Azt már tudjuk egy ideje, hogy Kínai Nagydíj vagy lesz, vagy nem, de akkor biztosan nem, amikor eredetileg tervezték. A koronavírus melegágyának számító ország jelenleg dátum nélkül szerepel a menetrendben, de immáron nem az a legégetőbb kérdés, hogy mikor pótolják a sanghaji futamot. A vírushelyzet az utóbbi napokban annyira elfajult, hogy már a többi, az év elején esedékes távoli futam sorsa is kérdéses.
Az évadnyitó Ausztrál Nagydíj eddig betonbiztos pontnak tűnt, azonban szerdán már a helyi illetékesek is úgy foglaltak állást, hogy „bármi megtörténhet”. Andrew Westacott, a melbourne-i viadal főszervezője elárulta: bár reménykednek abban, hogy nem lesz gond, követni fogják a hatósági iránymutatásokat, mert – mint fogalmazott – „ez a kérdés nem csak ránk és az F1-re tartozik”.
Dr. Brett Sutton, Victoria állam egészségügyért felelős főtisztje szerint „szinte” bizonyos, hogy a viadalt megrendezik, hacsak az események helyben nem vesznek váratlan fordulatot és a koronavírus nem kezd „hihetetlen mértékben” terjedni. Olaszország példája jól szemlélteti, hogy mennyire gyorsan változhat a helyzet, ráadásul Ausztrália „békeidőben” is jóval szigorúbban veszi a különféle fertőzésveszélyeket, így túlzás nélkül lehet kijelenteni: bármi megtörténhet.
Az F1 vezéreinek döntést kell hozniuk azzal kapcsolatban, hogy bevállalják-e az egész évad leghosszabb útját annak fényében is, hogy időközben rosszra fordulhat a helyzet arrafelé. A melbourne-i Albert Parkban a pályaépítés már javában zajlik, a második előszezoni teszt pénteki zárónapja után pedig a csapatoknak is azonnal útnak kell indítaniuk a felszerelést. A FOM munkatársainak egy jelentős része is a hétvégén indulna útnak folytatni az előkészületeket, épp emiatt - paddockbeli forrásaink szerint – csütörtökön széleskörű egyeztetés zajlik majd a sportág irányítói és az istállók között Barcelonában, ahol meg kellene születnie a döntésnek a március 15-én esedékes évadnyitó sorsáról.
Kezd kritikussá válni a helyzet a nyitányt egy héttel követő Bahreini Nagydíjjal kapcsolatban is: a közel-keleti országban is megjelent a fertőzés, és például a legközelebbi légiforgalmi csomópontról, Dubajból már nem fogadnak repülőjáratok. Vietnámban is jelen van a fertőzés, a helyszíntől, Hanoitól 40 kilométernyire karantén alatt van egy 10 ezer fős város, ám a debütálásra készülő vadonatúj helyszín képviselői mostanáig rendíthetetlenül fogadkoztak, hogy megtartják a futamot. Csakhogy azóta a délkelet-ázsiai ország vezetése olyan rendelkezéseket hozott, hogy a határokon nem léphetnek be a Covid-19 által a legsúlyosabban érintett országokból – például Kínából, Dél-Koreából, Japánból, Olaszországból – érkezők. A rendelet értelmében a Ferrarinak, az Alpha Taurinak, a Pirellinek és a Hondának is gondot okozhat a részvétel az április 5-re tervezett futamon.
Akárhogyan nyúlnak hozzá a jelenlegi menetrendhez az illetékesek, elhalasztásokkal vagy azok nélkül, az biztosan költséges és idegőrlő mulatságnak ígérkezik, abban azonban biztosak lehetünk, hogy minden érintett a biztonságot fogja szem előtt tartani. Hogy ki lehetne a nyertes? A Verstappen család! Információink szerint Max Verstappen édesapja, Jos szerdán poén szintjén már el is sütötte: „Lehet, hogy az idény csak nálunk, Hollandiában veszi majd kezdetét, május elején!” Ez most még mókásnak tűnik, ám többek szerint könnyen előfordulhat, hogy valóban a versenynaptárba idén visszatérő, május 1-3-án esedékes zandvoorti futam lesz az első alkalom, amikor versenyezni látjuk a 2020-as F1-es autókat…