Sokan már akkor felhúzták a szemöldöküket, amikor a brit energiaitalcég a tavalyi szezonban elkezdett a Formula-1 körül ólálkodni, ideális partnercsapatot keresve magának. Ott voltak a kérők között a Force India eladásakor is, végül a Haas adta be a derekát, aminek nyomán 2019-re az autó festése teljesen átalakult, a korábbi szürkéről a Rich Energyre utalva arany-feketére váltott. A komolynak tűnő szerepvállalás ellenére mégis sokan szkeptikusak maradtak, a paddockban sokan azzal figurázták ki a nagyszakállú William Storey cégét, hogy életükben nem találkoztak még az energiaitalával a boltok polcain.
Pedig Storey azonnal nagyszabású terveket szövögetett, és F1-es szerepvállalására egy marketinghadjáratként tekintett az italgyártó piacon jóval ismertebb rivális, a Red Bull ellen. A tulajdonos nem kisebb célt fogalmazott meg, mint hogy a piacon és a pályán is legyőzze a négyszeres bajnok osztrákokat. A Rich Energy közösségi oldala több alkalommal is minősíthetetlen hangnemben kommunikált a Red Bull-lal és annak pilótáival kapcsolatban, a cég jelenléte és ténykedése tehát eléggé kilógott az F1-es etikettből, így sokaknál kicsapta a biztosítékot. Eközben logójuk miatt jogi vitába kerültek egy másik vállalattal.
És bár a Rich Energyről kialakult képhez még illik is egy olyan felháborodott közlemény, mint amit szerda késő délután kiadott a Twitteren a márka, mégis meglepetésként érkezett, hogy azonnali hatállyal szakít a Haasszal, méghozzá egy olyan okból, amihez F1-hez értő döntéshozók biztosan nem nyúlnának.
„A Rich Energy a mai napon felbontja a szerződést a Haas F1 Teammel a gyenge teljesítmény miatt. Az a célunk, hogy legyőzzük a Red Bullt, így pedig elfogadhatatlan, hogy Ausztriában a Williams mögé kerültünk. Az F1 politikailag korrekt hozzáállása szintén gátolja, hogy üzleteljünk. Minden jót kívánunk a csapatnak” – áll a közösségi oldalon megjelent bejegyzésben.
Való igaz, hogy a Haas a legutóbbi versenyhétvégén, a Red Bull Ringen gyenge eredménnyel zárt, ám az időmérőn Kevin Magnussen szezonja legjobb eredményével 5. lett, és végül rajtbüntetése, a startnál való kiugrása és az ezért kapott áthajtásos büntetése miatt ért célba csak a 19. helyen, George Russell Williamse mögött.
Cikkünk írásának pillanatában, szerda este a Haas még nem reagált nyilvánosan a hírre, ám ha a szponzor valóban azonnali hatállyal távozik, az az autóik festésében is változást hozhat a Brit Nagydíjra.
Today @rich_energy terminated our contract with @HaasF1Team for poor performance. We aim to beat @redbullracing & being behind @WilliamsRacing in Austria is unacceptable. The politics and PC attitude in @F1 is also inhibiting our business. We wish the team well #F1 #richenergy pic.twitter.com/9mAt2dOnYu
— Rich Energy (@rich_energy) July 10, 2019