DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
F1

A Red Bull szerint a MotoGP vezetője megoldaná a problémákat

A Red Bull Racing pilótákért felelős embere, Dr Helmut Marko éles kritikát fogalmazott meg a Formula-1-gyel szemben. Az osztrák szerint a szabályokkal a Mercedesnek kedveznek, amin sürgősen változtatni kellene.

Marko nem állítja, hogy a szabályokat a Mercedesre szabják, de az a meglátása, hogy az elmúlt évek szabályváltozásaiból a német-brit csapat mindig profitálni tudott. „Egyértelmű, hogy a szabályváltozások és a döntések az utóbbi időben mindig jól jöttek a Mercedesnek.”

A MotoGP-t irányító Dorna Sports vezetője, Carmelo Ezpeleta ellátogatott a májusi Spanyol Nagydíjra, ahol beszélgetett Helmut Markóval. Az osztrák az abroncsokat látja a Formula-1 legnagyobb problémájának, illetve attól is tart, hogy a Mercedest előnyösen bírálják el az új szabályok megalkotásakor. Szerinte Ezpeleta képes lenne a sportot a helyes útra terelni.

marko-portre-2018



„Igen, beszéltem vele. A problémát a szabályok jelentik. Carmelo sosem engedte volna meg, hogy ilyen szabályokat vezessenek be. A MotoGP-ben ezt a problémát már réges-régen megoldották volna. A Formula-1-ben nincs szükségünk arra, hogy bármelyik csapatnak is előnyt adjanak. Azt tűzzük ki célul, hogy a rajongóknak a lehető legjobb versenyzést nyújtsuk.”

2010 és 2013 között a Red Bull Sebastian Vettellel négy világbajnoki címet szerzett, de Marko szerint a Mercedes jelenlegi fölénye összehasonlíthatatlan azzal. „A Red Bull is domináns volt Vettellel négy éven át, de soha sem voltunk akkora fölényben, mint most a Mercedes. Minden alkalommal, ahogyan dominálni kezdtünk, a szezon közben visszalassítottak minket szabályváltozásokkal. Először a szárnyak flexibilitása, majd a diffúzor, majd egyéb változások, most azonban semmi sem történik.”

A Pirelli a 2019-es évre új abroncsokat vezetett be, amelyek futófelülete 0,4 mm-rel vékonyabb a korábbinál. Valójában nem is teljesen ismeretlen ez a kialakítás. A 2018-as évadot megelőző téli teszteken néhány csapat a gumik hólyagosodásával küzdött, aminek kiküszöbölésére a Mercedes azt javasolta, hogy vékonyabb futófelületet vezessenek be. A Pirelli három futamra, a Spanyol, a Francia és a Brit Nagydíjra ki is fejlesztett egy, a Mercedes-javaslatára elkészült abroncsot. Noha ez a többség tetszését nem nyerte el, az olasz gumibeszállító úgy döntött, 2019-ben az összes futamon ezt a vékonyabb futófelülettel rendelkező abroncsot használja.

Erre az évre az abroncsok mellett több jelentős aerodinamikai változást is eszközöltek. Az első és hátsó szárnyak jelentősen megváltoztak dimenzióikban, valamint az első szárny mellett több másik aerodinamikai elemet leegyszerűsítettek. Marko képtelen megérteni, hogyan fordulhatott elő, hogy éppen a Mercedes választotta azt az utat az aerodinamikai módosítások után, amellyel a lehető legtöbbet tudják kihozni a gumikból.

„Valamennyi autó koncepciója a kisebb leszorító erőre épül. Csak a Mercedes építette az autóját magasabb leszorító erő és jó kigyorsítási képesség köré, ami utólag kiértékelve a lehető legjobb döntésnek bizonyult.”

verstappen-action-ausztralia1

Kevés az esély a változásra

Marko az elmúlt hetekben azért lobbizott, hogy a Pirelli évad közben megváltoztassa a gumiját. Az osztrák azt szeretné elérni, hogy a milanói-központú abroncsgyártó visszahozza a tavalyi gumikat, ugyanis elfogadhatatlannak tartja, hogy csak egy alakulat tudja a legtöbbet kihozni az abroncsokból. 

„A Pirelli megváltoztatta a gumikat 2019-re annak érdekében, hogy ne melegedjenek túl, de valójában tavaly csak a Mercedesnek volt ezzel gondja. 2019-ben hirtelen csak a Mercedes tudja a megfelelő működési ablakba juttatni az abroncsokat, senki más nem képes erre. Nem normális dolog az, hogy mindent a gumik döntenek el. Jelenleg mindegy, milyen erős az autód. Ha nem tudod a gumikat éppen a megfelelő működési ablakba juttatni, akkor elvesztél. Nem tudjuk kihasználni a kiváló gumikezelésünket.”

Marko meglátását a Ferrari vezetője, Mattia Binotto is megerősítette. „Az abroncsok nem melegszenek fel túlságosan, emiatt alig kopnak. Minden futam egykiállásos versennyé válik. Ez elég rossz az izgalom szempontjából,” – mondta az olasz.

binotto-leclerc-20191

A Haas csapat vezetője, Günther Steiner a világbajnokságot az abroncsok világbajnokságának nevezte. Alakulata egész évben szenved azzal, hogy a legtöbbet hozza ki a Pirelli idei konstrukciójából. „Minden futamon tanulunk valamit, de még mindig nem mondanám, hogy megértettük [az abroncsok viselkedését].

A Mercedes vezetője, Toto Wolff értetlenül áll a konkurencia megjegyzései előtt. „Nem szabad engednünk, hogy megtévesszenek bárkit is ezek a hangok. Minden évben új gumikat kapunk a Pirellitől. Néha gyorsabban megérted azokat, néha több fejtörést okoznak, mi pedig a legtöbbet hozzuk most ki belőlük.”

A változásra ugyanakkor kicsi az esély. A mezőny tíz csapatából a Mercedes értelemszerűen nem szeretne semmiféle módosítást, őket pedig követi a Racing Point és a Williams, amelyek a német-brit csapat motorjait használják. A Pirelli vezetője, Mario Isola tagadja, hogy a Mercedes miatt változtatták volna meg az idei abroncsok szerkezetét.

„Biztonsági okokat tartottunk szem előtt, amikor a futófelületet módosítottuk. Ebben az évben már semmit sem fogunk visszaváltoztatni. 2020-ra azonban az idei tapasztalatokból kiindulva új gumikat tervezünk. Talán a futófelületet is megváltoztatjuk majd.”

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: