a sikerhez az is, hogy a McLarennek kedveztek a silverstone-i körülmények.

Az MCL60 nagyon-nagyon hamar melegíti fel a gumikat, nagyon hamar hozza működési tartományba, de nem melegíti és koptatja el őket, főleg az ilyen időjárási viszonyok között, mint amiket most tapasztalhattunk. Ez állt a hajrában kitalált kemény gumis döntés hátterében is: Stella szerint négy kanyarig volt veszélyben Norris, annyi idő kellett ahhoz, hogy megmelegítse az abroncsokat, onnantól már megvolt a szükséges tapadása, és bátran támadhatta a kanyarokat.

Azokat a kanyarokat, amelyek egyébként is kidomborították az autó erényeit:

„Kevés közepes tempójú kanyar van ezen a pályán. A lassú részeken egyértelműen sokat javult az autónk, a gyors kanyarokban pedig alapvetően jól viselkedik.” Az autó egyensúlya különösen jó jelenleg, ami a tempós irányváltásoknál nagy előnyt jelentett, és ez versenykörülmények között még inkább érvényesült.

„Kevés üzemanyaggal, az időmérőn sok kanyar padlógázas itt, de megtankolva, a versenyen már nem férnek át így. Igazi kanyarokká váltak, el kellett venni a gázt, és többet jelentett az autó egyensúlya. Ez is segített nekünk” – mondta Stella.

A képet majd a Hungaroring teszi teljessé: a Magyar Nagydíjon sok a lassú és közepes kanyar, általában hőség van, és nem kell sem az egyenesbeli nagy sebesség, sem a tempós kanyarokban mutatott stabilitás, legalábbis kisebb a szerepe. Ha ott is jó lesz a McLaren, akkor ki kell jelenteni, hogy a wokingiak egyik pillanatról a másikra megérkeztek az élmezőnybe.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: