Arról a szabályról van szó, amely jelenleg – és már 2010 óta – arra kötelezi az időmérő utolsó szakaszába bejutó 10 versenyzőt, hogy használt gumikon rajtolva kezdjék meg a futamot. Ennek korábban annak a gumiszettnek kellett lennie, amellyel a versenyzők a Q3-as leggyorsabb körüket futották, pár éve azonban már a Q2-ben használt abroncsokat kell ismét elővenni vasárnap.
A szabályozás célja eredetileg az volt, hogy valamelyest hátrányba hozza a leggyorsabb tíz autót a mezőny hátsó felével szemben, arra alapozva, hogy a használtabb gumik miatt az ideálisnál gyengébb lesz a tempójuk a futamok elején, és korábban is kell kihajtaniuk kerékcserére, így összekavarodhat a mezőny. A szabály 2010-től a futamra feltankolt autóval teljesített Q3-akat váltotta fel.
Ám ez a kezdetektől fogva sokkal inkább egy megtűrt, semmint közkedvelt előírás volt, és csak a középmezőny tagjai emelték fel ellene a szavukat időnként, rámutatva, hogy a szabad gumiválasztás miatt sokkal inkább megéri a 11. helyre kvalifikálni, mint bekerülni az utolsó szakaszba, hogy aztán ott úgyse jussanak feljebb a 9-10. helynél, de taktikai hátrányba kerüljenek közvetlen riválisaikkal szemben.
A nagyobb visszásságot azonban az utóbbi években már az okozta, hogy a leggyorsabb autóval rendelkező csapatok – rendszerint a Mercedes, a Ferrari és a Red Bull – előnyükre tudták fordítani a szabályt, a Q2-ből ugyanis egyes pályákon már a keményebb keveréket használva is tovább tudtak jutni, így a verseny első etapjára még előnyösebb gumihelyzetbe is kerültek, mint a Q3 többi résztvevője.
A Motorsport tudta meg, hogy ez az időmérős gumiszabály már ki is került a 2020-as sportszabályzat legújabb tervezetéből, noha a késői változtatás miatt már a Stratégiai Csoport minden tagjának rá kell bólintania ahhoz, hogy a következő szezonra tényleg megszabaduljon az F1 ettől a kötöttségtől. A lap tudomása szerint azonban jelenleg legalább egy csapat még ellenzi a módosítást, azaz még mindig nem biztos, hogy sikerül keresztülvinni 2020-ra.
Pár hete derül fény arra, hogy hasonló vakvágányra készül futni a jövő év három nagydíjhétvégéjére tervezett kísérleti, a klasszikus időmérőt felváltó kvalifikációs futamok ötlet is.
Bekerült viszont egy másik új pont is a jövő évi szabálytervezetbe: eszerint az FIA korlátozni szeretné, hogy a versenyzők hány rajtgyakorlást végezhetnek el a nagydíjhétvégék során. Jelenleg ezt tulajdonképpen akárhányszor megtehetik a szabadedzések alatt a bokszutca elhagyásakor, de a terv szerint a jövőben csak az első és a harmadik edzés után, a rajtrácson kapnának erre lehetőséget, a bokszkijáratnál pedig tiltva lenne a művelet. Ezzel a hibázási esélyt szeretnék növelni, hiszen ha nem próbázhatnak annyit a pilóták, akkor nehezebb lesz kalibrálni a tökéletes beállításokat, és nagyobb eséllyel rontanak majd az éles rajtnál is.