Talán a futam közelsége, majd a versenyen látott őrület miatt kissé elsikkadt, de mindenképp érdemes szót ejteni Lewis Hamilton időmérős sárga zászlós incidenséről. Röviden a történtekről: a Q3 legvégén Valtteri Bottas a pálya középső szakaszán kiszánkázott a fűre és a sóderágyba, amely miatt ideiglenesen sárga zászló lépett életbe azon a szakaszon. Hamilton épp mercedeses kollégája mögött hajtott ekkor, a gyorsköre azonban az eddigi legjobb volt, sőt a kérdéses szektorban is javítani tudott, így joggal merülhetett fel, hogy a brit figyelmen kívül hagyta a lassításra figyelmeztető sárga jelzést.
Szombat délután a felügyelők be is idézték Hamiltont. A hatszoros világbajnok azzal védekezett, hogy a Bottas által felvert portól nem látta a zászlójelzéseket és a LED-paneleket. A felügyelők végül úgy határoztak, hogy nem büntetik a címvédőt: az indoklás szerint a felvételek megtekintése után arra jutottak, hogy egyszerre voltak láthatók sárga zászlók és zöld panelek, amik egymásnak ellentmondó üzenetet közvetítettek a pilóta felé.
Hamilton így maradt a második rajthelyen, eljött azonban a vasárnap, és alig másfél órával a start előtt a Red Bull óvást nyújtott be az ítélettel szemben. Az esetek többségében az ehhez hasonló fellebbezéseknek nem igazán szoktak helyt adni, ezúttal azonban nem így történt: a felügyelők felülbírálták saját döntésüket, és mégis háromhelyes rajtbüntetést osztottak ki Hamiltonnak. De miért változtatták meg az álláspontjukat?
A hivatalos indoklás szerint „új bizonyítékkal” szolgált a Red Bull – ez pedig nem volt más, mint Hamilton 360 fokos fedélzeti kamerás felvétele. A felügyelők által közzétett indoklás úgy fogalmaz: ezen a felvételen már egyértelműen látszik, hogy sárga jelzés villog a paneleken az 5-ös kanyar bal oldalán.
The stewards cleared @LewisHamilton of any wrongdoing following this yellow flags incident at the end of qualifying on Saturday #AustrianGP #F1 pic.twitter.com/Vx9ziJtuU3
— Formula 1 (@F1) July 4, 2020
A felügyelők hangsúlyozták: a szombati ítélethozatalkor nem állt rendelkezésükre Hamilton autójának említett belső kamerás felvétele. Ez azonban két szempontból is érdekes. Egyfelől adódik a kérdés, hogy miért nem állt a rendelkezésükre? Egy ilyen esetben természetesnek tűnhet, hogy a pilóta szemszögét talán a legjobban reprezentáló onboard kamera felvételét megtekintsék, ám a felügyelők a fentiekkel saját maguk ismerték be, hogy ez nem történt meg.
Másfelől viszont ez azért is furcsa, mivel a Red Bull által citált felvétel még szombat éjszaka felkerült a Formula-1 hivatalos Twitter-csatornájára. Meglehetősen érdekes lenne, ha az ominózus belsőkamerás felvételhez a Twitter-fiók kezelőjének lenne hozzáférése, míg a versenyfelügyelőknek nem. Eltelt ugyan a felmentő ítélet meghozatala és a posztolás között néhány óra, de egyrészt a videó kikerülése után maguktól is felül kellett volna vizsgálniuk a felügyelőknek az „új bizonyítékot”, másrészt tényleg nehezen elképzelhető, hogy ne tudtak volna hozzájutni a felvételhez, ha akarnak.
Akárhogy is, a Red Bull óvása és az egyértelmű felvétel után nem volt más választása a felügyelőknek, mint kiosztani Hamiltonnak a háromhelyes rajtbüntetést – ugyanazt a szankciót, amellyel Max Verstappent tavaly szinte ugyanilyen esetben sújtották a Mexikói Nagydíj időmérőjét követően, ugyancsak egy Bottas-baleset után. Így legalább a következetességen nem esett csorba – még ha csak második nekifutásra is.