DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 11. szombat
F1

Gasly, hupli és napi ciki a silverstone-i péntekről

Csak a szokásos! Az idei papírforma alapján akár így is lehetne jellemezni a Brit Nagydíj pénteki napját, amikor a Mercedesek diktálták a tempót Silverstone-ban. Ugyan a nap legjobb eredménye Valtteri Bottas nevéhez fűződött, a szigetországi rajongók máris dörzsölik a markukat, és rajtelsőséget várnak legnagyobb kedvencüktől, Lewis Hamiltontól.

Hogy miért? Mert idén már számos alkalommal előfordult, hogy pénteken Bottas (esetleg más) diktálta az ütemet, a finn több ízben egészen a kvalifikáció utolsó, mindent eldöntő fázisáig képes volt az élen maradni, ám az esetek többségében az ötszörös vb-első a döntő pillanatokban mindig megrázta magát és kipréselte magából, valamint az autójából azt a váratlan pluszt, ami szükséges. Garancia semmire nincs, de az biztos, hogy a Mercedes alaptempója adott, így a pályára már pénteken is jelentős számban kilátogató brit szurkolósereg nem véletlenül várja, hogy újra érvényesülni láthatják a Hamilton-faktort. Ennek ellenére a történelmi csúcsot jelentő, hatodik hazai győzelmére vágyó helyi menő, ahogyan szokott, óvatosságra intett…

„A szél miatt nem volt könnyű dolgunk, de úgy tűnik, hogy benne vagyunk a harcban. Az első nap után mindig nehéz megjósolni, hogy mi várható, ráadásul ilyenkor a Ferrarik is általában lassabbak, de aztán szombatra javul a tempójuk. Az autóm hátsó részével voltak gondjaim, emiatt néhányszor ki is sodródtam, Valtteri viszont jobban boldogult. Annyi biztos, hogy ma este mélyre kell ásnunk, hogy megtaláljuk a gond forrását és azt, hogyan oldjuk meg holnapra” – fogalmazott a vb-éllovas, aki csupán 0,069 másodpercet kapott az 1:26,732-vel élen záró Bottastól.

gaslyy



A Mercedesekhez a Ferrarik kerültek a legközelebb: a 3. helyen záró Charles Leclerc 0,197, míg Sebastian Vettel 0,448 másodpercet kapott Bottastól, ami elméletileg nem tűnik döbbenetesen soknak, viszont a paddock-közvélemény annak ellenére sem ad érdemi esélyt a vörösöknek, hogy tavaly győztek itt, Ausztriában pedig a vártnál sokkal jobban muzsikáltak. Ennek ellenére szorosnak ígérkező küzdelemről beszélt Bottas is: „Továbbra is úgy érzem, hogy holnap szoros lesz a küzdelem, és az egész arról szól majd, hogy ki talál több teljesítményt máról holnapra virradóra” – fogalmazott a finn, aki egyébként a saját teljesítményével és az Ezüst Nyíl beállításaival kapcsolatban is elégedettségének adott hangot.

Spielbergben Max Verstappen révén a Red Bull szakította meg a Mercedes idei nagy sorozatát, így az energiaitalosokra annak ellenére is komoly figyelem irányul, hogy – szintén elméletileg – Silverstone nem tartozik a számukra kedvező helyszínek közé. Náluk meglepetést hozott a nyitónap, hiszen a frontember Pierre Gasly volt: a francia a délelőtti edzést az élen zárta, délután pedig a Mercedesek és a Ferrarik mögött, az 5. pozícióban végzett, míg a tapadással bajlódó Verstappen visszaesett a 7. helyre, a McLaren helyi reménysége, Lando Norris mögé. A franciáról a vártnál jóval gyengébb szezonkezdet hatására mostanság inkább olyan híreket lehetett hallani, hogy akár vissza is küldhetik a Toro Rossóhoz, így a silverstone-i nyitányon nyújtott produkciója jókor jött számára: „Hogy áttörés történt-e? Nem tudom. Holnap és vasárnap meglátjuk, de annyi biztos, hogy számomra ez volt az eddigi legjobb péntek. Ausztria óta változtattunk néhány dolgon és van egy terv arra vonatkozóan is, hogy nekem miken kell javítanom. Egyelőre csupán annyit tudok mondani, hogy a jelek szerint jó az irány” – értékelt Gasly.

gro

Ha volt a napnak cikije, az immáron sokadszorra Romain Grosjean nevéhez fűződött, aki a délelőtti edzésen, a bokszutcából kifelé tartva a szalagkorlátnak csapta a Haast. Hogyan? „Hidegek voltak az abroncsok, kikapcsoltam a bokszutcai sebességkorlátozót és egyszer csak megszűnt a tapadás. Elveszítettem az irányítást az autó felett” – fogalmazott a francia, akiről egyre gyakrabban pusmogják, hogy inog alatta a versenyülés.

Silverstone-ról köztudott, hogy errefelé a szél az egyik legfontosabb tényező, amely képes felforgatni a legjobb autók stabilitását is. A nap folyamán ebből nem volt hiány, a szél még a paddockban is döntött-borított mindent, ami az útjába került, de komolyabb hatása volt az új aszfaltrétegnek, hiszen a legendás pályát a tavaly óta teljes egészében újraaszfaltozták.

„A pálya kevésbé huplis, mint tavaly, ami nagyszerű. Szerintem jó munkát végeztek az újraaszfaltozással, hiszen élvezetesebb lett a vezetés. Eléggé tapadós, de néhol túlságosan hirtelen veszít a tapadásból” – fogalmazott Bottas. Belement az új burkolat elemzésébe Hamilton is, aki szerint az egyenesekben kifejezetten jó az aszfalt, viszont – mint fogalmazott – „a 7-es kanyarnál és a Copse felé továbbra is huplis, de aztán nagyon sima a Maggotsnél, Beckettsnél és a Hangar egyenesben. Sima, ami azt jelenti, hogy emiatt eléggé necces működésre bírni az abroncsokat. Hol működnek, hol nem, és erre csak rátett egy lapáttal, hogy a szél is nehezítette az életünket.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: