Lando Norris öt másodperces időbüntetés miatt veszítette el a Kanadai Nagydíjon szerzett két pontját. A versenyfelügyelők egy szokatlan okból sújtották a büntetéssel: a biztonsági autós fázis alatt feltartotta a riválisokat, így lemaradva Oscar Piastriról, hogy biztosítsa a csapatnak a dupla bokszkiállás lehetőségét. A stewardok sportszerűtlenségért osztották ki az időbüntetést, ami a 13. helyre vetette vissza a britet.
A McLaren és Norris is úgy nyilatkozott, meglepte őket a büntetés, hiszen a múltban nem ez volt a megszokott irányvonal, Andrea Stella csapatfőnök szerint az FIA precedenst akart teremteni. Valójában volt már precedens, ám egészen régen: állítólag az illetékesek még egy 2005-ös esetre hivatkoztak, mikor Giancarlo Fisichellát büntették áthajtással egy hasonló szituációban.
A McLaren az Osztrák Nagydíj hétvégéjén jelentette be, hogy felülvizsgálta kérelmet nyújt be – míg a fellebbezésre csupán 30 perc áll rendelkezésre leintés után, a felülvizsgálati jog 14 napon belül érvényesíthető, ám feltétele egy olyan új bizonyíték, amely a döntéshozatal pillanatában nem állt a versenyfelügyelők rendelkezésére. Az FIA első körben arról dönt, elfogadja-e a kérelmet és megnyitja-e újra az ügyet, ezután következhet második lépcsőben a tényleges felülvizsgálat.
A McLaren közleménye
„Kanadában meglepetésként ért minket a büntetés, és bizonytalanságot keltett a döntés mögötti logika. A futam után azonnal megkerestük a stewardokat, hogy segítsenek a büntetés indoklásának megértésében” – olvasható a 14 napos határidőn még éppen belül maradó McLaren bejelentésében. „Az eredeti magyarázat tudatában a csapat úgy döntött, nyugodt és megfontolt körülmények között, mélyreható alapossággal megvizsgálja az ügyet, beleértve a precedensek áttekintését is.”
„Ezt az alapos és kiterjedt vizsgálatot követően hisszük, elég bizonyíték létezik, hogy beadjunk egy felülvizsgálati kérelmet az FIA-nak, ami megtörtént. Továbbra is szorosan együtt dolgozunk az FIA-val, ugyanabban a konstruktív és együttműködő szellemben, mint általában, és elfogadjuk mérlegelésüket és döntésüket.”
A közleményből tehát kiderül, hogy a McLaren korábbi eseteket prezentált az FIA felé, melyekért annak idején nem járt büntetés. Ismerve, hogy a korábbi felülvizsgálati kérelmek nagy részét az első körben elutasították új bizonyíték hiányára hivatkozva, erősen kétséges, hogy a testület elfogadja majd a McLaren bizonyítékait.
A Ferrari sem járt sikerrel legutóbb
A legutóbbi felülvizsgálati kérelem emlékeztet a mostanira: a Ferrari a Carlos Sainznak adott öt másodperces időbüntetését töröltette volna, melyet a spanyol a Fernando Alonsóval Ausztráliában történt ütközésért kapott. Telemetriai adatok és nyilatkozatok mellett egy 2014-es esetre is hivatkoztak, de az FIA megtagadta a felülvizsgálatot, mivel sem a bizonyítékokat, sem a precedenst nem találták újnak és relevánsnak.
Frissítve: Az FIA vasárnapra, helyi idő szerint 9:30-ra tűzte ki a felülvizsgálati meghallgatást. A McLaren mellett a Williams egy képviselője is jelen lesz.