DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

A vírus eltörölheti a kontinensszabályt az F1-ben

A világjárvány eddig nem látott kihívás elé állította az autósportot is, hiszen nem elég, hogy egyes bajnokságoknak egy épkézláb versenynaptár összeállítása is komoly feladat, még a világbajnoki rang követelményeinek teljesítésével is meggyűlhet a bajuk.

Néhány egészen konkrét, de alapesetben különösebb gond nélkül teljesíthető kritériumot határozott meg az FIA arra, hogy milyen feltételek mellett nevezheti magát egy-egy versenysorozat világbajnokságnak. Bizonyos számú verseny egy szezonban, bizonyos számú résztvevő és gyári csapat is szükséges ahhoz, hogy egy széria megkapja ezt a legmagasabb besorolást, a nyilvánosság előtt talán legjobban ismert követelmény pedig a földrajzi diverzitás. Ha egy sorozat világbajnokság akar lenni, akkor tényleg világszinten kell versenyeznie, az FIA szabályzata szerint minimum három kontinens versenypályáin meg kell fordulnia egy évad során. Az F1-nek ezzel sohasem volt gondja a szabály létezése óta, hosszú ideje már csak Afrikát hagyja ki, így öt földrészen is megfordul, idén azonban a királykategória és más bajnokságok számára is gondot okozhat ez a számláló, hiszen az utazási korlátozások miatt Európán kívül – jelen állás szerint – nem egyszerű a mozgás az öreg kontinensen állomásozó szériák és csapatszemélyzet számára.

 map



Egyelőre az F1 is csak az európai futamok időpontját jelentette be, főként viszont a Rali-világbajnokság és a Ralikrossz-világbajnokság számára okozhat majd fejfájást a három kontinenses kvóta teljesítése a pandémia árnyékában. A Túraautó-világkupa státusza pedig ugyan már más, mindenesetre számukra sem fest jól, hogy kizárólag európai állomásokkal tervezi abszolválni 2020-at.

Michael Masi, a Formula-1 versenyigazgatója beszélt arról a Speedcafenak, hogy idén a rendkívüli helyzetre való tekintettel az FIA elnéző lesz a világbajnokságokkal a meglátogatott kontinensek számát illetően, és ha kell, erre az évre fel is függeszti ezt a szabályt, hogy ne görgessen egy újabb akadályt a sorozatainak érvényesülése elé.

„Ami a három kontinenses szabályt illeti, az az FIA Nemzetközi Sportkódexének ajánlása” – mondta Masi. „Ám a világjárvány által előállt új helyzetben a Motorsport Világtanács képes lenne egy évre felfüggeszteni ezt a követelményt, ha szükségesnek látja. Ebben az esetben ez nem csupán az F1-re vonatkozna, hanem az összes világbajnokságunkra és egyéb bajnokságokra, ahol alkalmazható. Példa nélküli helyzetbe kerültünk, nem csak mi, hanem az összes sportág, ezért mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy alkalmazkodjuk a 2020-as változásokhoz.”

Az F1 idei szezonjából eddig csak nyolc európai futam ismert, és mivel a terv továbbra is 15-18 verseny, a kontinensekkel talán nem lesznek gondban, viszont már hallani arról, hogy további európai helyszínek is érkezhetnek, kiváltva a távolabbi, jelen helyzetben nehezebben megközelíthető állomásokat.

„Bízunk benne, hogy a következő hetekben bejelenthetjük a versenynaptár hátralévő részét” – mondta ennek kapcsán Masi. „Nem jelölök ki ehhez időkorlátot, hiszen a járvány helyzete világszinten folyamatosan változik. Így, hogy ilyen sok kontinenst és országot próbálunk lefedni, lehetetlen lenne jóslatot tenni. Mint ahogy azt sem tudta volna megjósolni senki Ausztráliában, az első versenyhét hétfőjén, hogy a világ több mint három hónapra bezárkózik…”

Az F1-ben viszont már a látóhatáron belül az újraéledés, a következő hétvégén az Osztrák Nagydíjjal megrendezik a szezonnyitót.

 
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: