DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd
F1

Mitől változott meg a Mercedes viselkedése?

Andrew Shovlin, az F1-es csapat vezető pályamérnöke beszélt arról, hogy most miben más a W14-es mozgása az elődjéhez képest.

Az idei szezonban egészen Monacóig panaszkodott arra a Mercedes két F1-es pilótája, hogy ideges az autó hátulja, és nehéz vele pontosan, bátran közlekedni, különösen Lewis Hamiltonnak okozott problémát az, hogy óvatosabban kell nekimenni a kanyarok bejáratának. A hétszeres világbajnokot a W14 előrébb hozott üléspozíciója is zavarja, de amíg ezzel idén már nem tud mit kezdeni a csapat, addig a kezelhetőségét képes volt módosítani.

A leglátványosabb változtatás feltétlenül az oldaldobozok kialakítása, de az autó viselkedését mégis leginkább a vadonatúj első futómű határozza meg. Erről beszélt Aaron Shovlin, az istálló vezető pályamérnöke, aki azt emelte ki, hogy a futómű geometriájának megváltoztatásával az aerodinamikára gyakorolt hatásán is módosítottak, ettől pedig stabilabb lett az autó.

A lengőkarok új kialakítása miatt kellett megváltoztatni az oldaldobozt, azzal dolgozik együtt aerodinamikailag, de ennél is fontosabb, hogy a futómű nagyobb tartományban állítható, és ettől könnyebb kiegyensúlyozottabbá tenni a W14-est.

f1-mercedes-hamilton



„Ez valószínűleg nagyobb szabadságot adott nekünk, mert korábban mindig azzal küzdöttünk, hogy kellően jól forduljon az autó eleje a kanyar csúcspontján, amikor igazán kell, illetve azzal, hogy meglegyen a stabilitás a kanyarbejáratokon, amikor közben keményet fékeznek a pilóták” – mondta Shovlin.

„Ezt eddig sosem tudtuk megoldani, vagy túl ideges volt az autó hátulja a bejáratokon, vagy eltolta az elejét a csúcsponton. Szóval remélhetőleg ez most a helyes irányba terel minket. A lényeg viszont mindig az, hogy az aerodinamikai és a mechanikai megoldásaink hogyan működnek együtt, hogyan tudnák erősíteni egymást. Minden csapat ezzen dolgozik, ez a fontos” – tette hozzá a szakember.

Shovlin elmondta, hogy ez a futómű gyakorlatilag teljesen új, a hátsó felfüggesztés pedig a 2024-es autó egyik fő fejlesztési pontja lesz. Mint mondta, a futómű meglehetősen drága dolog, ezért a költségsapka alatt nagyon pontosan kell dolgozni, és tudni, hogy mikor mire érdemes költeni, főleg hogy az aerodinamikai tesztelést is korlátozzák. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: