A Formula-1 egy olyan sportág, amelyre csak a multik tekinthetnek befektetésként a reklámok és szponzoráció tekintetében, hiszen a legalacsonyabb összegek, amelyekkel támogatják a cégek e sportot, bizony dollármilliókat jelent a gyakorlatban.
Ebben a cikkünkben összeszedtük azokat a fontos információkat, amelyek elolvasása után már sokkal egyértelműbb lesz az, hogy pontosan milyen bevételi forrásokat használ fel a Forma 1 ahhoz, hogy a csapatok sikeresen tudjanak szerepelni a megmérettetéseken.
Kiderült: így keresnek pénzt a Formula-1-es csapatok
A Formula-1-es csapatok elsődleges bevételi forrásai:
- Formula-1-es műsorszórási díjak
- Tévés reklám jogok
- Reklámok
- Szponzorok
- Versenyek promóciós díjai
- Verseny megrendezési díjai
- Céges reklám ajándéktárgyak eladásai
Formula-1-es csapatok további bevételei:
- Minden csapat, amely az elmúlt két szezonban besorolásra került, 35 millió dollárt kap.
- A csapatok az előző évi pozíciójuk alapján kapják meg az anyagi támogatásokat:
- Például a Mercedes 61 millió dollárt kapott 2020-ban, mert első helyezett volt a 2019-es szezonban.
- A Ferrari pedig 41 millió dollárt kapott 2020-ban, mert harmadik helyen szerepelt az azt megelőző évben.
- Azok a csapatok, amelyek szerepelnek a “Régóta meglévő csapat” divízióban, 68 millió dollár bónuszt kapnak. 2020-ban ezt a jutalmat csak a Ferrari csapata nyerte el.
- A csapatok az úgynevezett “Konstruktőri bajnoki bónuszra” is pályázhatnak, amely 2020-ban a Ferrari, a McLaren, a Mercedes és a Red Bull esetében összesen 143 millió dollárt jelentett.
- Természetesen további bónuszok is vannak. Ilyenek például az alábbiak:
- 10 millió dolláros örökségi díj, amelyet 2020-ban a Williams kapott.
- 36 millió dolláros bónusz járt a Red Bull csapatnak azért, mert elsőként írta alá a Concorde Egyezményt.
Hogyan keres pénzt maga a Formula-1?
- A televíziós jogok értékesítéséből 587 millió dollár került a cég zsebébe, mely a legnagyobb bevételi forrásnak számít.
- Fontos itt kiemelni, hogy a legtöbb sportággal vagy versennyel ellentétben a Formula-1 kezeli az összes helyszínen a TV logisztikát. Tehát több száz tévéhálózat számára biztosítja a vállalat a “globális hírcsatorna” szerepét, amelyért mindegyik tévécsatorna borsos árat fizet.
- Ezek a csatornák aztán hozzáadják a saját kommentátorjaikat, illetve a csatorna grafikai megjelenését is ők maguk biztosítják.
- A második jelentős bevételi forrást az úgynevezett “Verseny-szankcionáló díjak” teszik ki.
- Minden Formula-1-es helyszínnek hatalmas árat kell fizetnie ahhoz - kb. 31 millió dollár / helyszín -, hogy felkerüljön a Formula-1-es naptárba.
- A harmadik fontos bevételi forrás pedig a jegyértékesítésből és a fizetett partneri megállapodásokból érkezik.
A Formula-1 a kezdeti időszakban csak kézfogásos megállapodások segítségével tartotta fenn magát, mely napjainkra már kész pénzügyi labirintussá fejlődött fel, amelyet jól mutat a jelenlegi bevételi források szokszínűsége.