Charles Leclerc kezdte a legjobb előjelekkel a Spanyol Nagydíj időmérőjét, hiszen a vb-éllovas mind a három szabadedzést az élen zárta és úgy tűnt, hogy egy körön ő lehet a leggyorsabb ezen a hétvégén – igaz, két órával a kvalifikáció előtt, a harmadik gyakorlás végén Max Verstappen néhány századra közelítette őt meg.
A Q1 első perceiben aztán rögtön ízelítőt kaptunk abból, hogy mi vár ránk: Leclerc kezdett a legjobban, de csak 31 ezreddel előzte meg Carlos Sainzot, Verstappen kapott bő két tizedet és tőle alig kapott ki a két Mercedes, George Russell és Lewis Hamilton, akik mindketten megelőzték Sergio Perezt. Az élmezőnynek nem is kellett több kört mennie ebben a szekcióban, Kevin Magnussen viszont másodjára odapirított és befért a két Mercedes közé az ötödik helyre, Valtteri Bottas pedig megelőzte Perezt és Guanyu Zhou, valamint Mick Schumacher végén mindkét Alfa, illetve mindkét Haas ott volt a top tízben.
Komoly meglepetésre befürdött viszont az Alpine: Esteban Ocon épphogy továbbevickélt, Fernando Alonso pedig már itt, a Q1-ben búcsúzott – a két Williams zárta a sort és mindkét Aston Martin is kiesett, átépítés ide vagy oda, egyelőre nem állt össze az autó. Sebastian Vettel el sem akarta hinni, hogy kiestek, teljes hitetlenkedéssel fogadta, hogy nem jött össze a Q2, a Lance Strollhoz képest összehozott félmásodperces előnye sem ért semmit.
A Q2 első lövései viszont felborítottak mindent: a két Mercedes elképesztő tempót diktált, lila szektorokat dobált Russell és Hamilton is, majd a hétszeres világbajnok elkövetett egy hibát, de így is második lett – méghozzá csapattársa mögött! Russell 1:19,4-es körére Leclerc 1:19,9-et, Verstappen 1:20,1-et, Sainz pedig csak 1:20,3-at tudott válaszként, a nagyokat Perez, a Verstappen–Sainz párost pedig még Bottas is megelőzte. A szekció végén aztán Sainz és Verstappen szokatlan módon ellőtt még egy gumit és bejött az első két helyre, megelőzték a két Mercedest, így kicsit visszaállították a megszokott sorrendet – Sainz csak századokat adott Russellnek, Verstappen viszont bő két tizedet.
A kiesőzónát itt a két AlphaTauri, Ocon, Zhou és Norris alkotta úgy, hogy utóbbi ugyan feljött hetediknek, de elvették a körét, így ment tovább a Q3-ba Mick Schumacher – életében először. A Haas egyébként is veszélyesnek tűnt: Magnussen az ötödik helyre, Perez és Leclerc elé hozta be…
A Q3-ban így a két Ferrari, a két Red Bull, a két Mercedes, a két Haas, Bottas és Ricciardo gurulhatott pályára és jött is az izgalom: Leclerc megforgott az első körében, elrontotta, így neki egyetlen lövése maradt arra, hogy pole-ra váltsa az addigi jó tempóját. Verstappen viszont brutális idővel, 1:19,0-val nyitott, Sainz 3,5 tizedet kapott, Perez több mint négyet, a két Mercedes pedig a negyedik-ötödik helyet hozta Russell–Hamilton sorrendben – Bottas hátránya világos volt már a többiekhez képest, Ricciardo nagyon messze járt, a két Haas pedig csak biztonsági kört teljesített.
Innen jöhettek az utolsó vágták, ahol Leclerc egészen döbbenetes produkciót tett le az asztalra: brutális szektoridőket összerakva, egyetlen lövésből megoldotta és 1:18,750-nel több mint három tizedet osztott ki Verstappen elsőre elképesztőnek tűnő körének. A monacói ezzel negyedszer szerezte meg idén a pole-t, de tegyük hozzá, hogy a holland másodjára már nem tudott próbálkozni: technikai problémát jelentett, a csapat pedig be is hívta a boxba.
Sainz négytizedes hátránnyal lett harmadik, Russell pedig az utolsó pillanatban javítva behozta az egyik Mercedest a második sorba, megelőzte Perezt – Hamilton lett a hatodik, Bottas a hetedik, majd jött Magnussen, Ricciardo és Schumacher.
Az időmérő végeredménye: