Szerdán hivatalos bejelentés történt arról, hogy LKY SUNZ néven ázsiai csapat adja be formális jelentkezését az FIA-nak a Formula-1-es csatlakozásról 2025-től vagy 2026-tól. Most pedig egy újabb érdeklődő bukkant fel, amely eddig nem szerepelt a közbeszédben – közös vonás, hogy egy újabb nem európai központú jelentkezőről van szó.
Az ausztrál üzletember, a technológia szektorban érdekelt David Dicker neve önmagában nem mond sokat az autósportban. A Formula-2-ben és alacsonyabb kategóriákban érdekelt Rodin Carlin annál inkább. Dicker 2016-ban szenvedélyből alapította meg az új-zélandi székhelyű Rodins Carst, amely különleges versenyautókat gyárt. A milliárdos idén bevásárolta magát a Carlin istállóba. Az alakulat a formulaautózás különböző szintjein érdekelt, még az új női sorozatban, az F1 Academyben is érintett – a 2023-as szezontól Rodin Carlin néven.
Dicker a Motor Sport Magazine-nak adott interjúban árulta el, mi következő ambiciózus célja: csapatot indítani a Formula-1-ben. Az istálló ígérete szerint két különlegességgel rendelkezne: nem Európában lenne a székhelye és a versenyzői ülést egy női pilóta kapná.
„A teljes autót itt fogjuk gyártani és garantáljuk, hogy az egyik ülést női versenyző kapja. Mi lennénk az egyetlen csapat, amelynek teljes juniorprogramja van, lefedve az F4-től az F2-ig vezető utat. Sokak érdeklődését felkeltené egy csapat, amelynek székhelye Új-Zélandon van. Sokat tenne a Formula-1-ért” – jelentette ki a lapnak Dicker.
A székhely Mount Lyfordban lenne – itt található a Rodin Cars gyára, ahol jelenleg az FZED együléses, valamint az FZERO hiperautó készül, saját V10-es motorral. Dicker ambiciózus célja nem csupán karosszériát, de saját motort is gyártani.
500 millió dollár áll rendelkezésre
„Hónapok óta gondolkodok rajta, vacillálok, hogy benyújtsam-e a jelentkezést vagy nem” – mondta el az interjúban Dicker, amiből érezhető, hogy a terv nem sziklaszilárd. A jelentkezési határidőt az FIA április végéről május 15-ig hosszabbította meg, azaz már csak másfél hét maradt vissza, az elbírálás határideje pedig június 30., ekkor dől el, egyáltalán érkezik új csapat az F1-be, és ha igen, melyikük.
A csapattulajdonos tisztában van a Formula-1 realitásaival, úgy fogalmazott, „nem tudom elképzelni, hogy sikeresek legyünk.” Mindazonáltal 500 millió dolláros tőke áll rendelkezésre a csapat elindításához (a Dickers Data csak tavaly 1,6 milliárd dollár profitot termelt), Új-Zélandon pedig megvan a gyár, saját motort gyártanának és földrajzi értelemben kiterjesztenék a Formula-1-et: Dicker szerint ezért lehet vonzó az ajánlatuk – plusz a női versenyző miatt.
Jamie Chadwick mint a Rodin Carlin F1-es versenyzője
Az említett női pilótára van egy egyértelmű jelölt: Jamie Chadwick, aki a W Series háromszoros bajnokaként nem csupán a jelenlegi legeredményesebb női formulaautós, de a kapcsolata is megvan Dickerrel – még 2020-ban számoltunk be róla, hogy az üzletember és a Rodin Cars szponzorálni kezdte a brit hölgyet.
Dicker elmondása szerint örömmel ültetné az autóba Chadwicket. Ennek – és általában a női pilótára vonatkozó tervnek – az útjában egyetlen makacs akadály áll: a szuperlicenszpontok. Chadwicknek W Seriesben elért sikerei ellenére sincs elég egysége. Persze neki vagy bármelyik női pilótának nem most, hanem a csapat beszállásakor, azaz legkorábban 2025-ben kell elegendő licenszponttal rendelkeznie – de azért érezhető, hogy a jól hangzó ígéret ingatag lábakon áll.