DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
F1

A monacói záporban sem ingott meg Verstappen

A táv kétharmadánál érkező eső hozott izgalmakat az ellaposodó futamba. Alonsónak taktikai hiba ellenére is meglett a második hely, Ocon az Alpine-nal dobogón, Perez két kör hátrányban ért be a Monacói Nagydíjon.

Simán alakult a Monacói Nagydíj rajtja: Max Verstappen tartotta a vezető pozíciót, az első sorból induló Fernando Alonso, aki a kemény keveréken rajtolók közé tartozott, nem is rá figyelt, hanem a Charles Leclerc háromhelyes büntetése után harmadik rajtkockát öröklő Esteban Oconra, akinek Alpine-jára a közepes került a rajtrácson.

A következő kanyarokban azonban sorra következtek a kontaktok: összeért a negyedik helyen harcoló Carlos Sainz és Lewis Hamilton kereke, Alex Albon falnak szorította Lance Strollt a hajtűben, Nico Hülkenberg pedig Logan Sargeanttal ért össze – a kanadai defektet, a német pedig öt másodperces időbüntetést kapott. Az első kör végén Stroll-lal együtt a bokszba hajtott Hülkenberg, Guanyu Zhou és Sergio Perez is – ők hárman, beleértve az utolsó rajtkockából induló Red Bullt máris feltették a kemény keveréket, arra játszva, hogy hamar utolérik a mezőnyt.



Tíz kör elteltével kezdett szétszakadni a mezőny: a második Alonso 2,5 másodperc környékén tartotta Verstappent, Ocon azonban közel tíz másodpercre leszakadt. Az Alpine-t Sainz üldözte a Ferrarival, a harcias spanyol megcsípte Ocon jobb hátsó kerekét, amit az ő első szárnyának véglapja bánt. Sainz úgy döntött, nem áll ki szárnycserére, hogy ne veszítsen pályapozíciót: ezt igazolta, hogy a félig leszakadt, majd hamarosan lehulló elem nélkül is tartani tudta a francia tempóját. A ferraris büntetést nem, figyelmeztetést azonban kapott fekete-fehér zászló formájában.

Alonso ijesztett rá kicsit csapatára, mikor azt jelentette, lehetséges defektet észlel – az Aston Martin adatai szerint azonban rendben volt az abroncs. Ezzel párhuzamosan a kétszeres bajnok elkezdett leszakadni Verstappentől, a 20. körben hátránya nyolc másodperc feletti volt.

Miközben a holland vezette a versenyt, Perez több leggyorsabb köre ellenére beragadt a 17. helyre, Stroll mögé – még egy Red Bull-lal sem lehetett előzni a pályán. Ezért ment ritkaságszámba, hogy a 18. körben egy manővert történt: Kevin Magnussen vetődött be Sargeant mellé a Mirabeau-ban, aztán a dánt követően mindenki előzni kezdte az amerikait, akinek elfogytak közepes abroncsai.

Az időjárás is tényező volt a futam során, a 30. körhöz közeledve a csapatok elkezdtek az eső fenyegetésével foglalkozni – a McLaren és a Ferrari 35-40 percen belül, míg a Red Bull a verseny végére várta a csapadékot. A 30. körben Verstappen már a mezőny végének lekörözésénél tartott: a hétvégi erőviszonyokról beszédes kép volt, mikor utolérte a szezon egyetlen másik futamgyőztesét, a csapattárs Perezt.

A féltávhoz közeledve a mezőny első részéből az ötödik Hamilton kezdte a kiállások sorát – erre reagált Ocon és Sainz is, az Alpine lassú cserét hozott össze, de ennek ellenére is tartotta a pozíciót. Az élen Verstappen és Alonso azonban továbbra sem állt ki (miközben hátul Perez másodszorra is, visszaesve az utolsó előtti helyre) – a 78 körös futam felénél még csak nyolcan voltak túl a kötelező kiálláson, a többség inkább várt, megérkezik-e az eső, így megspórolhatják a száraz kerékcserét.

A futólag harmadik-negyedik Leclerc és Gasly is feladta a várakozást, és teljesítették saját kiállásukat: Verstappen és Alonso mögött így már Russell állt, ők hárman kiállás nélkül voltak az 50 körhöz közelítő abroncsokon, míg a kereket már cserélő Ocon a negyedik pozícióban következett.

Az 51. körben többen esőcseppeket jelentettek, a következő körökben pedig egyre egyértelműbben vizes volt a pálya egy része, a köridők súlyos másodperceket lassultak, a hajtűben és a sikánban volt a legrosszabb helyzet, utóbbit többen levágták: de még mindig nem állt ki senki esőabroncsért, mivel az aszfaltcsík többi területe száraz maradt.

Az 54. körben végén Alonso, Ocon és Hamilton is bokszba jött: a spanyol kockáztatott, első kiállásánál közepest kapott, míg a többiek feltették az inter abroncsot. A hajtű környékén nagyon rossz volt a helyzet, mindenki lábujjhegyen haladt, Sainz kicsúszott és éppen Leclerc mögé esett vissza, így további időt veszített, mikor a két Ferrari egyszerre ment bokszba az esőgumikért.

Három kör múlva a teljes mezőny inter abroncson volt – kivéve Kevin Magnussent, akit kint tartott a Haas és csetlett-botlott a már teljes hosszában vizes pályán –, az élen Verstappennel. Alonso két egymást követő kiállása ellenére is tartotta a második helyett, de a felesleges első csere révén 20 másodperc hátrányban volt az éllovashoz képest. Ocon visszakerült a harmadik helyre, Hamilton és a slick cserét megspóroló, így ötödik helyre előrelépő Russell előtt. Sainz csupán nyolcadik volt, négy pozíciót bukott rövid idő alatt.

Öt másodperces időbüntetést kapott Russell, aki bukótérbe szaladt és veszélyesen tért vissza – annyira veszélyesen, hogy Perez bele is szaladt. A mexikói duplán szerencsés volt, megúszta autósérülés nélkül ezt az incidenst, majd megcsúszását és a korlátokkal való találkozását az uszodánál. Nem ment Magnussennek sem, aki teljes esőgumit kapott, de ezzel is kicsúszott, valamint Strollnak, aki az interrel falazott és elvesztette első szárnyát. A kanadai nemsokára fel is adta a versenyt, annak első kiesőjeként a 63. körben. Hülkenberg is kapott egy büntetést, tíz másodpercest – mivel a futam elejit nem megfelelően töltötte le.

Az eső megérkezése után tíz körrel csökkenni kezdett az intenzitás, az ég kitisztult, aztán megjelentek a száraz ívek, de a hátralevő idő ekkor már túl kevés volt, hogy megérje a köztes abroncsokról visszaváltani.

A falat érintő, de ettől függetlenül versenyt végig kézben tartó Max Verstappen közel fél perc előnnyel szerezte meg szezonja negyedik futamgyőzelmét – és növelte előnyét 14-ről 39 pontra csapattársa, Perez ellen, aki a szombati kvalifikációs balesettel megpecsételt futamon a pontszerzésre is esélytelen volt, és végül öt bokszkiállással, két kör hátrányban ért célba.

A közepesre váltás a már vizes pályán nagy taktikai baki volt az Aston Martintól, de valószínűleg hamar feledésbe merül, hiszen Alonso ennek ellenére is megszerezte a második helyet, négy harmadik pozíció után legjobb 2023-as eredményét. Meg kellett küzdenie a harmadik helyért, de Ocon megszerezte a dobogót Alpine-nak 2021 óta először végzett az első háromban a csapat.

Az átalakított Mercedesé lett a negyedik-ötödik pozíció: Hamilton a leggyorsabb kört is bezsebelte, Russell pedig rajthelyéhez képest három helyet nyert, a Perez-balesetben megsérült autóval és büntetéssel lett ötödik. Leclerc rajthelyéhez képest nem tudott javítani egy helyet sem: mögötte végzett Gasly, aki a hajrában fekete-fehér zászlót kapott a pálya levágásáért, valamint a futam egyik legnagyobb vesztese, a dobogóért küzdő, de végül csak nyolcadik Sainz. Az utolsó két pontszerző hely a két McLarennek jutott.

A Monacói Nagydíj eredménye:

  Versenyző Csapat Idő/hátrány
1 Max Verstappen RED BULL RACING HONDA RBPT 1:48:51.980
2 Fernando Alonso ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES +27.921
3 Esteban Ocon ALPINE RENAULT +36.990
4 Lewis Hamilton MERCEDES +39.062
5 George Russell MERCEDES +56.284
6 Charles Leclerc FERRARI +61.890
7 Pierre Gasly ALPINE RENAULT +62.362
8 Carlos Sainz FERRARI +63.391
9 Lando Norris MCLAREN MERCEDES +1 kör
10 Oscar Piastri MCLAREN MERCEDES +1 kör
11 Valtteri Bottas ALFA ROMEO FERRARI +1 kör
12 Nyck De Vries ALPHATAURI HONDA RBPT +1 kör
13 Zhou Guanyu ALFA ROMEO FERRARI +1 kör
14 Alexander Albon WILLIAMS MERCEDES +1 kör
15 Yuki Tsunoda ALPHATAURI HONDA RBPT +2 kör
16 Sergio Perez RED BULL RACING HONDA RBPT +2 kör
17 Nico Hulkenberg HAAS FERRARI +2 kör
18 Logan Sargeant WILLIAMS MERCEDES +2 kör
19 Kevin Magnussen HAAS FERRARI DNF
NC Lance Stroll ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES DNF
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: