DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

A Honda maradna az F1-ben, de mi lesz a Porschével?

Gőzerővel dolgozik a Honda azon, hogy a márka a Red Bull-együttműködés 2025 végi lejárta után is az F1-ben maradjon. A Formula.hu a belgiumi paddockban tájékozódott.

Hosszú évek és évtizedek várakozása után Belgiumban hivatalossá vált, hogy a Volkswagen-konszern az Audi révén beszáll az F1-be, ám a négykarikás márka 2026-os érkezésének árnyékában is akadtak érdekes történések a legendás Spa-Francorchamps paddockjában. Az egyik fontos vonulat a Hondával kapcsolatos, ismét feltűnt ugyanis a helyszínen Koji Watanabe, a Red Bull és az AlphaTauri által használt erőforrásokat tervező és gyártó japán konszern versenyzésért felelős szárnyát, a Honda Racing Corporationt irányító vezérigazgató.

Watanabe ritkán látogat az F1-es futamok helyszíneire, de néhány alkalommal a nyári szünet előtt is felbukkant. Mivel augusztusban bejelentették, hogy a Honda és a Red Bull jelenlegi együttműködése 2025 végéig biztosan marad, úgy tűnt, hogy a szakember teljesítette a küldetést, azonban a nyári szünetet követő újbóli felbukkanása olaj volt a tűzre. Pláne annak fényében, hogy a hétvége folyamán a Red Bull motorhome-jának zegzugaiban meghúzódva hosszas beszélgetéseket folytatott Helmut Markóval, Christian Hornerrel és Franz Tosttal is. A pletyka – amely szerint a Honda a kivonulása ellenére is gyári jelenlétet szeretne az F1-ben – a tavalyi évad vége óta él, a belgiumi hétvége pedig csak felerősítette azt.

Ismeretes, hogy a Honda 2020-ban jelentette be, hogy az anyacég karbonsemlegességi törekvései miatt ejtik az F1-es programot, azóta viszont sok minden történt. A gyártó világbajnoki címhez segítette Max Verstappent, Toshihiro Mibe személyében új, a versenyzést támogató elnök-vezérigazgató áll a vállalat élén, ráadásul a Red Bull-lal fennálló speciális technológiai kapcsolat révén nem is szakadtak el az F1-től. Mivel a 2026-ban bevezetésre kerülő, a közelmúltban elfogadott új motorszabályzatnak köszönhetően a jelenlegi formula számos eleme átvihető lesz a következő ciklusra, a Honda számára kézenfekvő lenne a folytatás mellett dönteni. Mostanáig csak sejtelmes utalások érkeztek arra vonatkozóan, hogy lehet szó folytatásról, azonban az olyan vezetők, mint Watanabe fel-felbukkanása arra utal, hogy a japánoknál nagyon is komolyan gondolják a folytatást.

1661845565601



A leginkább logikus lépés az lenne, ha a Red Bull szövetségeseként maradnának harcban, hogy a szokásos ellenfelek, a Mercedes, a Ferrari és a Renault mellett – akkortól már – az Audival is megküzdjenek, ám az utóbbi időben épp attól volt hangos a sajtó, hogy ez egy másik VW-érdekeltség, a Porsche érkezése miatt nem valósulhat meg. Csakhogy bár a közelmúltban hétről hétre arról lehetett hallani, hogy a márka bejelentése a küszöbön áll, mert a projektjük előkészítése jóval előrehaladottabb állapotban van, mint az Audié, ez mostanáig nem történt meg. Sőt, Spában már úgy hírlett, hogy az egész befuccsolhat: bár a Porsche levédette a „F1NALLY” kifejezést, az együttműködés részleteinek tisztázása során – állítólag – komplikációk merültek fel. A formula.hu forrásai szerint míg az energiaitalos anyacég üdvözölné, hogy az autógyártó 50 százalékos tulajdonrészt vásároljon az F1-es tevékenységben, addig a versenycsapat vezetőségét inkább riasztja az a tény, hogy a fele-fele tulajdonjog révén a németeknek komoly, akár meghatározó befolyása lenne az alakulatoknál, ezért folytatni kívánják az egyeztetéseket. A határidő biztosan szorít, a sportágba igyekvő gyártóknak ugyanis október 15-ig kell regisztrálniuk részvételi szándékukat az FIA-nál, így a Porsche – ha sokáig húzódik az ügy - elméletileg le is maradhat erről. 

Nem lehet kizárni annak lehetőségét, hogy a Red Bull istálló vezetői eszközként használják a Hondát a Porschével folytatott egyeztetések során, erősítve ezzel saját hídfőállásaikat, ugyanakkor a Formula.hu informátorai szerint azt sem lehet elvetni, hogy valóban nyitottak a folytatásra. „2026-ra még semmi nincs eldöntve. Megalapítottuk a Red Bull Powertrainst, több mint háromszáz munkavállalót szerződtettünk, így ezt az utat járjuk” – felelte sejtelmesen Christian Horner csapatfőnök a motorhelyzetet és a Honda-kapcsolat esetleges folytatását firtató kérdésre vasárnap Spában, egy sajtóértekezleten, amelyen részt vett a formula.hu is.

Horner a Honda-pletyka cáfolata helyett igyekezett minél inkább a Red Bull motorfejlesztésért felelős részlegére terelni a figyelmet: „Dolgozunk a Red Bull Powertrains működtetésén, a nyári szünet előtt beindítottuk az első saját motorunkat. 2026 még odébb van, rengeteg idő áll a rendelkezésünkre és azt kell tennünk, ami stratégiailag a leginkább megfelelő a csapat, a vállalat, valamint a tulajdonosok számára. Ennek fényében folytatunk konstruktív egyeztetéseket a Porschével.”

Biztosra vehető, hogy a Hondánál minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy folytatódhasson a Red Bull-szövetség, azonban a gyártó előtt akkor sem feltétlenül zárul be az F1 kapuja, ha az energiaitalosok elkötelezik magukat a Porsche mellett. A paddockbeli pletykák szerint nem elképzelhetetlen, hogy a japánok ajánlatot tesznek az AlphaTauri felvásárlására, de – elméletileg – szóba jöhet az is, hogy mással kezdenek közös projektbe. Az Audi érkezése átrendezheti a motorszállítói viszonyokat a mezőnyben, ám ennek ellenére sem elképzelhetetlen, hogy valamelyik csapatnál mutatkozhat érdeklődés a japánok gyári támogatású motorcsomagjára.

 

 

 

 

 

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: