DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 24. szerda
F1

Wolff számára fájó volt a versenyképtelenség – Elemzés

A Mercedes a hétvégi Osztrák Nagydíjon meglepő módon csak asszisztens szerepet játszott a Ferrari és a Red Bull mögött azok után, hogy a szezon eddigi nyolc versenyét megnyerték. A csapatfőnök, Toto Wolff bevallotta, fájt számára végignézni azt, hogy pilótái nem tudták felvenni a versenyt a riválisokkal.

Már a szombati időmérő edzésen nyilvánvalóvá vált, hogy a Mercedes Ausztriában nem élvez akkora teljesítményfölényt, amellyel többek között a Spanyol és a Francia Nagydíjon megsemmisítő csapást mértek a konkurenciára. Lewis Hamilton utolsó körében a Lando Norris McLarenje által biztosított szélárnyék segítségével a második helyet szerezte meg, míg csapattársa, Valtteri Bottas csak a negyedik lett. A futamon a finn a harmadik helyen, a brit az ötödik pozícióban ért célba úgy, hogy a kilencedik helyről startoló Sebastian Vettel számára csak méterek hiányoztak ahhoz, hogy Bottast letaszítsa a dobogóról.

Krónikus hűtési gondok

Wolff a teljesítménydifferenciát egyértelműen a hűtési gondoknak tulajdonította be. Az osztrák szerint a magas külső hőmérséklet miatt a mérnököknek jelentősen fel kellett adniuk a kocsi potenciáljából annak érdekben, hogy ne lépjenek fel megbízhatósági gondok a 71 körös futamon. Ugyanakkor még ez sem volt elegendő, ugyanis a pilótáknak is módosítaniuk kellett a ritmusukon, a vezetési stílusukon, hogy kíméljék az autót, ráadásul szélárnyékban sem autózhattak, hogy a maximális hűtést tudják garantálni az autó számára.

„Tudtuk, hogy ez a gyenge pontunk, amellyel valójában a szezon eleje óta szenvedünk. Próbáltuk enyhíteni a gondot, de végül nem sikerült. Fájdalmas volt végignézni azt, hogy csak cirkáltunk, nem voltunk képesek támadni, de még védekezni sem. A határon voltunk, nem tudtunk semmi többet tenni. Eléggé befolyásolta ez a teljesítményünket. Nem volt más lehetőségünk.”

Arra, hogy milyen mértékűek voltak a hűtési gondok, Wolff viccesen a következőt reagálta: „A következő lépés az lett volna, hogy eltávolítjuk az összes karosszériaelemet, de a szponzorok nem örültek volna ennek!”

farkas



Kedvezőtlen vonalvezetés 

A túlmelegedés valójában csak egy volt a Mercedes jelentős problémái közül. A 33-34 fokos levegőhőmérséklet nyilvánvalóan hátráltatta a csapatot, és kissé meg is lepte őket. A pénteki és szombati napon 30-31 fokot mértek, amellyel még egészen jól elboldogultak. Hamilton pénteki versenyszimulációja alatt nagyon gyors volt, pontosan azt a tempót hozta, amelyet a Ferrari pilótái állítottak fel mérceként.

A hőmérsékletnövekedésre azonban reagálniuk kellett, amivel értékes tizedeket veszítettek a gyors konkurenciához képest. A hangsúly éppen ezen volt: gyors konkurencia. A múlt hétvégén a Mercedesnek nem volt akkora fölénye, hogy bármilyen technikai problémát, stratégiai vagy egyéb jellegű hibát maszkírozni tudjanak domináns formájukkal. A spielbergi pálya karakterisztikája alapvetően nem feküdt a Mercedes W10-es jelű autójának. A Red Bull Ring éles ellentétben van a Francia Nagydíjnak helyet adó Paul Ricard aszfaltcsíkhoz képest, amely minden elemében a W10 erősségeit hozta ki két héttel ezelőtt. Amíg ott a német-brit alakulat dominált, Valtteri Bottas súlyos abroncskopása ellenére is második lett, addig a 660 méterrel a tengerszint felett fekvő stájerországi pályán minden teljesítménycseppért meg kellett küzdeni a két Mercedes-pilótának.

A stuttgarti székhelyű gyártó idei autója a lehető legnagyobb leszorítóerőre épül, amivel beáldoztak a végsebességből is. Ennek megfelelően a W10 nem kedveli azokat a pályákat, amelyeken az egyenes szakaszok dominálnak. Egész évben jellemző volt az, hogy a Mercedes a Ferrarival szemben a kanyarokban nyer vissza időt az padlógázas részekkel szemben. A Red Bull Ringen azonban még ez a fölényük a kanyarsebességet illetően sem volt jelentős, ugyanis a Ferrari talált némi leszorítóerőt a legújabb fejlesztéseivel, ami főként az első tengelyt érintette.

A nagyobb dőlésszögű idomok az első szárnyon és az új fékhűtőhöz csatlakozó lapok csökkentették az SF90 alulkormányzottságát, ami magasabb kanyarsebességhez vezetett, főként a kijáraton. Ráadásul a spielbergi pályán nincsenek egymásba fűződő nyújtott közepes tempójú kanyarok, mint például a Le Castellet-ben fekvő pálya első és utolsó szektorában, amely a Mercedes legnagyobb erősségét jelenti a magas leszorítóereje és lehengerlő aerodinamikai egyensúlya miatt.

Vad száguldás a rázóköveken

A problémákat már csak gazdagította az, hogy Hamilton többször elmérte a féktávot a futam során. Ezek közül a végzetes hibát a 27. körben ejtette a brit, amikor az utolsó kanyarhoz érve kissé későn fékezett, a kigyorsításon viszont ezt nem korrigálva gyorsított ki a megszokott módon. Ennek következtében hevesen hajtott át a sárga rázóköveken, amelyek nem kímélték a Mercedes első szárnyát: mivel az egyik megerősítés eltört, ki kellett cserélni azt, ami nyolc másodperccel hosszabbította meg Hamilton bokszkiállását. 

A Mercedesnek most másfél hete van a Brit Nagydíj előtt arra, hogy finomítson a hűtésén. Voltaképp ennél is több, ugyanis a jelenlegi előrejelzés szerint a következő hétvégén 21-22 fokot várnak SIlverstone-ban, így komoly intézkedéseket csak a hónap végi Német Nagydíjra, illetve a nyári szünet előtti utolsó találkozóra, a Magyar Nagydíjra kell eszközölniük, ahol várhatóan ismét forróság lesz.

„Először is remélem, hogy Silverstone-ban tipikus angol időjárásunk lesz, így tudunk egy kis időt nyerni arra, hogy megoldjuk ezeket a gondokat. Nincs más alternatíva, megoldást kell találni a gondjainkra a forró európai versenyekre Hockenheimre és Budapestre” zárta értékelését Wolff.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: