DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 29. péntek
F1

Külön engedéllyel érkezhet meg az F1-be Colton Herta

Egy forgatókönyv szerint az sem elképzelhetetlen, hogy már idén F1-es versenyhétvégén álljon rajthoz az IndyCar-pilóta, de mindenképpen szüksége lesz az FIA sajátos szabályértelmezésére.

Mozgásba lendült az átigazolási piac és ha Oscar Piastrival kapcsolatban végül az a döntés születik, hogy a McLaren versenyzője lesz, akkor dőlhet a többi dominó. Az Alpine állítólag megkereste Pierre Gaslyt és a Red Bullt, a francia szívesen igazolna Enstone-ba és az ajánlat alapján a Red Bull is hajlik rá, hogy elengedje, így viszont felszabadulhat egy ülés az AlphaTaurinál.

Dr. Helmut Markóék a hírek szerint megpróbálnák az F1-be hozni az amerikai Colton Hertát az IndyCarból, akit extra tehetségként tartanak számon, de a stabil eredményeket egyelőre nem szállítja a tengerentúlon sem. A problémát pedig éppen ez okozza: nincs meg az F1-es szuperlicenszhez szükséges pontmennyisége. Az IndyCar-eredményei alapján jelenleg 32 ponttal rendelkezik az előírt 40 helyett, így pedig az FIA szabályai szerint nem lehet F1-es pilóta.

Sajtóértesülések szerint azonban a szövetség keresi annak lehetőségét, hogy hogyan hidalhatná át a saját szabályát. Herta tehetsége vitathatatlan, üzletileg főnyeremény lenne egy amerikai versenyző a jövőre a kontinensen még nagyobb szerepet vállaló száguldó cirkusz számára, de a szabály az szabály. Illetve abban a szabályban van egy kitétel, mely szerint az FIA külön engedélyt adhat annak, aki a 30 pontot elérte, de tőle független körülmények miatt nem volt esélye begyűjteni a 40-et.

-00122014_005



A gond az, hogy ez nyilván nem teljesül, hiszen abszolút megvolt az esélye, jobban kellett volna szerepelni az idei bajnokságban. Ha Herta megkapja a külön engedélyt, akkor azok a csapatok, amelyek évekig fizetik és versenyeztetik fiatal pilótáikat az F2-ban és az F3-ban azért, hogy megszerezzék a szükséges pontmennyiséget, joggal támadhatják az FIA-t a részrehajlás miatt. Megoldásokon lehet gondolkodni, az esetleges első szabadedzéses szereplések pluszpontokat jelenthetnek (de nem eleget a 40 eléréséhez), de az is elképzelhető, hogy már most igényel egy szuperlicenszet, amire lehet esélye: így egy korábbi évet is bele kell számítani az értékelésébe, amikor megnyerte az IndyLights szériát, amiért 12 pluszpont járna. Csak éppen abban az évben nem volt elég résztvevő, így nem teljesültek az FIA kritériumai - viszont itt megint dönthet úgy a szövetség, hogy kicsit átértékeli a helyzetet és mégis engedi, hogy beszámíthassák ezeket az egységeket.

Ez utóbbi forgatókönyvhöz (tehát az idei szuperlicenszhez) viszont az kell, hogy Herta már idén be is üljön egy F1-es autóba és nemcsak szabadedzésen, hanem tényleges versenyhétvégén debütáljön valamikor a szezon végén, amihez vagy Gaslyt, vagy Yuki Tsunodát ki kell ültetni egy hétvégére az érvényes szerződés ellenére. 

Persze a dolog onnan indul, hogy vajon mehet-e Piastri a McLarenhez, ha igen, akkor mehet-e Gasly az Alpine-hoz és ha igen, akkor következik az, hogy hogyan is lehet elérni azt, hogy Herta az F1-be igazoljon. 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: