DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

A Red Bull szerint túl nagy szavuk van a kis F1-es csapatoknak

Christian Horner szerint ez egy olyan dolog, amin változtatni kell, de a költségvetési sapkával kapcsolatban is lennének ötletei, felvetései.

A RacingNews365.comnak adott exkluzív interjújában többek között arról beszélt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, hogy bizonyos szempontból túlságosan demokratikus lett mára az F1. A Liberty Media törekvései mentén a költségvetési sapkát is a kisebb istállókhoz igazították, és a különböző döntésekkel kapcsolatos szavazati jogok rendszere is átalakult: amíg Bernie Ecclestone idején a nagy csapatoknak, gyártóknak sokkal nagyobb szava volt, addig az elmúlt időszakban kisimultak ezek az erőviszonyok.

„A kiscsapatoknak túl nagy hangjuk van az olyan jelentős szabályok megalkotásában, ami a nagycsapatokat érinti, de őket egyszerűen nem. Különösen igaz ez a költségvetési sapkára, amit szerintem az FIA-nak és a promóternek igazán meg kellene vizsgálnia” – mondta Horner erről a témáról.

f1-redbull-horner_1



A Red Bullnak meggyűlt a baja a költségsapkával, hiszen egyedüliként lépte túl az istálló a határt 2021-ben, amiért büntetést is kapott, így a csapatfőnök ezzel kapcsolatban is felvetett egy-két problémát:

„Például a technológiai partnerek mindig nagyon fontosak voltak az F1-ben, de ha mondjuk egy számítógépes cég szponzorként csatlakozna, majd adni akar például egy új laptopot, akkor most már nehezebb a helyzet. Nincs igazából szükség a laptopra, de a szponzor meg akarja mutatni a termékét, viszont ha ez a termék már a költségsapka alá esik, akkor vissza kell utasítani ezt a szponzori ajánlatot. Szerintem itt fejlődhetünk, hogy ne tántorítsuk el a technológiai partnereket az F1-től” – magyarázta véleményét Horner.

„Nagyon összetett szabályrendszer ez, ami biztosan fejlődni fog, de én azt akarom látni, hogy megszűnik a jelenlegi nagy nyomás. A költségekért a technikai és sportszabályzatok a felelősek, ha azoakt átalakítanánk úgy, hogy olcsóbbá tegyük az egészet, akkor kevésbé lenne nyomás alatt a sapka. Több szabványosított alkatrész kellene, például szerintem a 2026-ra elfogadott motorok még mindig drágák. Benne van a sapkában, de nem felel meg az alapelvnek, hogy csökkentsük a költségeket.”

„Most 800 ember kell a két autóhoz, ami felveti a kérdést, hogy miért, és én itt visszatérnék a szabályokhoz, mert azok ezt kényszerítik ki. Ezért mondom, hogy a technikai és sportszabályoknál kell megnézni, hogy mi emeli a költségeket, hiszen a sapka lényege éppen a költségek megfékezése.

 

Emelni kellene az F1-es költségkeretet

Horner szerint mindezek ellenére jelenleg emelni kellene a meghatározott költségvetési korlátokon, mert egyre nehezebb beleférni, méghozzá az infláció miatt.

„Ez most Nagy-Britanniában tíz százalék körüli, ami egy az egyben hatással van a csapat működésére is, és hátrányba hozza az alkalmazottakat, főleg a régebb óta itt dolgozókat. Kell a költségsapka, de figyelembe kell venni a megemelkedett költségeket, az élet drágulását. Illetve az egyre több futam, több sprint miatt egyre több tartalékalkatrésszel kell készülni, és még sorolhatnám. Szerintem ezeket 2024-től át kell gondolni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: