DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 2. szombat
F1

Jaj a Mercedesnek, Spától betiltják a „partimódot”

Új technikai irányelvet készül megfogalmazni az FIA a Belga Nagydíj előtt, amit nehéz máshogyan értelmezni, mint hogy a Mercedes nyomasztó időmérős fölényét fognák vissza vele.

Öt verseny alatt a Mercedes már elveszítette 2020-as veretlenségét, hiszen az elmúlt hétvégén Max Verstappen legyűrte az Ezüst Nyilakat, az időmérő edzéseken azonban mindezidáig nem sikerült legyőzni, de még megszorongatni sem a címvédőket. Úgy fest, a Mercedes domináns éveinek legnagyobb kvalifikációs előnyére tett szert idén, hiszen az első öt hétvége átlaga alapján közel egy másodperces előnnyel nyerte az időmérőt Lewis Hamilton vagy Valtteri Bottas a leggyorsabb nem Mercedesben ülő riválishoz képest.

mercedes



Pár éve közismert, hogy időmérőn, ahol egy gyorskörre kell koncentrálni, egyes csapatok képesek nagyobb erőket felszabadítani a hajtásláncból, mint a versenyen. 2018-ban ennek kapcsán nyilatkozva Hamilton honosította meg az F1-es köztudatban a „partimód” kifejezést, azóta pedig a Mercedes nem is titkolja, hogy a kvalifikációkon extra teljesítményt tud biztosítani versenyzői számára. Tavaly már a Ferrarinak is volt ilyen eszköze, és vélhetően már minden gyártónak rendelkezésére áll egy erősebb, időmérős motorbeállítás, noha kétségtelenül a Mercedesé a leghatékonyabb.

Talán ennek, és a csapat elmúlt hetekben látott nyomasztó kvalifikációs fölényének köszönhető, hogy az FIA főtitkára, Peter Bayer most egy olyan levelet küldött el a csapatoknak, amelyben arról ad tájékoztatást, hogy az augusztus végi Belga Nagydíj előtt az FIA új technikai iránymutatást ad ki a különféle motormódozatok használatáról, amely mindenkit kötelezni fog arra, hogy az időmérő és a verseny egészén ugyanabban a módban működtesse a motorját (ennek nemcsak a kvalifikációs erőnövelésre lehet hatása, hanem a futamok „spórolós” időszakaira is, hiszen a pilótákat többször is a motorbeállítások változtatására kérik a mérnökök).

A levél az Autosport beszámolója szerint két már meglévő szabályt idéz, amelyeket az új technikai direktíva életbe lépésétől kezdve már megsért majd az, aki továbbra is változtat a motormódozaton az időmérő kezdete és a verseny vége között. Egyikük a Sportszabályzat sokat idézett 27.1-es cikkelye, amely azt mondja ki, hogy a versenyzőnek az autót mindig „egyedül és segítség nélkül” kell vezetnie. Eszerint az új előírás szerint a motormódozat megváltoztatása már kívülről igénybe vett segítségnek fog számítani.

Mindez egyelőre még nem végleges, a hétvégi Spanyol Nagydíjra pedig minden marad az eddigiek szerint, s az FIA az azt követő hetekre ígéri a pontosítást, amely megcsappanthatja a Mercedes fölényét. 

 

A Mercedes időmérős előnye 2020-ban:

Verseny Pole-pozíciós Legjobb nem-Mercedes Különbség (s)
Osztrák Nagydíj Valtteri Bottas Max Verstappen 0,538
Stájer Nagydíj Lewis Hamilton Max Verstappen 1,216
Magyar Nagydíj Lewis Hamilton Lance Stroll 0,930
Brit Nagydíj Lewis Hamilton Max Verstappen 1,022
70. Évfordulós Nagydíj Valtteri Bottas Nico Hülkenberg 0,928
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: