DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
F1

Vettel: Visszavonulás vagy középcsapat?

A négyszeres világbajnok szavai alapján joggal merül fel a kérdés, hogy csak a Ferraritól, vagy a komplett Formula-1-től búcsúzik - az biztos, hogy topülésre nincs esélye 2021-ben.

Az utóbbi hetek pletykái után némileg váratlan fordulatot hozott a ma reggel: előbb két sajtóorgánum jelentette, majd nem sokkal később a Ferrari is megerősítette, hogy nem hosszabbítják meg Sebastian Vettel 2020 végén lejáró szerződését. Így egyrészt üresedés van egy minimum dobogókra esélyes autóban, amelyért most megindulhat a "hajtóvadászat", másrészt pedig Vettel jövője is teljességgel bizonytalan.

A hírek szerint a McLaren és a Renault is örömmel látná Vettelt a soraiban, de nagy kérdés, hogy ő maga mit akar. A bejelentéssel együtt napvilágra kerülő nyilatkozatában ugyanis nem úgy beszél, mint akinek óriási motivációja van és hatalmas jövőt képzel el magának: úgy fogalmazott, hogy az utóbbi időszak eseményei miatt mindenkinek át kell gondolnia, hogy mi a fontos, így van ezzel ő is.

Az valóban jogos kérdés lehet, hogy akar-e ő középcsapatnál versenyezni. Korábban arról beszélt, hogy a fizetése sem azért érdekli, mert szereti a minél vastagabb pénztárcát, hanem azért, mert ennek szimbolikus jelentősége van, azt mutatja, hogy valakit mennyire tartanak - nos, ő gyakorlatilag a teljes pályafutását topcsapatnál töltötte és jó pár éve ott volt a fizetési lista elején is, az elmúlt időszakban másodikként.

vettel_6



Ha esetleg Daniel Ricciardo távozik a Renault-tól (a Ferrarihoz...), akkor az enstone-iak talán rábólintanának egy gigafizetésre Vettel esetében, de ebben az esetben az említett szimbolikus jelentés már módosul, hiszen ha egy középcsapat fizet valakinek sokat, az nem ugyanaz, mintha egy elit istálló teszi ezt meg. Vettel szavai arra utalnak, hogy a megbecsülést hiányolta ("annak érdekében, hogy a lehető legjobb eredményt érhessük el ebben a sportban, létfontosságú, hogy a felek tökéletes harmóniában dolgozhassanak együtt. A csapat és én ráeszméltünk, hogy nincs már meg a közös vágy"), ezt biztosan megkapná gyakorlatilag bárhol, a kérdés az, hogy ő mennyire lenne motivált.

Ugyanis ne áltassuk magunkat, 2021-ben semmi sem fog változni az erőviszonyok terén, mivel a szabályváltozásokat is elhalasztották, így valószínűleg sem a McLaren, sem a Renault, sem más csapat, ahol helye lehet (a gyári Aston Martin?), nem lesz győzelemre esélyes. Ha a pénzét és a megbecsülést meg is kapja a csapattól, a sikereket nem, így pedig a sportágban betöltött szerepe jelentősen csökken - kérdés, hogy elég motivált-e ahhoz, hogy megpróbáljon nagyot villantani egy középcsapattal?

Esetleg megmutatni, hogy a kritikusoknak nincs igazuk és egy neki tetsző autóval, egy őt támogató csapattal, megfelelő környezetben még mindig klasszis? Oké, de ki fog rá autót építeni? 2021-re senki, ez biztos, de a 2022-es új autókat is fejlesztik már (nélküle), akkor viszont még éveket kellene bevállalnia egy gyengébb autóval ahhoz, hogy az új szabályrendszerben felépítsen valamit. Maradt benne ennyi akarat az elmúlt másfél év hullámvasútja és kritikacunamija után? Esetleg éppen ezek okoznak nála egy olyan dacot, amely miatt mindenképpen meg akarja mutatni valahol?

Lát-e annyit mondjuk a McLarenben, hogy odaigazolva a Mercedes-motorral kicsit javítson megtépázott renoméján és ne így vonuljon vissza, hanem nagyobb elismertséggel? Hogy ezek a dolgok mennyit számítanak neki, arról csak találgatni tudunk - az viszont biztos, hogy a sportág legszűkebb elitjében már csak pár futama maradt, legalábbis egyelőre.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: