Fokozódik a nyomás Mattia Binottón, a Ferrari csapatfőnökén: az olasz sajtó a szakvezető közelgő leváltásáról cikkez, a formula.hu pedig a 35. Magyar Nagydíj pénteki sajtóértekezletén nekiszegezte a kérdést, hogy erre számított-e, amikor kinevezték a Scuderia élére. Azt is eláruljuk, hogy miért épp ezzel találtuk meg a svájci-olasz szakembert…
Meg vannak számlálva Mattia Binotto napjai a Ferrari csapatfőnöki székében – kürtölte világgá az olasz sajtó a vörösök számára katasztrofálisan sikerült, mindössze az első kanyarig tartó Stájer Nagydíj másnapján, amikor a bátrabbak azt jósolták, hogy a szakvezető talpára már a hungaroringi futam után útilaput köthetnek. Nem tudhatjuk, hogy ez valóban így lesz-e, az mindenesetre biztos, hogy ami a Ferrarinál jelenleg zajlik, azt túlzás nélkül lehet a csapat jelenkori történetének mélypontjaként aposztrofálni.
„Mi a jövő Ferrariját építjük!” A csapatfőnök és a márka elöljárói az elmúlt időszakban ezzel takaróztak, amikor éppen félresiklott valami. Ilyen pedig volt példa bőven, a teljes 2019-es évadot ide sorolhatjuk, amelynek előszezonjában villogtak a vörös autók, a szezon elindultával viszont kiderült, hogy esélyük sincs a sikerre. Mindezt nyakon öntötték számos kisebb, de totálisan érhetetlen lépéssel: például a tavalyi montreali balhét követő bugyuta lépéssel, amelynek során Karun Chandok tévés performanszát „új bizonyítékként” tálalták az FIA-nak, de számos alkalommal felsültek rossz stratégiai és egyéb húzásokkal a futamokon, míg a tetőpont az volt, amikor az évad vége felé lefülelték a nagy múltú alakulat trükközését az üzemanyag-átfolyásmérővel. Miután ez megtörtént, drasztikusan romlott a versenyképesség, amely az idén látottak alapján nem is nagyon akar visszatérni.
Abban mindenképpen egyetértés mutatkozik a szakmában, hogy a gondok forrása egészen mélyen van a Ferrari, mint nagyvállalat berkein belül, s bár vannak, akik szerint túlzás Binottót kikiáltani minden problémák forrásának, egyszerűen tény: az eddigiek alapján tökéletesen kirajzolódik, hogy a sportrészleg irányítása bőven hagy kívánnivalót maga után. Ami a legsajnálatosabb, hogy az egész helyzet talán nem is fajult volna idáig, ha Binotto marad az eredeti „mesterségénél”, a technikai igazgatói státusznál. Míg korábbi posztján túlzás nélkül zseniális teljesítményt nyújtott és olyan autókat rakott Sebastian Vettel alá, amelyekkel az év végén Maranellótól búcsúzó német a saját hibái nélkül valóban megnyerhette volna a világbajnokságot, addig csapatfőnökként gyámoltalanul, a teher alatt láthatóan roskadozva, kényszeredetten magyarázza a bizonyítványt.
Mi lehet az oka annak, hogy a megfelelő ember nem a megfelelő helyen próbál alkotni? Olyan mélységben csak a hozzá legközelebb állók ismerik a szakembert, hogy meg tudják ítélni, de a benyomás mindenképpen az, hogy a becsvágy térítette el. Nem Binotto lenne az első, akiről ez kiderül: emlékezhetünk például Paddy Lowe-ra, aki fantasztikus autók garmadáját készítette a Williamsnél, a McLarennél és a Mercedesnél, majd egyszercsak kifundálta, hogy nagyfőnök szeretne lenni, ennek reményében elszegődött a Williamshez, ahol nemcsak a saját hírnevét vágta gallyra, hanem a patinás alakulatot is – néhány évre legalábbis biztosan. Megbízható források régóta pusmogják, hogy a csapatfőnöki tisztséget a néhai Sergio Marchionne ígérte oda az akkor még technikai igazgatóként szolgáló, ám nagyobb elismertségre vágyó Binottónak, aki a vezér halála után be is hajtotta az ígértet az új főnökségen. Noha John Elkann, az elnök és Louis Camilleri, a márka vezérigazgatója állítólag próbáltak eltérni a nagy előd szándékától, a mai napig tartja magát a pusmogás a paddockban, hogy a mérnök lépett és fenyegetőzött: ha nem kapja meg, amit szeretne, továbbáll és valamelyik konkurens istállónál (a Renault-ról és a Mercedesről is lehetett hallani akkoriban) igyekszik majd kamatoztatni a már említett fenomenális technikai tudást. A vezetők megadták neki, amit kért, a többi pedig – ahogyan mondani szokás – már történelem – a gárda múltjának fényében elég sötét időszak…
Binotto irányítása alatt picit olyan érzést kelt a Ferrari, mint amikor egy topséf betoppan egy konyhába, ahol minden hozzávaló adott egy finom olasz fogás elkészítéséhez, de azokból mégis inkább kínai ételt próbál meg készíteni. Adott az autóipari háttér, adottak a pénzügyi források, adott az infrastruktúra kiváló szakemberekkel és minőségi pilótákkal: minden megvan, de valahogy mégsem akar működni. Vajon amikor ebbe a fába vágta a fejszéjét Binotto, gondolt arra, hogy ez a poszt ilyen nehézségekkel jár és ez lesz a vége? Ezt a kérdést szegeztük neki az FIA pénteki hivatalos sajtótájékoztatóján, pénteken, a Hungaroringen: „Az biztos, hogy ez a munka nehéz. Az is biztos, hogy amikor nem mennek jól a dolgok, mint most nálunk, olyankor óriási a nyomás, főleg kívülről. Egyébként mi is óriási nyomást helyezünk magunkra, mert tudjuk, hogy mi a célunk, mik a Ferrari céljai. Immáron 25 éve dolgozom az F1-ben, szóval nem ez az első alkalom, hogy nehéz időszakot élünk át a Ferrarinál. Pontosan emlékszem arra, hogy milyen az, amikor igazán komoly nehézségekkel szembesülünk és amikor előléptettek csapatfőnökké, akkor is biztos voltam benne, hogy lesznek nehéz időszakok” – válaszolta a formula.hu-nak Binotto, aki a helyzet fényében nyilvánvalóan vette a lapot, hogy mire céloztunk a kérdéssel, ugyanis egy kekec nevetéssel indította mondanivalóját.
Binotto az évadnyitó előtt becsületesen megmondta, hogy a Ferrari versenyképessége a szezon elején biztosan messze elmarad majd attól, amire a közvélemény számít, de hangsúlyozta azt is, hogy a hungaroringi fejlesztési csomag – amelynek egy részét már a második ausztriai futamon bevetették - biztosan javít majd a helyzeten. A bokszutcában senkit nem találni, aki szerint záros határidőn belül érdemi előrelépést lehetne várni a Scuderiától, így semmi kétség: a nyomás biztosan még inkább fokozódik majd a szakvezetőn. Noha eddig Elkann és Camilleri rendszerint kiálltak a csapatfőnök mellett, a helyzet mostanára valóban elfajult: az FIA által bezárt kiskapu után a fővezérek csodát biztosan nem vártak az idei évre, ám a helyzet odáig fajult, hogy az már nem csak a versenycsapat, hanem a teljes brand hírnevére is rossz fényt vethet. Egyáltalán nem lenne meglepő, ha lenne alapja az olasz sajtó felvetéseinek és valóban fontolgatnák a csapatfőnök leváltását. Teljesen biztos, hogy a gondok így sem oldódnának meg egyik napról a másikra, de a kíméletlen talján (és az egyre türelmetlenebb F1-es) közvélemény felé előbb vagy utóbb mutatniuk kell valamilyen intézkedést, Vettel év végi elengedésének korai bejelentése pedig nem feltétlenül csillapítja a kedélyeket…
Mit tehet, mit tesz a jelenlegi helyzetben Binotto? A körülmények ellenére igyekszik magabiztosságot sugallni, valamint azt, hogy a látszat ellenére ura a helyzetnek. Kérdeznünk sem kellett, a csapatfőnöki munka nehézségeit firtató kérdésünkre a szakember magától belekezdett az ilyenkor szokásos lózungokba: „A legfontosabb az, hogy amikor ilyen időket élünk, akkor is tartsuk meg a stabilitást, maradjunk összeszedettek és gondoskodjunk arról, csapatként, hogy ha valamin módosítanunk vagy javítanunk kell, akkor a megfelelő döntéseket hozzuk meg. Csakis így léphetünk előre, hogy valami jobb történjen velünk!” – fogalmazott a Ferrari-főnök, akinek pozíciójában az olasz lapok az utóbbi napokban már a márka GT-részlegét irányító Antonello Collettát vizionálták, ám időközben olyan felvetések is napvilágot láttak, hogy az F1-es csapatvezetői ismeretekkel nem rendelkező, ám génekkel és egyéb élvonalbeli motorsport-tapasztalatokkal gazdagon felvértezett Nicolas Todt is számításba jöhet.