Öt verseny alatt a Mercedes már elveszítette 2020-as veretlenségét, hiszen az elmúlt hétvégén Max Verstappen legyűrte az Ezüst Nyilakat, az időmérő edzéseken azonban mindezidáig nem sikerült legyőzni, de még megszorongatni sem a címvédőket. Úgy fest, a Mercedes domináns éveinek legnagyobb kvalifikációs előnyére tett szert idén, hiszen az első öt hétvége átlaga alapján közel egy másodperces előnnyel nyerte az időmérőt Lewis Hamilton vagy Valtteri Bottas a leggyorsabb nem Mercedesben ülő riválishoz képest.
Pár éve közismert, hogy időmérőn, ahol egy gyorskörre kell koncentrálni, egyes csapatok képesek nagyobb erőket felszabadítani a hajtásláncból, mint a versenyen. 2018-ban ennek kapcsán nyilatkozva Hamilton honosította meg az F1-es köztudatban a „partimód” kifejezést, azóta pedig a Mercedes nem is titkolja, hogy a kvalifikációkon extra teljesítményt tud biztosítani versenyzői számára. Tavaly már a Ferrarinak is volt ilyen eszköze, és vélhetően már minden gyártónak rendelkezésére áll egy erősebb, időmérős motorbeállítás, noha kétségtelenül a Mercedesé a leghatékonyabb.
Talán ennek, és a csapat elmúlt hetekben látott nyomasztó kvalifikációs fölényének köszönhető, hogy az FIA főtitkára, Peter Bayer most egy olyan levelet küldött el a csapatoknak, amelyben arról ad tájékoztatást, hogy az augusztus végi Belga Nagydíj előtt az FIA új technikai iránymutatást ad ki a különféle motormódozatok használatáról, amely mindenkit kötelezni fog arra, hogy az időmérő és a verseny egészén ugyanabban a módban működtesse a motorját (ennek nemcsak a kvalifikációs erőnövelésre lehet hatása, hanem a futamok „spórolós” időszakaira is, hiszen a pilótákat többször is a motorbeállítások változtatására kérik a mérnökök).
A levél az Autosport beszámolója szerint két már meglévő szabályt idéz, amelyeket az új technikai direktíva életbe lépésétől kezdve már megsért majd az, aki továbbra is változtat a motormódozaton az időmérő kezdete és a verseny vége között. Egyikük a Sportszabályzat sokat idézett 27.1-es cikkelye, amely azt mondja ki, hogy a versenyzőnek az autót mindig „egyedül és segítség nélkül” kell vezetnie. Eszerint az új előírás szerint a motormódozat megváltoztatása már kívülről igénybe vett segítségnek fog számítani.
Mindez egyelőre még nem végleges, a hétvégi Spanyol Nagydíjra pedig minden marad az eddigiek szerint, s az FIA az azt követő hetekre ígéri a pontosítást, amely megcsappanthatja a Mercedes fölényét.
A Mercedes időmérős előnye 2020-ban:
Verseny | Pole-pozíciós | Legjobb nem-Mercedes | Különbség (s) |
Osztrák Nagydíj | Valtteri Bottas | Max Verstappen | 0,538 |
Stájer Nagydíj | Lewis Hamilton | Max Verstappen | 1,216 |
Magyar Nagydíj | Lewis Hamilton | Lance Stroll | 0,930 |
Brit Nagydíj | Lewis Hamilton | Max Verstappen | 1,022 |
70. Évfordulós Nagydíj | Valtteri Bottas | Nico Hülkenberg | 0,928 |